آمریکا از حمله به تاسیسات حوثی‌ها در یمن خبر داد

خبرگزاری صبا وابسته به حوثی‌ها اعلام کرد که هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی پنج بار به حدیده حمله کرده‌اند

نیروهای حوثی یمن، صنعا، ۳ ژانویه ۲۰۱۷‌ــ Mohammed HUWAIS / AFP

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که نیروهای ایالات متحده به سه انبار زیرزمینی اسلحه حوثی‌ها در یمن حمله کرده است.

در بیانیه‌ سنتکام، که در شبکه اجتماعی اکس منتشر شد، آمده است که این حمله‌ها تاسیسات حوثی‌ها را هدف قرار داده‌اند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین اعلام کرد که نیروهایش، برای دفاع از خود، چهار هواپیمای بدون سرنشین را در یمن منهدم کردند.

به گزارش رویترز، حوثی‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که حملاتشان در دریای سرخ به نشانه همبستگی با فلسطینی‌های غزه است و تا پایان تهاجم اسرائيل به حملاتشان ادامه خواهند داد. تهدید حوثی‌ها کشتی‌رانی جهانی را مختل کرده و شرکت‌های بین‌المللی را مجبور به سفرهای طولانی‌تر و گران‌تر در اطراف جنوب آفریقا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب حوثی‌ها، پیش‌تر گفته بود که آمریکا و انگلیس به یمن تهاجم «بی‌پروا» کرده‌اند. خبرگزاری صبا نیز تاکید کرد که هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی  ۵ بار به حدیده، منطقه‌ای که بندر اصلی یمن در آن‌جا قرار دارد، حمله کرده‌اند.

سنتکام گفت که همزمان با حملات ایالات متحده به پهپادهای حوثی‌ها، این شبه‌نظامیان از مناطق تحت کنترلشان در یمن به سمت دریای سرخ چهار موشک بالستیک ضدکشتی شلیک کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «کشتی‌های آمریکایی و ائتلاف یا سایر کشتی‌های تجاری هیچ تلفات یا خسارتی گزارش نکرده‌اند.»

در بیانیه سنتکام آمده است که حمله به تاسیسات حوثی‌ها اقدامی ضروری است تا از نیروهای آمریکایی، آزادی ناوبری و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای ایالات متحده، نیروهای ائتلاف و کشتی‌های تجاری دیگر محافظت کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) حملات حوثی‌ها به کشتی‌های دریای سرخ را «با شدیدترین عبارات» محکوم کرد و خواستار توقف فوری تهاجم این گروه شبه‌نظامی شد.

اعضای شورا «برای جلوگیری از دستیابی حوثی‌ها به تسلیحات و تجهیزات برای حملات بیشتر» بر لزوم «همکاری‌های عملی ازجمله با دولت یمن» تاکید کردند و افزودند که همه کشورهای عضو باید «به تعهداتشان در رابطه با تحریم تسلیحاتی هدفمند» پایبند باشند.

واشینگتن‌پست نیز روز شنبه ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) در گزارشی نوشت دولت آمریکا می‌کوشد مانع از آن شود که جمهوری اسلامی ایران به‌طور قاچاقی برای حوثی‌ها سلاح بفرستد.

به نوشته این نشریه، مقام‌های ایالات متحده گفته‌اند دولت بایدن می‌کوشد تسلیحاتی را که از جمهوری اسلامی ایران به یمن قاچاق می‌شود بیش از پیش نظارت و ردگیری کند.

بیشتر از جهان