کاظمی قمی: گسترش فقر در افغانستان به سربازگیری بیشتر داعش منجر می‌شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در نشستی با شماری استادان دانشگاه در کابل گفت که تهران تلاش می‌کند کابل را به یک متحد راهبردی برای خود تبدیل کند

حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، روز شنبه ۱۱ فروردین در نشستی با شماری از استادان دانشگاه در کابل هشدار داد که با بدتر شدن وضعیت اقتصادی افغانستان، سوءاستفاده داعش از فقر برای جذب نیرو در این کشور بیشتر خواهد شد.  

کاظمی قمی ادعا کرد که این وضعیت مطلوب جمهوری اسلامی و طالبان نیست و به همین دلیل باید همکاری‌های بیشتری صورت گیرد. او گفت: «ما در افغانستان با مولفه‌های بسیاری مواجهیم. ما با مجموعه‌ای از مولفه‌های تروریستی از جمله داعش که طرح استکبار صهیونیستی است، روبه‌روییم. مولفه دیگر شیطنت‌های آمریکا است. در حقیقت آمریکایی‌ها با قدرت سخت در افغانستان کار کردند و ناکام ماندند و امروز با قدرت نرم و نیمه‌سخت کار می‌کنند. آمریکا از افغانستان دست برنمی‌دارد.» 

سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود که تهران تلاش می‌کند کابل را به یک متحد راهبردی برای خود تبدیل کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی با رژیم طالبان روابطی نزدیک و گرم دارد و در مدت بیش از دو سال و نیمی که از سلطه‌ طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هیئت‌های این گروه به تهران دعوت و از آن‌ها به‌گرمی استقبال شده است. حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی در افغانستان نیز به شکل جدی برای گسترش و ارتقای روابط با مقام‌ها و فرماندهان طالبان تلاش می‌کند.  

جمهوری اسلامی برای مهار و دفع تهدیدهای تروریستی، از جمله داعش، به طالبان امید بسیاری بسته است و از این گروه می‌خواهد به تروریست‌ها اجازه ندهد از طریق مرزهای شرقی امنیت جمهوری اسلامی را به خطر بیندازند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که طالبان بتوانند مانع ورود داعش به خاک ایران و دفع تهدید این گروه شوند.  

شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در پاکستان و افغانستان حضور دارد و ایران هم با هر دو کشور مرز مشترک دارد، اما مرزبانان جمهوری اسلامی بر تمام نوار مرزی کنترل ندارند و به همین دلیل تروریست‌ها و قاچاقچی‌های انسان و مواد مخدر می‌توانند وارد ایران شوند. 

داعش یک تهدید جدی برای جمهوری اسلامی ایران شمرده می‌شود. دو مهاجم انتحاری داعش اواسط دی‌ماه ۱۴۰۲ به چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در کرمان حمله کردند و بیش از ۹۰ نفر را کشتند. 

در دوران حکومت طالبان، داعش خراسان مسئولیت «خونین‌ترین و مرگبارترین‌» حملات به غیرنظامیان، به‌ویژه اهل تشیع و هزاره‌ها، را پذیرفته است و طالبان هم نتوانسته‌اند این حملات داعش را مهار کنند.   

داعش دوم فروردین هم یک حمله انتحاری در شهر قندهار‌ــ محل اقامت رهبر طالبان‌‌ــ در افغانستان انجام داد که در آن بیش از ۲۰ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. پس از آن، مسئولیت حمله مسلحانه به کنسرتی در شهر مسکو، پایتخت روسیه، را برعهده گرفت. در این حمله که چهار مرد مسلح آن را اجرا کردند، بیش از ۱۴۰ تن کشته شدند. مقام‌های روسی می‌گویند مهاجمان شهروند تاجیکستان‌اند.  

رژیم طالبان پیوسته مدعی است که از خاک افغانستان تهدیدی متوجه هیچ کشوری نیست و آن‌ها بر تمام قلمرو این کشور کنترل دارند و داعش هم سرکوب شده، اما واقعیت این است که با فروپاشی حکومت پیشین افغانستان، فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در افغانستان شدت گرفته است که این تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان تلقی می‌شود.