اسرائیلی‌ها بزرگ‌ترین تظاهرات علیه نتانیاهو از زمان آغاز جنگ غزه را برگزار کردند

نخست‌وزیر اسرائیل در ماه‌های گذشته بارها قول داده است که حماس را نابود خواهد کرد و همه گروگان‌ها را به خانه بازمی‌گرداند؛ وعده‌هایی که تاکنون محقق نشده‌اند

ده‌ها هزار اسرائیلی ساکن بیت‌المقدس روز یکشنبه ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) در مرکز این شهر جمع شدند و بزرگ‌ترین تظاهرات ضددولتی از زمان آغاز جنگ با حماس در غزه را به راه انداختند. معترضان از دولت بنیامین نتانیاهو می‌خواهند برای آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی آتش‌بس را بپذیرد و انتخابات زودهنگام برگزار کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تظاهرات گسترده علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در اسرائیل، پس از حمله هفتم اکتبر حماس تا حدود زیادی کاهش یافته و جامعه اسرائیل برای پیروزی در این جنگ متحد شده بود، اما اکنون که نزدیک به شش ماه از آغاز جنگ می‌گذرد، بار دیگر مخالفت‌ها با نخست‌وزیر اسرائیل بالا گرفته است.

نتانیاهو بارها قول داده که حماس را نابود خواهد کرد و همه گروگان‌های اسرائیلی را به خانه بازمی‌گرداند، اما هنوز موفق نشده به این اهداف دست یابد و اگرچه گروه شبه‌نظامی حماس خسارات سنگینی متحمل شده است، همچنان به فعالیتش ادامه می‌دهد. از سوی دیگر، نیمی از گروگان‌های اسرائیل در غزه در جریان آتش‌بس موقت ماه نوامبر آزاد شدند اما تلاش‌های میانجی‌گران بین‌المللی برای بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده به خانه ناموفق ماند.

خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی بر این باورند که زمان رو به اتمام است و برخی از آن‌ها و حامیان این خانواده‌ها فشار بر نتانیاهو را افزایش داده و تظاهرات علیه او را از سر گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معترضان نتانیاهو را مسئول شکست‌های اسرائیل در جریان وقایع هفتم اکتبر و پس از آن می‌دانند. آن‌ها می‌گویند که اختلاف‌های سیاسی عمیق سر تصویب لایحه اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو در سال گذشته اسرائیل را پیش از حمله حماس ضعیف کرده بود. برخی دیگر از مخالفان نتانیاهو نیز می‌گویند که تصمیم‌های نخست‌وزیر اسرائیل سبب شد به روابط دیرینه این کشور با ایالات متحده آسیب وارد شود.

نتانیاهو با انبوهی از اتهامات فساد روبرو است و به همین دلیل منتقدان می‌گویند به نظر می‌رسد تصمیم‌های او بیشتر بر منافع شخصی و بقای سیاسی او متمرکز شده است تا منافع ملی اسرائیل.

نتانیاهو تا بهار ۲۰۲۶ انتخاباتی در پیش نخواهد داشت، مگر اینکه ائتلاف حکومتی او زودتر از هم بپاشد. با این حال نتایج برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر انتخابات اسرائیل امروز برگزار شود، نتانیاهو و ائتلافش از رقبایشان به‌مراتب‌ عقب‌تر می‌مانند.

تاکنون بسیاری از خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی از محکوم کردن علنی نتانیاهو خودداری کرده بودند تا از دشمنی با رهبری و تبدیل وضعیت گروگان‌ها به یک موضوع سیاسی اجتناب کنند اما با طولانی شدن اسارت گروگان‌ها و افزایش خشم خانواده‌هایشان، اکنون برخی می‌خواهند مسیرشان را تغییر دهند و در اعتراض ضددولتی روز یکشنبه هم نقش مهمی داشتند.

صف معترضان روز یکشنبه تا اطراف کنست یا ساختمان پارلمان اسرائیل کشیده شد و سازمان‌دهندگان این اعتراض‌ها اعلام کردند که این تجمع‌ها را تا چند روز ادامه می‌دهند. آن‌ها از دولت خواستند انتخابات جدید را تقریبا دو سال زودتر از موعد مقرر برگزار کند.

نتانیاهو در یک سخنرانی تلویزیونی قبل از یک جراحی فتق در اواخر روز یکشنبه، گفت که آلام خانواده‌ها را درک می‌کند اما تاکید کرد که برگزاری انتخابات جدید اسرائیل را شش تا هشت ماه فلج می‌کند و مذاکرات مربوط به گروگان‌ها را متوقف خواهد کرد.

نتانیاهو در سخنرانی روز یکشنبه، گفته‌هایش را درباره حمله زمینی به رفح، شهر جنوبی غزه، تکرار کرد. او با بیان اینکه فشارهای آمریکا منصرفش نخواهد کرد، گفت: «بدون رفتن به رفح هیچ پیروزی وجود ندارد.» ارتش اسرائیل می‌گوید گردان‌های حماس آنجا حضور دارند و برای از بین بردن این گروه باید به رفح حمله کرد.

هم‌زمان با تظاهرات مخالفان نتانیاهو، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، با انتقاد از وزرای دولت به‌دلیل حمله لفظی به خانواده‌های افراد ‌گروگان‌گرفته‌شده در غزه، خواستار انتخابات زودهنگام شد. لاپید در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از صبح امروز، وزرای دولت یک به یک روی آنتن [رادیو و تلویزیون] می‌روند و به خانواده‌های ربوده‌شدگان حمله می‌کنند. عقلتان را از دست داده‌اید؟ زنان جوان، افراد سالمند، کودکان در دوره مسئولیت شما ربوده شدند. نیمی از یک سال گذشت و شما نتوانستید آن‌ها را به خانه بازگردانید. حالا خانواده‌های آن‌ها را سرزنش می‌کنید؟ این دولت ویرانگر باید برود. انتخابات فوری!»

او پیش از این هم از بنیامین نتانیاهو خواسته بود بدون اینکه منتظر پایان جنگ این کشور علیه گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس بماند، «فورا» از قدرت کناره‌گیری کند اما خواستار انتخابات زودهنگام نشده و تنها گفته بود که درصورت کناره‌گیری نکردن نتانیاهو، با رای عدم اعتماد پارلمان به او، دولت جدیدی از حزب لیکود تشکیل خواهد شد. 

چهار روز پس از حمله غافلگیرکننده حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل، نتانیاهو و بنی‌گانتز، یکی دیگر از رهبران اپوزیسیون، از توافقی به‌منظور تشکیل «دولت اضطراری» برای دوران جنگ خبر دادند. لاپید در آن زمان گفت که به کابینه جنگ ملحق نمی‌شود و رهبران اسرائیل را به دلیل ناتوانی در جلوگیری از حمله، به رقم زدن «شکستی نابخشودنی» متهم کرد.

بیشتر از جهان