شواهد جدید نشان می‌دهد روسیه پشت سندرم هاوانا بوده است

تحقیقی پنج ساله حاکی از آن است که روسیه در حملاتی که باعث آسیب مغزی صدها آمریکایی شد دخیل بوده است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه‌ــ DENIS BALIBOUSE / AFP

در گزارش جدید سی‌بی‌اس، اینسایدر و اشپیگل شواهد تازه‌ای ارائه شده است که نشان می‌دهد صدها کارمند دولت آمریکا که از بروز ناگهانی علائم عصب‌شناختی، موسوم به سندرم هاوانا، شکایت داشتند ممکن است هدف حمله روسیه قرار گرفته باشند.

به گزارش فاکس نیوز، جامعه اطلاعاتی آمریکا سال گذشته گزارشی منتشر کرد که هرگونه دخالت خارجی در بروز سندرم هاوانا را رد می‌کرد.

اما سی‌بی‌اس با یک مامور ضداطلاعات اف‌بی‌آی با نام مستعار «کری» مصاحبه کرده است که می‌گوید مشغول تحقیق در مورد یک عامل مشکوک روسیه بود و هنگام تعقیب و گریز با خودرو، اولین علائم را حس کرد. کری معتقد است که او هدف حمله با سلاح هدایت انرژی قرار گرفته بود، شبیه همان سلاحی که مسکو آشکارا مدعی شده بود سرویس اطلاعاتی‌اش تولید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کری گفت: «شبیه صدای بلند مته فلزی بودــ و من را به جلو پرتاب کرد... ناگهان احساس فشار کردم و فشار و درد از گوش راستم شروع شد و به فک و سینه‌ام پخش شد.»

شواهد کلیدی چهار سال پیش هنگام تعقیب‌‌ و گریز پلیس در نزدیکی کی‌ وست به دست آمد. در جست‌و‌جوی داخل خودرو مظنون، دست‌نوشته‌های حساب‌های بانکی، دستگاهی که می‌تواند داده‌های رایانه‌ای خودرو را پاک کند و گذرنامه روسی راننده به دست آمد. برگه‌های رسید مظنونان را به یک تیم ضربت اطلاعاتی نظامی روسیه مرتبط می‌کرد، همان تیمی که سعی کرد سرگئی اسکریپال، مامور نظامی سابق روسیه، را در لندن بکشد و الکسی ناوالنی، سرسخت‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین، را مسموم کرد.

مارک زید، وکیل بیش از ۲۰ کارمند دولت آمریکا که مدعی‌اند قربانی سندرم هاوانا بوده‌اند، به فاکس نیوز گفت: «شواهد جدید به‌خصوص اطلاعاتی را شامل می‌شود که افراد روس مشخصی را شناسایی می‌کند که برخی از آن‌ها را حتی ماموران محلی در آمریکا دستگیر کرده بودند. اما علاوه بر این، اطلاعات نشان می‌دهد که افراد روس مشخصی دقیقا در محدوده حملات در کشورهایی خاص در سراسر جهان حضور داشتند.»

آدام (نام مستعار) که تصور می‌شود اولین قربانی سندرم هاوانا باشد، به فاکس نیوز گفت سپتامبر گذشته نیکولای پاتروشو (رئیس فعلی امنیت روسیه و رئیس سابق سرویس امنیت فدرال روسیه) گفت که صدها جاسوس غربی را خنثی کرده‌اند. و چند روز پیش از آن، پوتین از فناوری‌های جدید از جمله جنگ‌افزارهای صوتی و سامانه‌های بسامد رادیویی صحبت کرده بود. بنابراین، روس‌ها در این مورد علنی صحبت کرده‌ بودند.

بیشتر از جهان