خبر بد برای هواداران قرمزها؛ شهرداری تهران سهامدار اصلی پرسپولیس می‌شود

مدیران بانک شهر بیشترین نقش را در انتخاب اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل آتی باشگاه پرسپولیس خواهند داشت

مدیرعامل بانک شهر و مدیرعامل باشگاه پرسپولیس- وب‌سایت پرسپولیس

براساس اعلام خبرگزاری‌های ورزشی قرار است پس از کش‌وقوس‌های فراوان، تا چهارم اردیبهشت‌ سال جاری مشکل مالکیت مشترک دو تیم پرطرفدار تهرانی حل شود و وزارت ورزش و جوانان ۸۱ درصد سهام باشگاه پرسپولیس را به فروش برساند تا مجوز حضور این تیم به همراه استقلال تهران در لیگ نخبگان آسیا صادر شود.

مقام‌های وزارت ورزش و جوانان می‌گویند یک کنسرسیوم بانکی شامل ۵ بانک دولتی ۸۱ درصد سهام قرمزهای پایتخت را خریداری خواهد کرد. بانک شهر، که متعلق به شهرداری تهران است، در صدر این فهرست قرار دارد و به‌تنهایی مالک ۴۶ درصد سهام خواهد شد، که این امر، با توجه به حضور علیرضا زاکانی در جایگاه شهردار تهران، برای میلیون‌ها هوادار این باشگاه به خبری تلخ و نگران‌کننده بدل شده است.

زاکانی، یکی از فرماندهان سرکوبگر سازمان بسیج و سپاه پاسداران در اعتراضات خیابانی و دانشجویی ۳ دهه اخیر، از زمان تصاحب صندلی مدیریت شهرداری تهران در شهریور ۱۴۰۰ تاکنون، با انتصاب مدیرانی نامتخصص و ناآشنا با حوزه مدیریت شهری، تخصیص بخش چشم‌گیری از بودجه‌های عمرانی به امور مذهبی و حکومتی، تشکیل گردان‌های خیابانی از کارکنان خدماتی شهرداری برای سرکوب اعتراضات ۱۴۰۱، ابهامات مالی فراوان در نحوه هزینه‌کرد درآمدهای شهرداری تهران و همچنین اعطای مجوز نابودی هزاران متر مربع از فضای سبز و درختان پایتخت برای ساخت مسجد، با انتقاد بسیاری از شهروندان تهرانی و متخصصان حوزه شهری مواجه شده است و همین امر نگرانی‌ها بابت دخالت احتمالی او در شیوه اداره باشگاه پرسپولیس را افزایش می‌دهد.

با توجه به قوانین جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال‌های اخیر، مالکیت مشترک سرخابی‌ها مانع بزرگی در راه دریافت مجوز حرفه‌ای بوده است و باید حداقل یکی از دو تیم استقلال و پرسپولیس از سایه مالکیت وزارت ورزش خارج می‌شدند تا هر دو تیم از حضور در لیگ نخبگان آسیا محروم نشوند. به همین دلیل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به مزایده گذاشته شدند، اما از آنجایی که با توجه به زیان‌ده بودن آنان، هیچ خریداری برای دو تیم اقدامی نکرد، این مشکل حل‌نشده باقی ماند تا اینکه برنا، خبرگزاری وزارت ورزش و جوانان، از شیوه جدیدی برای برداشتن مانع مالکیت مشترک دو تیم خبر داد.

برنا نوشت در تعطیلات نوروز ۵۱ درصد سهام باشگاه پرسپولیس برای واگذاری عرضه شد، اما کسی آن را نخرید. بعد از این اعلام شد که باید ۸۱ درصد سهام ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال عرضه شود تا کنفدراسیون فوتبال آسیا واگذاری این ۲ باشگاه را تایید کند. درنتیجه قرار است روز شنبه هفته آینده ۸۱ درصد از سهام باشگاه پرسپولیس در روزنامه آگهی شود و سپس روز سوم اردیبهشت این ۸۱ درصد به فروش برود.

براساس برنامه سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش و جوانان، بانک شهر که شهرداری تهران سهامدار عمده آن است، حدود ۴۶ درصد از سهام قرمزها را خریداری خواهد کرد و ۳۵ درصد باقی‌مانده نیز میان دیگر بانک‌ها تقسیم خواهد شد، امری که موجب می‌شود تا علیرضا زاکانی و مدیران منصوب او در بانک شهر بیشترین نقش را در انتخاب اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل پرسپولیس داشته باشند.

نظام جمهوری اسلامی پس از تصاحب ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال در سال ۱۳۵۷، به‌دلیل تفسیرهای سیاسی خاص و ترس از محبوب‌شدن مالکان جدید این ۲ باشگاه نزد ده‌ها میلیون ایرانی، بارها از فروش پرسپولیس و استقلال به اشخاص حقیقی و سرمایه‌داران داخلی و خارجی ممانعت کرده است و همچنان تلاش می‌کند تا برخلاف تمامی باشگاه‌های حرفه‌ای و مطرح جهان، که مالک خصوصی دارند، سرخ‌ها و آبی‌های پایتخت را در کنترل خود نگه دارد.

این در حالی است که دولت‌های جمهوری اسلامی، برخلاف مالکان دولتی و ثروتمند در کشورهای حاشیه خلیج فارس، هیچ بودجه خاصی برای حمایت از این ۲ باشگاه مردمی هزینه نمی‌کنند و به‌دلیل حکمرانی کامل نهادهای دولتی و حکومتی بر تمامی نهادهای اقتصادی یا رسانه‌ای، از حق پخش تلویزیونی و فروش بلیت هم سهم خاصی نصیب پرسپولیس و استقلال نمی‌شود و این ۲ تیم مجبورند با قرض و دریافت کردن وام‌های کلان و با بدهی‌های تلنبارشده سنگین به حیاتشان ادامه دهند.

بیشتر از فوتبال