یک مقام حماس: در مذاکرات آتش‌بس قاهره هیچ پیشرفتی حاصل نشده است

حماس خواهان پایان حمله اسرائیل است، در حالی که تل‌آویو توافقی برای آزادی گروگان‌ها، بدون تعهد به پایان جنگ، می‌خواهد

یک مقام حماس روز دوشنبه به رویترز گفت که در دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره که با حضور نمایندگانی از اسرائیل، قطر و ایالات متحده در جریان بود، هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

این مقام حماس که نخواست نامش فاش شود، گفت: «در موضع طرف مقابل هیچ تغییری وجود ندارد، بنابراین هیچ‌چیز جدیدی در مذاکرات قاهره وجود ندارد.»

این در حالی است که شبکه تلویزیونی دولتی القاهره‌نیوز اوایل روز دوشنبه به نقل از یک منبع بلندپایه مصری، گزارش داد که پس از توافق نمایندگان شرکت‌کننده در مورد موضوع‌های موردبحث، پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل و حماس روز یکشنبه نمایندگانشان را به مصر فرستادند. در این دور از مذاکرات، ویلیام برنز، رئيس سیا، نیز حضور داشت که نشان‌دهنده فشار ایالات متحده برای دستیابی به توافق برای آزادی گروگان‌ها در غزه و کاهش بحران انسانی در این منطقه است.

گزارش تلویزیون دولتی مصر حاکی از آن بود که هیئت مذاکره‌کننده حماس پس از رایزنی‌ها قاهره را ترک کرده و قرار است دو روز دیگر برای نهایی کردن شرایط توافق بازگردد. مذاکره‌کنندگان اسرائیل و ایالات متحده آمریکا نیز تا ساعات آینده مصر را ترک می‌کنند. تلویزیون دولتی مصر می‌گوید رایزنی‌ها در ۴۸ ساعت آینده نیز ادامه خواهد داشت.

اسرائیل و حماس که از ماه اکتبر در نوار غزه در حال جنگ‌اند، تاکنون نتوانسته‌اند اختلاف‌ها بر سر خواسته‌های اصلی‌شان را حل کنند و به توافقی پایدار برسند. حماس خواهان پایان حمله اسرائیل و عقب‌نشینی کامل ارتش نتانیاهو از سرزمین‌های ویران‌شده است، در حالی که اسرائیل خواهان توافقی برای آزادی گروگان‌ها از غزه در ازای رهایی تعدادی فلسطینی از زندان‌، بدون تعهد به پایان جنگ، است.

هاآرتص نیز پیش‌تر به نقل از یک منبع اسرائیلی نوشته بود که مذاکرات قاهره به بن‌بست رسیده، زیرا حماس در مورد خواسته‌هایش انعطافی نشان نداده است.

اسرائیل در حال حاضر نیروهایش را از جنوب نوار غزه خارج کرده است اما تاکید دارد که این اقدام به معنی پایان جنگ نیست و عملیات نظامی در رفح اجرا خواهد شد. اسرائیل می‌گوید که روند تخلیه رفح در جنوب نوار غزه به‌زودی آغاز خواهد شد.

گروه کشورهای عربی در سازمان ملل از شورای امنیت خواستند که با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل، اسرائیل را به اجرای آتش‌بس فوری در غزه تا پایان ماه رمضان مجبور کند و به سازمان‌های بشردوستانه اجازه دهد آزادانه فعالیت کنند تا از قحطی قریب‌الوقوع در غزه جلوگیری شود.

بیشتر از جهان