رهبر اپوزیسیون اسرائیل خواستار انتخابات زودهنگام پارلمان شد

یائیر لاپید پیش از این هم از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواسته بود تا «فورا» از قدرت کناره‌گیری کند

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، با انتقاد از وزرای دولت نتانیاهو به‌دلیل حمله لفظی به خانواده‌های افراد به‌گروگان گرفته شده در نوار غزه، خواستار انتخابات زودهنگام و برکناری فوری دولت فعلی شد.

لاپید روز یکشنبه، ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «از صبح امروز، وزرای دولت یک به یک روی آنتن [رادیو و تلویزیون] می‌روند و به خانواده‌های ربوده‌شدگان حمله می‌کنند. عقلتان را از دست داده‌اید. زنان جوان، افراد سالمند، کودکان در دوره مسئولیت شما ربوده شدند. نیمی از یک سال گذشت و شما نتوانستید آن‌ها را به خانه بازگردانید، حالا خانواده‌های آنها را سرزنش می‌کنید؟ این دولت ویرانگر باید برود. انتخابات فوری.»

پس از برگزاری تظاهرات هفتگی خانواده‌های گروگان‌ها و حامیان آن‌ها در تل‌آویو که شنبه‌شب برگزار شد و در آن سخنرانان از حاضران خواستند که «خیابان‌ها را اشغال کنند» و به معترضان ضددولتی در مرکز شهر بپیوندند، تعدادی از نمایندگان ائتلاف تشکیل‌دهنده دولت در مجلس، از صبح روز یکشنبه در رسانه‌های مختلف اسرائیلی به معترضان حملات لفظی شدیدی کردند. 

معترضان یکشنبه‌شب در تل‌آویو مجموعه‌ای از چادرها در نزدیکی کنست برپا خواهند کرد و لاپید قرار است در تجمع آنان در آنجا سخنرانی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یائیر لاپید پیش از این هم از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواسته بود تا «فورا» از قدرت کناره‌گیری کند، بدون اینکه منتظر پایان جنگ این کشور علیه گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس بماند؛ اما او پیش‌تر خواستار انتخابات زودهنگام نشده بود و تنها گفته بود که درصورت کناره‌گیری نکردن نتانیاهو، با رای عدم اعتماد پارلمان به او، دولت جدیدی از حزب لیکود تشکیل خواهد شد. 

لاپید روز چهارشنبه در مصاحبه با کانال خبری ان۱۲ اسرائیل گفت: «نتانیاهو باید فورا برود... ما نیاز به تغییر داریم، نتانیاهو نمی‌تواند نخست‌وزیر بماند.»

او افزود: «ما نمی‌توانیم به خودمان اجازه دهیم که یک کارزار طولانی را در دوره نخست‌وزیری پیش ببریم که اعتماد مردم را از دست داده است.»

چهار روز پس از حمله غافلگیرکننده حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل، نتانیاهو و بنی گانتز، یکی دیگر از رهبران اپوزیسیون، از توافقی به‌منظور تشکیل «دولت اضطراری» برای مدت زمان جنگ خبر دادند.

لاپید در آن زمان گفت که به آن ملحق نمی‌شود و رهبران اسرائیل را به دلیل ناتوانی در جلوگیری از حمله به «شکستی نابخشودنی» متهم کرد.

لاپید در مصاحبه خود با شبکه ان‌۱۲ از انتخابات زودهنگام چیزی نگفته بود و تنها خواستار رای عدم اعتماد پارلمان به دولت فعلی شد تا امکان تشکیل یک دولت جدید به رهبری فردی دیگر از اعضای حزب لیکود (حزب  نتانیاهو) را فراهم کند.

او گفته بود: «اکنون زمان برگزاری انتخابات نیست. ما باید بازسازی ملی را با نخست‌وزیر دیگری از لیکود ارجح بدانیم.»

بیشتر از جهان