طالبان به جمهوری اسلامی اجازه داده‌ است که به جذب سرباز برای فاطمیون ادامه دهد

نیروی قدس سپاه پاسداران در سال ۱۳۹۲ لشکر فاطمیون را با به‌کارگیری مهاجران افغان ساکن ایران تشکیل شد

اعضای لشکر فاطمیون در یک راهپیمایی در ایران- خبرگزاری دفاع مقدس

نهاد پژوهشی بروکینگز در ایالات متحده پس از حمله مرگبار داعش خراسان در مسکو، با انتشار مطلبی درمورد روابط طالبان با قدرت‌های منطقه نوشت که جمهوری اسلامی به ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، و حلقه نزدیک به او «دسترسی وسیع» دارد. در این مطلب، به نقل از منابعی در قندهار و کابل آمده‌ است که علی‌رغم رقابت‌های مذهبی طولانی میان طالبان و جمهوری اسلامی، و تنش بر سر آب، جمهوری اسلامی در زمینه تقویت گروه فاطمیون از حمایت طالبان برخوردار است. این گروه از مهاجران افغان ساکن ایران تشکیل شده‌ است. براساس گزارش بروکینگز، جمهوری اسلامی به استخدام نیرو برای لشکر فاطمیون ادامه می‌دهد و طالبان برای کمک به «عملیات محور مقاومت در خاورمیانه» از این اقدام حمایت می‌کنند. در این گزارش اشاره شده است که پس از حمله مرگبار داعش خراسان به مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، جمهوری اسلامی به افغانستان حمله نکرد، بلکه به بهانه هدف قرار دادن جیش‌العدل به خاک پاکستان حمله کرد.

نیروی قدس سپاه پاسداران در سال ۱۳۹۲، همزمان با گسترش نفوذ داعش در سوریه و عراق، با نیروگیری از میان مهاجران افغان ساکن ایران و از داخل افغانستان، لشکر فاطمیون را تشکیل داد. علی‌رضا توسلی، معروف به ابوحامد، بنیان‌گذار و نخستین فرمانده لشکر فاطمیون است. توسلی در ۱۳۹۳ کشته شد. نیروهای فاطمیون بیشتر در خاک سوریه و در کنار نیروهای دولت بشار اسد علیه داعش جنگیدند و بخشی از اعضای این لشکر هنوز در بخش‌هایی از سوریه حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی قدس سپاه پاسداران به‌منظور جذب نیرو برای لشکر فاطمیون، شعار «دفاع از حرم زینب» را در میان مهاجران افغان ترویج کردند که درپی آن شمار زیادی از مردان شیعه به این لشکر پیوستند. به افراد علاقه‌مند به پیوستن به فاطمیون، وعده‌هایی مانند حقوق ماهیانه، حمایت مالی از خانواده‎‌های‌ آنان و در صورت دستاوردهای بیشتر در جنگ، اقامت دائم و حتی شهروندی ایران نیز داده شده بود. با این حال، هیچ ‌یک از اعضای لشکر فاطمیون شهروندی ایران را دریافت نکردند و برخلاف آنچه مقام‌های سپاه قدس وعده داده بودند، شماری از اعضای این لشکر پس از مجروح شدن در جنگ با داعش، سرخورده به افغانستان بازگشتند.

وزارت خارجه و سخن‌گوی دفتر اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، چندین بار از استفاده ابزاری جمهوری اسلامی از مهاجران افغان در جنگ سوریه و عراق انتقاد کرده بود، اما مقام‌های جمهوری اسلامی گفتند مهاجران «خودجوش» به جنگ علیه داعش پیوسته‌اند و در این زمینه موثر هم بوده‌اند.

آمار دقیقی از شمار اعضای لشکر فاطمیون، که در دفاع از رژیم بشار اسد شرکت کردند، منتشر نشده‌ است، اما در سال ۲۰۱۸، زهیر مجاهد، از مسئولان بخش رسانه‌های فاطمیون، گفت حدود دو هزار تن از اعضای این گروه در سوریه و عراق کشته و حدود ۸ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند. سید حمزه علوی، از فرماندهان لشکر فاطمیون، در اواسط بهمن‌ ماه سال گذشته، در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در منطقه دیرالزور سوریه، همراه با شماری دیگر از شبه‎‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی کشته شد.

نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان برخی از اعضای لشکر فاطمیون را در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، پس از بازگشت از ایران به افغانستان بازداشت و زندانی کردند. این افراد با فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت از زندان‌ آزاد شدند و برخی از آنان در صفوف طالبان حضور دارند.

بیشتر از جهان