۹ نفر به اتهام دست‌داشتن در حمله مرگبار مسکو در تاجیکستان بازداشت شدند

این افراد در شهر وحدت، در ۳۰ کیلومتری دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، بازداشت شدند

نهادهای امنیتی تاجیکستان، ۹ نفر را به اتهام همکاری با عاملان حمله مرگبار مسکو بازداشت کردند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۰ فروردین (۲۹ مارس)، گزارش داد که این افراد در شهر وحدت بازداشت و برای تحقیقات بیشتر به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، منتقل شده‌اند.

جمعه گذشته، ۲۲ مارس، چهار مهاجم مسلح با حمله به سالن کنسرت شهر کروکوس، ۱۴۳ نفر را کشتند و حدود ۱۸۰ نفر دیگر را مجروح کردند. عاملان این حمله صبح شنبه به دست نیروهای امنیتی روسیه بازداشت و در هفته گذشته در دادگاه حاضر شدند. نهادهای امنیتی روسیه ۷ نفر دیگر را نیز به ظن دست داشتن در حمله بازداشت کردند که برخی از آنان شهروندان کشورهای آسیای میانه‌اند. براساس اطلاعات نهادهای امنیتی روسیه، ۴ مهاجمی که در حمله به سالن کسرت کروکوس شرکت کردند شهروند تاجیکستان‌اند. منابع امنیتی تاجیکستان به رویترز گفتند که اعضای خانواده‌های مهاجمان و افراد مظنون در تاجیکستان نیز برای گردآوری اطلاعات بیشتر بازداشت شده‌اند تا نهادهای امنیتی روسیه از آنان بازجویی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهادهای امنیتی تاجیکستان درمورد افراد بازداشت‌شده اطلاعات بیشتری ارائه نکرده‌‌اند، اما گفته‌اند که این افراد در شهر وحدت بازداشت شده‌اند. شهر وحدت در ۳۰ کیلومتری دوشنبه قرار دارد که بخش وسیعی از ساکنان آنجا مهاجران افغان‌اند.

مسئولیت حمله مرگبار به سالن کنسرت کروکوس را دفتر مرکزی داعش برعهده گرفت، اما مقام‌های امنیتی ایالات متحده گفتند که اسنادی در اختیار دارند که نشان می‌دهد این حمله را داعش خراسان مستقر در افغانستان طراحی کرده است. در یک هفته اخیر و پس از حمله مسکو، داعش خراسان با انتشار محتوای تبلیغاتی در کانال‌های تلگرامی‌اش این حمله را ستود و روسیه را به حمله‌های بیشتری تهدید کرد. فرماندهان ناراضی از طالبان در اوایل ۲۰۱۵ داعش خراسان را در افغانستان و پاکستان ایجاد کردند، و از ۲۰۲۰ تا کنون ثناءالله غفاری ۳۴ ساله اهل کابل این گروه را رهبری می‌کند. ایالات متحده، سال گذشته، ثناءالله غفاری را به طراحی حمله مرگبار ۲۶ اوت ۲۰۲۱ فرودگاه کابل، که در آن ۱۳ سرباز آمریکایی و حدود ۲۰۰ شهروند افغان کشته شدند، متهم کرد و در ازای اطلاعاتی که منجر به بازداشت و یا قتل او شود ۱۰ میلیون دلار پاداش گذاشت. ایالات متحده پاداش‌های مشابهی را برای سراج‌الدین حقانی و خلیل‌الرحمان حقانی، وزیر داخله (کشور) و وزیر امور مهاجرین رژیم طالبان، نیز مقرر کرده است.

بیشتر از جهان