پاکستان: حمله به مهندسان چینی در افغانستان طراحی شده بود

نهادهای امنیتی پاکستان، ده نفر را به اتهام دست داشتن در حمله به مهندسان چینی بازداشت کردند

افسر امنیتی پاکستان در محل حمله به تجمع جمعیت علما در باجورــ BDUL MAJEEDAFP

رسانه‌های پاکستانی، روز دوشنبه، ۱۳ فروردین به نقل از منابعی در اداره مبارزه با تروریسم پاکستان خبر دادند که یک هفته پس از حمله مرگبار یک مهاجم انتحاری به اتوبوس حامل مهندسان چینی در خیبرپختون‌خوا، ده نفر در ارتباط به این حمله بازداشت شدند و اطلاعات به دست آمده نیز نشان می‌دهند که حمله از داخل افغانستان طرح‌‎ریزی شده‌بود.

با گذشت یک هفته از این حمله، هیچ گروه یا فردی مسئولیت آن را برعهده نگرفته‌است. جیو نیوز، به نقل از یک منبع در اداره مبارزه با تروریسم پاکستان نوشت که این حمله را تحریک طالبان پاکستان انجام داده‌ است و مهاجم انتحاری و خودرو بمب‌گذاری شده نیز از افغانستان وارد پاکستان شده‌ بود.

حمله به مهندسان چینی در پاکستان با واکنش‌های گسترده مقام‌های این کشور از جمله شهباز شریف، نخست‌وزیر و آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری این کشور مواجه شد و به دنبال آن مقام‌های امنیتی پاکستان، رژیم طالبان را در افغانستان به حمایت از تروریسم در پاکستان متهم کردند. خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان در مطلبی که در ایکس منتشر کرد نوشت که «ریشه تروریسم در پاکستان، در افغانستان است.»

حمله به مهندسان چینی که در سد داسو کار می‌کردند منجر به متوقف شدن فعالیت شرکت‌های چینی در پروژه‌های توسعوی پاکستان شد و هیئت‌های امنیتی و دیپلماتیک چین برای بررسی اوضاع امنیتی پاکستان و دریافت تضمین‌های لازم امنیتی جهت امنیت شهروندان چینی، وارد اسلام‌آباد شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ژوئیه ۲۰۲۱ نیز ۹ تن از مهندسان چینی که در پروژه‌های توسعه‌ای در پاکستان کار می‌کردند، در حمله یک مهاجم انتحاری کشته شدند. در سال‌های اخیر، چین سرمایه‌گذاری هنگفتی در پروژه‌های زیربنایی و توسعه‌ای پاکستان انجام داده‌است و پاکستان نیز به دلیل فشارهای اقتصادی، در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ است.

براساس آمار منتشر شده در رسانه‌های پاکستانی، حدود ۹۹۰ مهندس چینی در دو سد باشا و داسو در شمال‌غربی پاکستان کار می‌کردند که سه‌شنبه هفته گذشته و پس از حمله مهاجم انتحاری به اتوبوس حامل آنان، کار در سدها داسو و باشا متوقف شد و به کارکنان محلی نیز دستور داده شد که تا اطلاع بعدی در خانه‌های خود بمانند.

براساس اطلاعات منابع امنیتی در اداره مبارزه با تروریسم پاکستان، فرمانده شبه‌نظامیانی که حمله به مهندسان چینی را سازماندهی کردند، خودرو بمب‌گذاری و شخص انتحاری را از طریق مرز چمن-اسپین بولدک وارد پاکستان نموده و پس از ورود به شهرستان دیره اسماعیل خان، به محل حادثه منتقل کرده است. این منبع افزود که علاوه بر شخصی که فرماندهی این عملیات را برعهده داشت، چهار فرد دیگر که در روند انتقال مهاجم و خودرو بمب‌گذاری شده از افغانستان به پاکستان دست داشتند، بازداشت شده‌اند.

از یک فرمانده تحریک طالبان پاکستان به نام حضرت بلال، به عنوا مغز متفکر این حمله یاد شده‌است که تحت تعقیب پلیس پاکستان است. مقام‌های امنیتی پاکستان معتقدند که بیشتر فرماندهان کلیدی تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان و در پناه‌گاه‌هایی که طالبان افغان مهیا کرده‎‌اند، زندگی می‌کنند. مقام‌های پاکستانی بارها خواستار از بین بردن پناه‌گاه‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان شده‌اند، اما طالبان افغان با رد این اظهارات گفته‌اند که نا امنی در پاکستان مشکل داخلی این کشور است و نباید به افغانستان مرتبط دانسته شود.

بیشتر از جهان