ارتش اسرائیل: ۴۸۰ عضو حماس و جهاد اسلامی فلسطین در بیمارستان شفا بازداشت شدند

ارتش اسرائیل همچنین از شناسایی یک کارگاه تولید پهپاد در مرکز غزه و حمله به آن و نیز حمله هوایی به بعلبک در شرق لبنان خبر داد

پایگاه خبری اورشلیم‌پست روز یکشنبه ۲۴ مارس (۵ فروردین) خبر داد که ارتش اسرائیل ۴۸۰ عضو حماس و جهاد اسلامی فلسطین را در بیمارستان شفا بازداشت کرده است.

به گزارش اورشلیم‌پست، ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که به همراه نیروهای سازمان امنیت اسرائيل (شین بت) به «عملیات هدفمند» در منطقه بیمارستان شفا ادامه دادند. در این گزارش تاکید شد که ارتش تلاش کرد از آسیب رساندن به غیرنظامیان، بیماران، کادر درمان و تجهیزات پزشکی اجتناب شود.

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، افزون بر بازداشت «تروریست‌ها»، در منطقه بیمارستان زیرساخت‌های تسلیحاتی و تروریستی پیدا شده است.

اسرائیل روز شنبه نیز از کشته شدن ۱۷۰ مرد مسلح در حمله چندروزه به بیمارستان‌های غزه خبر داد. این در حالی است که سخنگویان حماس می‌گویند کشته‌شدگان اعلام‌شده در بیانیه‌های اسرائیل افراد مسلح نیستند بلکه بیماران و آوارگان فلسطینی‌اند. آن‌ها اسرائیل را به دلیل حمله‌ به بیمارستان به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

الشفا، بزرگ‌ترین بیمارستان نوار غزه تا قبل از جنگ، اکنون یکی از معدود مراکز درمانی است که هنوز تا حدی فعال و محل اسکان غیرنظامیان آواره است. اسرائیل ادعا می‌کند این بیمارستان به شبکه تونل‌هایی که به عنوان پایگاه حماس و دیگر مبارزان فلسطینی استفاده می‌شوند، متصل است

اسرائیل اعلام کرد که روز شنبه در شمال و مرکز نوار غزه با جت‌های نیروی هوایی به ۶۶۵ هدف از جمله یک تونل، ساختمان‌های نظامی که افراد مسلح در آن حضور داشتند و دیگر زیرساخت‌های نظامی حمله کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ ارتش اسرائیل آمده است: «نیروهای ما طی روز گذشته در مرکز نوار غزه  چندین تروریست را کشتند. علاوه بر این، سربازان یک کارگاه تولید پهپاد را پیدا و به آن حمله کردند. در خان یونس هم یک هواپیما به زیرساخت‌های تروریستی حمله کرد؛ آنجا محل ملاقات چند فرد مسلح بود که در زمان حمله در ساختمان بودند.»

جنگ غزه در حالی ادامه دارد که روسیه و چین روز جمعه ۲۲ مارس در شورای امنیت سازمان ملل متحد، به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای «آتش‌بس فوری غزه» و تبادل گروگان‌ها رای منفی دادند. این دو کشور از اعضای دائمی این شورا محسوب می‌شوند و رای منفی آن‌ها به معنای وتو و رد کامل این قطعنامه است.

قطعنامه پیشنهادی خواستار «آتش‌بس فوری و پایدار» به مدت حدود شش هفته شده بود تا در این مدت، علاوه بر محافظت از غیرنظامیان فلسطینی در برابر حملات مرگبار اسرائیل، امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها نیز فراهم شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز شنبه ۲۳ مارس در جریان بازدید از گذرگاه رفح،‌ تشکیل صف طولانی کامیون‌های امدادی متوقف‌مانده پشت مرز مصر با نوار غزه را «تاسف‌آور» خواند. او بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری و آزادی گروگان‌ها شد و در عین حال گفت: «زمان آن رسیده است که اسرائیل برای ورود نامحدود کالاهای بشردوستانه به سراسر غزه تعهد محکمی بدهد.»

با کمرنگ شدن امیدها برای آتش‌بس در غزه در ماه رمضان و بغرنج شدن اوضاع زندگی ساکنان غزه، ایالات متحده و سایر کشورها به فکر ارسال کمک‌ از طریق هوا و دریا افتاده‌اند. با این حال سازمان‌های بشردوستانه می‌گویند که از این راه تنها یک‌پنجم اقلام موردنیاز غزه تامین شده و تنها راه برای رفع نیازها تسریع در تحویل سریع از طریق راه‌های زمینی است.

به گفته مقام‌های بهداشتی غزه، بیش از ۳۲ هزار نفر در حمله نظامی اسرائیل به غزه کشته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها زن و کودک بوده‌اند. اسرائیل این تهاجم را در پاسخ به حمله حماس در روز هفتم اکتبر آغاز کرد که می‌گوید در آن حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شده‌اند.

ارتش اسرائیل صبح روز یکشنبه پنجم فروردین با انتشار ویدیویی از حمله هوایی به بعلبک در شرق لبنان هم اعلام کرد ساختمان‌هایی که هدف قرار گرفتند، در اختیار حز‌ب‌الله لبنان بودند. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که در این حمله یک ساختمان دوطبقه هدف قرار گرفته است.

ارتش اسرائیل پیش‌تر از پرتاب دست‌کم ۵۰ موشک از منطقه مورد حمله خبر داده و گفته بود که بیشتر آن‌ها در مناطق خالی از سکنه فرود آمده‌اند و با بقیه نیز مقابله شده است.

شبکه خبری العربیه نیز روز یکشنبه از حمله اسرائيل به سوریه نیز خبر داد. بر اساس این گزارش که به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه منتشر شده، در حومه دمشق انفجارهای شدیدی رخ داده و پدافند هوایی سوریه فعال شده است. منابع اسرائیلی اعلام کردند که هدف این حملات چند مرکز نظامی در شمال دمشق بودند.

بیشتر از جهان