رئیس ستاد ارتش پاکستان در عربستان سعودی؛ همکاری نظامی تقویت می‌شود؟

پاکستان صاحب یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان و تنها کشور مسلمان است که بمب اتمی دارد

دیدار ولیعهد عربستان سعودی با رئیس ستاد ارتش پاکستان‌ــ SPA

ژنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان روز چهارشنبه ۲۰ مارس در دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعد عربستان سعودی، خواستار گسترش همکاری‌های نظامی میان ریاض و اسلام‌آباد شد.  

شاهزاده محمد بن سلمان در این دیدار گفت که عربستان سعودی و پاکستان روابطی «تاریخی، برادرانه و قوی» دارند و در دفاع از یکدیگر پشت هم ایستاده‌اند. 

رئیس ستاد ارتش پاکستان در سفر به کشورهای خارجی خواستار جلب همکاری آن‌ها است. او در ماه دسامبر ۲۰۲۳ نیز به ایالات متحده آمریکا سفر کرد و در دیدار با مقام‌های آمریکایی از آن‌ها خواست که برای مبارزه با تروریسم با پاکستان همکاری کنند.  

بر خلاف انتظار اسلام‌آباد، از زمان سلطه‌ طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ حملات تروریستی در این کشور افزایش یافته است. از طرفی، در برهه کنونی وضعیت اقتصادی پاکستان شکننده و ضعیف است و ارتش و سازمان استخبارات این کشور قادر نیستند عملیات نظامی گسترده‌ای در ایالت‌های خیبرپختونخوا و بلوچستان ترتیب دهد تا تهدیدهای تروریستی کاهش یابد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و گروه‌های متحد آن نظیر ارتش‌ آزادی‌بخش بلوچستان و شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) حملاتشان را در قلمرو پاکستان افزایش داده‌اند.

حکومت پاکستان امیدوار بود که با میانجی‌گیری حکومت طالبان در افغانستان بتواند تهدید تروریسم را مهار کند یا کاهش دهد، اما محاسبات اسلام‌آباد اشتباه از آب در آمد و طالبان افغانستان به‌صراحت به مقام‌های پاکستانی گفتند که مشکلات امنیتی در داخل کشورشان را باید خود حل کنند و از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه پاکستان نیست.

این در حالی است بخشی از نیروهای تی‌تی‌پی و خانواده‌هایشان در افغانستان به سر می‌برند. نیروهای هوایی پاکستان دوشنبه ۲۸ اسفند به بخش‌هایی از استان‌های پکتیا و خوست افغانستان حمله هوایی انجام داد. در مقابل، طالبان هم از منطقه‌ دندپتان پکتیا، بخش‌های از خاک پاکستان را هدف قرار دادند. 

عربستان سعودی و پاکستان روابط محکمی دارند و این کشور یکی از بازارهای اصلی محصولات پاکستانی به شمار می‌رود. شمار زیادی از شهروندان پاکستان هم عربستان سعودی زندگی و کار می‌کنند. پس از جدایی پاکستان از هند و استقلال آن در سال ۱۹۴۶، عربستان سعودی همواره از حامیان اصلی اقتصاد پاکستان بوده است.  

روابط عربستان سعودی و پاکستان پس از جنگ هند و پاکستان در سال ۱۹۶۵ و جنگ ژوئن ۱۹۶۷ اسرائیل تقویت شد. در زمان ریاست‌جمهوری ژنرال ضیاءالحق، پروتکل دفاعی جدید میان ریاض و اسلام‌آباد امضا شد که بر اساس آن، صدها افسر پاکستانی برای آموزش به عربستان سعودی اعزام شدند. در همان زمان بود که ریاض هم مسجد فیصل، یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان را به افتخار پادشاه فقید عربستان سعودی، در اسلام‌آباد ساخت. 

با تهاجم ارتش سرخ شوروی به افغانستان، پاکستان میزبان گروه‌های مجاهدین بود. پاکستان از طریق فراهم کردن تسهیلات برای کمک به مجاهدین افغان، وضعیت اقتصادی و ارتشش را هم سروسامان داد و تقویت کرد. اینک پاکستان صاحب یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان و تنها کشور مسلمان است که بمب اتم دارد.

همکاری‌های نظامی و امنیتی ریاض و اسلام‌آباد چندین دهه قدمت دارد و پاکستان صدها سرباز و مشاور نظامی به عربستان سعودی اعزام کرده است.  

پارلمان پاکستان در سال ۲۰۱۵ درخواست عربستان سعودی از این کشور برای اعزام نیرو به یمن را رد کرد، در حالی که ریاض بارها در شرایط دشوار به حمایت از پاکستان برخاسته بود اما در سال ۲۰۱۸ پاکستان حمایت نظامی از عربستان سعودی را برای حفاظت از مرزهای این کشور با یمن افزایش داد و نیروهایش را به مرزهای جنوبی عربستان سعودی اعزام کرد. به این ترتیب روابط اسلام‌آباد و ریاض بار دیگر تقویت شد. 

عربستان سعودی هم در سال ۲۰۱۸ بسته کمک اقتصادی شش میلیارد دلاری به پاکستان اعطا کرد؛ این بسته کمکی باعث شد فشار اقتصادی بر این کشور کاهش پیدا کند. 

پاکستان از سلاح‌های هسته‌ای به‌عنوان ابزار بازدارندگی استفاده می‌کند. کنترل بر مدارس مذهبی و گروه‌های مسلح تندرو و مذهبی مستقر در پاکستان هم از دیگر سرمایه‌های راهبردی اسلام‌آباد است که از طریق آن‌ها در تلاش برای امتیاز گرفتن از آمریکا و کشورهای دیگر است. با این حال تداوم روابط با ریاض هم برای اسلام‌آباد ضروری است تا از فشار بحران اقتصادی کنونی و تهدید گروه‌های تروریستی که منافع این کشور را تهدید می‌کنند، بکاهد. 

بیشتر از جهان