نهاد وابسته به امرالله صالح بخشی از مشخصات مقام‌های ارشد طالبان را فاش کرد

بیشتر مقام‌های وزارت کشور و اداره اطلاعات طالبان پشتون‌تبارند

امرالله صالح هنگام سخنرانی در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان‌- SAJJAD HUSSAIN/AFP

واحد اطلاعات حزب روند سبز به رهبری امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری حکومت پیشین افغانستان، که تحت نام «رسا» فعالیت می‌کند، فهرستی مشتمل‌بر اسامی ۱۵۴ تن از چهره‌های مطرح وزارت داخله (کشور) و اداره استخبارات (اطلاعات) رژیم طالبان را منتشر کرد و مشخصات کامل، قومیت، سمت، کد رمزی، زادگاه و محل سکونت آن‌ها را در معرض اطلاع عموم قرار داد.  

در اطلاعیه روند سبز آمده است که ۵۸ نفر از این افراد مدیران سازمان استخبارات طالبان‌اند که همگی بدون استثنا قبلا در پاکستان بوده‌اند و اکثرا آنجا آموزش دیده‌اند. در میان آن‌ها، اسامی کسانی که در دو دهه اخیر به کمک سازمان اطلاعات نظامی پاکستان خونین‌ترین حملات تروریستی را در شهرهای بزرگ افغانستان به‌خصوص کابل طراحی و اجرا کردند، نیز به چشم می‌خورد.

در اطلاعیه روند سبز آمده است که نزدیک به ۶هزار نفر از اعضای رده میانی و رده‌ پایین سازمان استخبارات طالبان نیز شناسایی شده‌اند و اینکه «طالبان هرازگاه تلاش می‌کنند که با کدگذاری‌های جدید یا استفاده از اسامی مستعار، هویتشان را پنهان کنند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند سبز از شهروندان افغانستان خواسته است هر اطلاعاتی درباره افراد طالبان دارند، با آن‌ها به اشتراک بگذارند. 

این نهاد وابسته به امرالله صالح همچنین ادعا کرد که عبدالحق وثیق، رئیس سازمان استخبارات طالبان، حاجی نجیب، معاون اداری، و تاج‌میر مشهور به جواد، از دیگر معاونان استخبارات طالبان، در چهارراه صدرات شهر کابل اقامت دارند.  

محل استقرار مقام‎‌های‌ سازمان استخبارات طالبان درحالی فاش می‌شود که با گذشت بیش از دو سال و نیم از عمر حکومت طالبان، محل زندگی ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، و شماری از مقام‌های ارشد طالبان مخفی مانده و عکس، ویدیو یا محل سکونت آنان تاکنون فاش نشده است. با این حال در فهرست ۹۶ نفری مقام‌های ارشد وزارت کشور طالبان که واحد اطلاعات «روند سبز» منتشر کرده، عکس برخی از آن‌ها هم درج شده است.  

روند سبز مدعی است که هزاران نفر از مسئولان رده‌های میانی و پایین‌رتبه وزارت کشور طالبان را که بیشترشان وابسته به شبکه حقانی‌اند، نیز شناسایی کرده‌ است.  

وزارت کشور طالبان را سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی، اداره می‌کند که در حکومت پیشین، عامل خونین‌ترین و مرگبارترین حملات به غیرنظامیان و نظامیان در افغانستان بوده است.  

بنابر اعلام روند سبز، بیشتر مقام‌های وزارت کشور طالبان در تشکیلات پیشین این گروه عضو شورای «میران شاه» و شورای کویته بوده‌اند و واحد اطلاعاتی «رسا» موفق شده به شماره‌ تماس، محل اقامت، اطلاعاتی درباره زدوبندهای درونی، بودجه پنهان و موارد غصب املاک مقام‌های وزارت کشور طالبان دست یابد که آن‌ها را مرحله به مرحله منتشر خواهد کرد.  

روند سبز همچنین مدعی شد که وزارت دفاع، کشور و سازمان اطلاعات رژیم طالبان ۷۰ درصد بودجه‌شان را برای سرکوب مخالفان در افغانستان از «چپاول» دارایی‌های عمومی کسب می‌کنند و «اگر کمک‌های مرموز هفتگی ایالات متحده که بر اساس ضمایم پنهان توافق دوحه به کابل سرازیر می‌شود، قطع شود، عمر این ملیشه‌ها (طالبان) در قدرت نیز سریع به پایان می‌رسد». 

بررسی فهرستی که روند سبز منتشر کرده نشان می‌دهد بیشتر مقام‌های وزارت کشور و اداره اطلاعات طالبان پشتون‌تبارند و در حکومت طالبان انحصارگرایی قومی شدیدی وجود دارد و پشتون‌‌تبارها در اکثریت کامل‌اند. 

امرالله صالح که پیش‌تر ریاست سازمان امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان را نیز به‌عهده داشت، همواره از منتقدان و مخالفان سرسخت طالبان و سیاست‌های پاکستان در افغانستان بوده است. او پس از فروپاشی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱، به پنجشیر رفت و یکی از چهره‌های کلیدی جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود است.  

بیشتر از جهان