چگونه آشپزخانه‌ای کوچک را شیک و دلباز کنیم؟

فضای داخلی لوکس به این معنی نیست که حتما باید بزرگ باشد، بلکه طراحی است که فضا و کارکرد را ارتقا می‌دهد

عکس تزیینی از آشپزخانه‌ــ Canva

یک آشپزخانه لوکس کلاسیک را مجسم کنید، ممکن است تصاویری از سکوهای جزیره عظیم و فضاهای درندشت غرق نور طبیعی به ذهن خطور کند. اما در عوض، منظور از «لوکس» انتخاب‌های طراحی فکرشده‌ای است که فضای کلی و کارکرد محیط را‌ــ فارغ از میزان فضای موجود‌ــ ارتقا می‌دهد.

این هفته، سراغ شماری از کارشناسان طراحی [داخلی] رفته‌ام و نظر آن‌ها را در مورد نحوه ایجاد یک کانون آشپزخانه‌ای شیک و زیبا، فارغ از ابعاد، جویا شده‌ام. 

تام هاولی، مدیر طراحی خلاق در یک شرکت طراحی آشپزخانه همنام خودش، در آغاز می‌گوید: «شیوه‌های فراوانی وجود دارد تا کاری کنید آشپزخانه‌تان حس شیکی و دلبازی بدهد. برای افزایش حس بازی فضا، رنگ‌های روشن انتخاب کنید‌ــ مانند کرم یا سبز خاکستری‌ــ و از لوازم صیقلی و انعکاس‌دهنده نور استفاده کنید، مانند یک روکش آینه‌ای سبک قدیمی روی دیوار پشت ظرفشویی تا جریان نور در فضا را به حداکثر برساند. برای هرگونه کابینت قدی کف تا سقف، قرار دادن درهای ویترینی شیشه‌ای را مدنظر قرار دهید که باز هم نورگیر است و فضا را دلبازتر می‌کند.»

اگر به رنگ‌های سیر و پررنگ علاقه‌مندید، لازم نیست کاملا از آن‌ها دوری کنید. هاولی توصیه می‌کند کابینت‌های سرمه‌ای، زغالی، یا سبز لجنی را با پیشخوان روی کابینت سفید براق تعدیل کنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مور کریشر، رئیس بخش طراحی محصول سیزراستون، تولیدکننده سطوح آشپزخانه‌ای مرغوب، اضافه می‌کند: «سطح روکار رگه‌دار و طرح مرمر سفید و دیواره تخته‌سنگی پشت ظرفشویی را مدنظر داشته باشید، زیرا این نوع مصالح این حس را می‌دهد که دیوارها را بالا می‌برد. این ظاهر یکپارچه فضایی باز بدون هیچ‌گونه انقطاعی ایجاد می‌کند. احساس وسعت ایجاد خواهد کرد، که باعث می‌شود اتاق لوکس و بزرگ‌تر از اندازه‌ای که واقعا است به نظر برسد.»

الکساندر شپل، یکی از بنیان‌گذاران «شپل» که استودیو طراحی چند نام تجاری و سازنده مبلمان است، افراد را تشویق می‌کند که روی راه‌‌های ایجاد فضاهای انباری‌ مناسب و هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنند. او توضیح می‌دهد: «نجاری سفارشی می‌تواند آشپزخانه‌ای کوچک را متحول کند‌ــ نهایت استفاده از هر ذره فضای موجود به کارکرد بهتر و ظاهر شیک‌تر آشپزخانه کمک می‌کند. به‌عنوان مثال، کابینت‌های سفارشی‌ساز می‌توانند تا سقف برسند و توی تمام کنج‌های ناجور جا شوند، و امکان ایجاد فضای انباری را به حداکثر می‌رسانند. این کار به‌ویژه برای آشپزخانه‌های دارای نقشه غیرعادی حیاتی است که با اقلام پیش‌ساخته موجود نمی‌توان مسئله را به شکلی مناسب حل کرد.»

با وجود این، پوشاندن تمام دیوارها با کابینت‌ فراوان در فضایی تنگ ممکن است حسی دلگیر بدهد. می‌توانید کابینت‌های سفارشی را با قفسه‌های دیوارکوب ترکیب کنید تا با آشکارسازی بخش بیشتری از دیوارها، حس بزرگی آشپزخانه‌تان را به شکلی طبیعی افزایش دهید. این کار همچنین فضایی عالی برای نمایش ظروف سفالی زیبا و مجموعه‌های چینی ایجاد می‌کند.  

بو هلبرگ، مدیر ارشد بازاریابی در استرینگ فرنیچر، شرکت اسکاندیناویایی پیشگام در تولید فضاهای انبار و ذخیره‌سازی پیش‌ساخته و چندتکه، توضیح می‌دهد: «از قدیم این اصل وجود دارد که استفاده از رنگ‌های روشن برای دیوارها باعث می‌شود خانه‌تان بزرگ‌تر به نظر برسد. این موضوع واقعیت دارد، و ضرورتی ندارد قفسه‌هایتان از این مستثنی باشند. قفسه‌هایی همرنگ دیوارها انتخاب کنید تا آشپزخانه را دلبازتر کند‌ــ بدون اینکه از فضای انباری چشم‌پوشی کنید. با ترکیب فضای انباری باز و کابینت، می‌توانید قفسه‌ها را با وسایل محبوبتان بیارایید تا به فضایتان هویت بدهید، و در عین حال اتکایتان به این فضا این‌طور نیست که انگار می‌خواهید هر وسیله آشپزخانه‌ای که جذابیت کمتری دارد آن‌جا پنهان کنید.»

در نهایت، نیل بردام، مدیرعامل پارادور، یک نام تجاری جهانی در حوزه کفپوش، توضیح می‌دهد: «وقتی بحث انتخاب کف مطرح است، سراغ رنگ‌های چوب کمرنگ طبیعی و تخته‌های باریک بروید تا فضا را از لحاظ بصری باز کنید. طراحی کفپوش باریک انتخاب کنید تا به حس تجمل اضافه کنید، و آشپزخانه تنگ و نقلی‌تان بزرگ‌تر و مجلل‌تر به نظر برسد.» خطوط مورب و زوایای این سبک کمک می‌کند نگاه به سمت بیرون کشیده شود، به‌خصوص اگر نقش جناغی به‌صورت عمود بر طولانی‌ترین دیوار اتاق قرار بگیرد.

© The Independent