توصیه ظریف به کابل برای استفاده از لشکر فاطمیون در افغانستان

وزیر خارجه ایران می‌گوید لشکر فاطمیون می‌تواند کمک دولت افغانستان باشد

دولت آمریکا لشکر فاطمیون و همچنین تیپ زینبیون – شامل نیروهای پاکستانی – را در بهمن ۱۳۹۷ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد-عکس از ایرنا

وزیر امور خارجه ایران لشکر فاطمیون، نیروهای شبه‌نظامی شیعه افغان را که با حمایت سپاه پاسداران در سوریه می‌جنگند،«بهترین» نیروهایی می‌داند که دولت افغانستان می‌تواند برای تامین امنیت در آن کشور استفاده کند.

محمدجواد ظریف این توصیه را در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری طلوع افغانستان و در پاسخ به پرسشی درباره استفاده جمهوری اسلامی ایران از مهاجران افغانستانی برای جنگیدن در یک کشور خارجی دیگر مطرح کرده است.

بر اساس بخش‌های کوتاهی از مصاحبه که روز شنبه در حساب کاربری طلوع نیوز در توییتر منتشر شد، وی گفته است که لشکر فاطمیون بهترین نیروهایی هستند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، می‌توانند کمک آن باشند.

بنا بر اعلام طلوع نیوز، این مصاحبه قرار است روز دوشنبه به طور کامل از این شبکه پخش شود.

لشکر فاطمیون یکی از واحدهای اصلی متشکل از داوطلبان افغان است که در سوریه تحت فرمان نیروی قدس سپاه پاسداران در حمایت از دولت بشار اسد و علیه شورشیان مخالف او و نیز پیکارجویان داعش فعال است.

دولت آمریکا لشکر فاطمیون و همچنین تیپ زینبیون – شامل نیروهای پاکستانی – را در بهمن ۱۳۹۷ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. آمریکا سپاه پاسداران و نیروی قدس را به عنوان تشکیلات تروریستی می‌‌شناسد.

سپاه پاسداران و نیروی قدس، علاوه بر فعالیت‌های برون مرزی، در داخل ایران نیز سابقه سرکوب معترضان را دارند.