اسرايیل با پیشنهاد آمریکا برای مبادله زندانیان فلسطینی در مقابل گروگان‌های در اختیار حماس موافقت کرد

سی‌ان‌ان گزارش داد که اسراییل با پیشنهاد آمریکا مبنی بر آزادی حدود ۸۰۰ زندانی فلسطینی در مقابل رهایی ۴۰ گروگان اسرايیلی موافقت کرده است

پرچم‌های اسراییل و آمریکا و تجمع برای آزادی گروگان‌ها-AFP,Canvas

سی‌ان‌ان گزارش داد که اسراییل با پیشنهاد آمریکا مبنی بر آزادی حدود ۸۰۰ زندانی فلسطینی در مقابل رهایی ۴۰ گروگان اسرايیلی موافقت کرده است و در انتظار پاسخ حماس است.

خبرگزاری کان اسرايیل نیز روز یکشنبه خبر مشابهی را منتشر کرد.

پیش‌تر باراک راوید، روزنامه‌نگار و تحلیلگر به نقل از منابع آگاه در پیامی در اکس نوشته بود که اسرايیل با پیشنهاد آمریکا که بر اساس آن تعدادی از زندانیان فلسطینی در مقابل گروگان‌های در اختیار حماس آزاد می‌شوند، موافقت کرده است.

به گفته راوید، بیل برنز، ريیس سیا در سفر به قطر که مذاکرات بین اسرايیل و حماس از طریق میانجی‌ها جریان دارد، این پیشنهاد را ارایه کرده بود. دیوید بارنيا، ريیس موساد نیز دو بار در هفته گذشته در راس هیاتی عالی‌رتبه به دوحه سفر کرده بود.

راوید می‌گوید که اکنون هیات‌ها در انتظار پاسخ حماس‌اند اما برخی منابع می‌گویند هنوز موانعی مانند «ورود کمک‌ها و تغییر موقعیت نظامی اسرايیل در غزه» وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در صورتی که این توافق اجرایی شود، مراحل مختلفی خواهد داشت. در مرحله نخست، حماس گروگان‌های زن شامل سربازان اسراییلی و افراد مسن و بیمار و مجروح را آزاد می‌کند.

تعداد گروگان‌های زنده در اختیار حماس حدود ۱۰۰ نفر برآورد می‌شود و در صورت اجرای این توافق در این مرحله حدود ۴۰ نفر از آنها آزاد می‌شوند. حماس در جریان حمله هفتم اکتیر به اسراییل دست‌کم ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت و هزار و ۲۰۰ نفر را نیز کشت. توافقی که در سال گذشته بر سر آزادی بخشی از گروگان‌ها انجام شده به آزادی بیش از ۱۰۰ نفر از آنها انجامید. دست‌کم چهار نفر از گروگان‌های در اختیار حماس جان خود را از دست داده‌اند.

روزنامه لبنانی الخبار نیز مدعی شده است که طرح اولیه‌ای که از جانب حماس ارایه شده بود شامل آتش‌بس مقدماتی ۴۲ روزه است که به دنبال آن آتش‌بس دایمی برقرار می‌شود. این روزنامه می‌گوید که حماس پیشنهاد داده بود که به ازای هر گروگان اسراییلی، ۵۰ زندانی فلسطینی آزاد شوند.

گزارش‌ها درباره پیشرفت در دستیابی به توافق بین اسرايیل و حماس در حالی منتشر می‌شود که فشار آمریکا و اروپا بر دولت نتانیاهو برای آتش‌بس فوری افزایش یافته است. همچنین مخالفت‌ها با عملیات نظامی اسرايیل در رفح نیز تشدید شده است. نخست‌وزیر اسراییل تاکید دارد که این اقدام به عنوان آخرین مرحله جنگ با حماس در غزه ضروری است.

بیشتر از جهان