تحولات جنگ غزه؛ ارتش اسرائیل از کشتن ۹۰ مرد مسلح در بیمارستان الشفاء خبر داد

همزمان با جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه، دولت بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که یوآو گالانت، وزیر دفاع، هفته آینده به واشنگتن سفر می‌کند

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که حدود ۹۰ مرد مسلح را در حمله به بیمارستان الشفاء غزه کشته و ۱۶۰ نفر را دستگیر کرده است؛ ادعایی که حماس آن را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الشفاء، بزرگترین بیمارستان نوار غزه قبل از جنگ، اکنون یکی از معدود مراکز درمانی است که تا حدی در شمال این منطقه فعال بوده و همچنین محل اسکان غیرنظامیان آواره به شمار می‌رود.

ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای درباره حمله به این بیمارستان گفت: «در جریان این عملیات، نیروهای ما تروریست‌ها را از بین برده و در عین حال از آسیب زدن به غیرنظامیان، بیماران، کادر درمان و تجهیزات پزشکی پرهیز کرده‌اند.»

اسرائیل همچنین اسامی و عکس دو سربازش را که می‌گوید در این عملیات کشته شدند، منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله اسرائیل به بیمارستان الشفاء در ساعت‌های اولیه روز دوشنبه آغاز شد. ارتش اسرائيل که ویدئوهایی از مخفی کردن سلاح در داخل این مرکز درمانی منتشر کرد، مدعی شد که بر اساس اطلاعاتشان این بیمارستان به مرکزی برای افراد مسلح فلسطینی درآمده است و به این دلیل نیروهای ویژه‌ای را به آنجا اعزام کرده است.

در سوی دیگر، اسماعیل الثوابته، مدیر دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس در غزه، گفت که همه کشته‌شدگان بیماران زخمی و آوارگان داخل بیمارستان بوده‌اند.

اسراییل در نوامبر گذشته، زمانی که سربازانش برای اولین بار به بیمارستان الشفاء حمله کردند، با انتقادهای شدیدی روبرو شد. نیروهای اسرائیلی در آن زمان گفتند تونل‌هایی را کشف کردند که به عنوان مراکز فرماندهی و کنترل حماس استفاده می‌شد. حماس و کادر پزشکی استفاده از این بیمارستان برای مقاصد نظامی یا پناه دادن به جنگجویان را رد می‌کنند.

باسم نعیم، یکی از مقامات ارشد حماس در این زمینه گفت: «آنچه در بیمارستان الشفاء رخ می‌دهد جنایت جنگی است و بخشی از نسل‌کشی است که توسط اسرائیل انجام می‌شود.»

همزمان با جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه، روز چهارشنبه دولت بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هفته آینده به واشنگتن سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر مقام‌های ارشد اسرائیل به ایالات متحده در پی افزایش فشارها برای لغو حمله برنامه‌ریزی شده تل‌آویو به رفح انجام خواهد گرفت.

 دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که بنا به درخواست جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای گفتگو در مورد حمله به رفح، گروهی از مقام‌های اسرائیلی به واشنگتن سفر می‌کنند.

یوآو گالانت در اولین سفر خود به واشنگتن از زمان آغاز جنگ غزه، قرار است با لوید آستین، رئیس پنتاگون دیدار کند. هرچند هنوز تاریخ دقیقی برای این سفر و دیدار اعلام نشده است.

بنا بر اعلام اسرائیل، مقام‌های دو کشور قرار است درباره «تحولات جنگ علیه حماس، مسائل بشردوستانه و زمینه‌های همکاری نظامی دوجانبه» گفتگو کنند.

بنیامین نتانیاهو تاکید دارد که عملیات در رفح برای از بین بردن حماس در غزه ضروری است، اما حضور ۱.۵ میلیون فلسطینی در این شهر، نگرانی از تلفات گسترده غیرنظامیان را برانگیخته است.

در همین حال، حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران که می‌گویند به نشانه حمایت از فلسطین به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ حمله می‌کنند، به عملیات تهاجمی‌ ادامه می‌‌دهند.

به گزارش العربیه، یحیی سریع، سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی روز سه‌شنبه اعلام کرد که این گروه، یک تانکر سوخت به نام «مادو» MADO را در دریای سرخ و بندر ایلات اسرائیل هدف قرار دادند.

ردیاب‌های کشتیرانی دریایی نشان دادند مادو یک نفتکش گاز مایع (LPG) با پرچم جزایر مارشال است که از عربستان سعودی به سمت سنگاپور در حرکت بوده است. حوثی‌ها این کشتی را آمریکایی توصیف کردند اما پایگاه داده کشتیرانی اکوئساس Equasis نشان می‌دهد که این کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی و بازرگانی نفتومار در یونان است. نفتومار به این خبر واکنشی نشان نداده است.

بیشتر از جهان