یک روز مانده تا مهلت نهایی؛ بانک‌ها هم پرسپولیس و استقلال را نمی‌خواهند

نظام جمهوری اسلامی همچنان در مقابل فروش این دو باشگاه به اشخاص حقیقی و سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی مقاومت می‌کند

جلسه وزارت ورزش ایران برای فروش سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال، ۵ فروردین ۱۴۰۲-رسانه‌های اجتماعی

در  ۲۴ ساعت باقی‌مانده تا مهلت نهایی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برای تعیین مالکانشان و ارسال مدارک به کنفدراسیون فوتبال آسیا، رسانه‌های ایران خبر دادند که مدیران دو بانک دولتی در تلاش‌اند تا از خرید سهام این دو باشگاه پرطرفدار و زیان‌ده شانه خالی کنند.

این درحالی است که حمید سجادی، وزیر ورزش دولت ابراهیم رئیسی، یازدهم اسفندماه سال گذشته مدعی شده بود: «موضوع مالکیت این دو باشگاه تقریبا تمام شده و پیش از موعد مقرر اعلام خواهد شد و نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد.»

اما پس از طفره رفتن سازمان تامین اجتماعی ایران و سایر زیرمجموعه‌های وزارت کار و رفاه اجتماعی از خرید پرسپولیس، حالا مدیران بانک‌های ملت و تجارت هم، که هیئت‌دولت آنان را برای خرید پرسپولیس و استقلال معرفی کرده است، از این معامله منصرف شده‌اند.

براساس قوانین ای‌اف‌سی، باشگاه‌های حاضر در سه لیگ آسیایی در سال جاری میلادی نباید مالکیت مشترک داشته باشند و چون وزارت ورزش ایران مالک هر دو باشگاه تهرانی است تصمیم گرفته شد تا شرکت فرابورس عمده سهام باشگاه پرسپولیس را در  ۱۱ فروردین‌، که مهلت نهایی ارسال مدارک به ای‌اف‌اسی است، به بانک ملت بفروشد تا این معضل حل شود. اما این برنامه تاکنون طبق پیش‌بینی‌های حمید سجادی و سازمان خصوصی‌سازی به نتیجه نرسیده است، زیرا چهارشنبه هفته گذشته رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس ایران، با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل بانک ملت درمورد «شایعات مربوط به قصد این بانک برای خرید سهام پرسپولیس» توضیح خواست و هم‌زمان مدیر مالی بانک ملت هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که آنان از این خرید استقبال نمی‌کنند.

در نامه مقام ارشد سازمان بورس ایران به مدیرعامل بانک ملت آمده است: «در صورت وجود برنامه تحصیل سهام باشگاه پرسپولیس از سوی آن بانک، دلایل توجیهی و برنامه‌های احتمالی در این خصوص در اسرع وقت در قالب فرم افشای اطلاعات با اهمیت از طریق سامانه کدال افشا، و در غیر این صورت مراتب در قالب فرم شفاف‌سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشرشده اطلاع‌رسانی گردد.»

مریم لیلی‌دوست، مدیر مالی بانک ملت، نیز در گفت‌وگو با وب‌سایت بورس۲۴ گفت: «هیچ‌گونه مصوبه جدیدی که بحث واگذاری به بانک‌ها (به جای سازمان تامین اجتماعی) مطرح گردد، وجود ندارد و اطلاعات مطرح‌شده در حد شایعات فضای مجازی است. ما در مزایده‌ای شرکت نکرده‌ایم و از چنین مزایده‌ای هم استقبال نمی‌کنیم.»

از سوی دیگر، وب‌سایت ورزش۳ در ایران خبر داد که مدیران بانک تجارت نیز علاقه‌ای به خرید سهام عمده باشگاه استقلال ندارند و «آن را زیان‌ده و برخلاف نظر سهامداران و مجامع خود می‌دانند». اکنون خطر حذف هم‌زمان پرسپولیس و استقلال از فصل بعدی مسابقات آسیایی جدی‌تر از قبل شده است. باشگاه استقلال تهران در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا نیز به‌دلیل بدهی‌های مالی موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای آسیا نشده بود.

در ۲۴ باقی‌مانده تا پایان مهلت برای ارسال مدارک مالکیت دو باشگاه به کنفدراسیون فوتبال آسیا، حمید سجادی و مدیران سازمان خصوصی‌سازی ایران تمام تلاش خود را خواهند کرد تا یکی از بانک‌ها یا سازمان‌های دولتی و حکومتی را به خرید سهام باشگاه پرسپولیس ترغیب کنند تا  از این بحران خارج شوند.

اتفاقی که آینده‌ای تلخ و سیاه را برای دو باشگاه پرطرفدار با ده‌ها میلیون هوادار رقم می‌زند، زیرا بی‌میلی مدیران این نهادها برای تیم‌داری در فوتبال و تحمیل شدن پرسپولیس و استقلال به آنان نحوه مدیریت و تامین منابع مالی را برای سرخ‌ها و آبی‌ها، که هیچ‌گونه سود مالی برای صاحبان‌شان ندارند، با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند.

این درحالی است که نظام جمهوری اسلامی، در شرایطی که امکان کسب درآمدهای قابل توجه برای باشگاه فوتبال در ایران وجود ندارد، همچنان از خصوصی‌سازی  پرسپولیس و استقلال و فروش سهام آنان به افراد و سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی امتناع می‌کند و مایل است کنترل و مدیریت این دو باشگاه را همچنان در اختیار  داشته باشد.

بیشتر از فوتبال