مشاور امنیت ملی کاخ سفید: تا وقتی نمایندگان اسرائیل به آمریکا سفر نکنند به رفح حمله نمی‌شود

جیک سالیوان هشدار داد پس از حمله اسرائيل در مناطقی از غزه «هرج‌ومرج» حاکم شده است

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هشدار داده است که عملیات نظامی اسرائیل در رفح، هرج‌ومرج در غزه را عمیق‌تر می‌کند. گفته می‌شود این دو رهبر در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند گروه‌هایی از دو طرف برای بحث درباره حمله اسرائیل به رفح در واشینگتن با هم دیدار کنند.

به گزارش رویترز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که دو کشور در مورد راه پیش‌ رو در غزه گفت‌وگوی جامعی خواهند داشت.

سالیوان افزود که نشست با نمایندگان اسرائیلی ممکن است این هفته یا هفته آینده انجام شود و «قبل از این مذاکرات، هیچ عملیاتی در رفح انجام نخواهد شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالیوان در جمع‌بندی پیام بایدن به نتانیاهو گفت: «در مناطقی که ارتش اسرائیل آن‌ها را پاکسازی کرده، هرج‌ومرج حاکم شده است و اگر اسرائیل به رفح نیز حمله کند، بحران انسانی عمیق‌تر می‌شود.»

او ادامه داد: «ما گفت‌وگوهای زیادی در سطوح مختلف بین ارتش، مقام‌های اطلاعاتی، دیپلمات‌ها و کارشناسان امور بشردوستانه داشته‌ایم، اما هنوز فرصت نشده است که بحثی جامع، یکپارچه و راهبردی در این زمینه انجام دهیم.»

در شرایطی که روابط رهبران آمریکا و اسرائیل بر سر مسئله غزه به طور فزاینده‌ای تنش‌آمیز بوده است، سالیوان تاکید کرد که جو بایدن تهدیدی مطرح نکرد که به محدود کردن کمک‌های ایالات متحده به اسرائیل اشاره داشته باشد.

سالیوان افزود که بایدن به نتانیاهو گفت که برای غزه به یک «راهکار منسجم» نیاز است نه اینکه اسرائیل ناگهان وارد رفح شود. بایدن در عین حال بار دیگر بر حمایت ایالات متحده از تلاش اسرائیل برای نابودی شبه‌نظامیان حماس تاکید کرد.

سالیوان همچنین تایید کرد که مروان عیسی، مرد شماره ۳ حماس، هفته گذشته در عملیات اسرائیل کشته شده؛ هرچند حماس هنوز در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو اولین تماس تلفنی این دو رهبر از ۱۵ فوریه بود که در بحبوحه تنش‌های شدید بین اسرائیل و سرسخت‌ترین متحدش بر سر مدیریت جنگ غزه اتفاق افتاد.

بنیامین نتانیاهو نیز درباره این تماس تلفنی گفت که با بایدن در مورد تعهد اسرائیل برای دستیابی به تمام اهدافی که برای جنگ تعیین کرده بود، صحبت کرده است. او این اهداف را از بین بردن حماس، آزادی همه گروگان‌ها و اطمینان یافتن از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود، برشمرد.

پیش از این در روز پنجشنبه، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، در یک سخنرانی‌ خواستار برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل شده و گفته بود که نتانیاهو مانعی برای صلح است. بایدن سخنرانی او را ستود و گفت که شومر نگرانی‌ بسیاری از آمریکایی‌ها را تکرار کرده است اما نتانیاهو روز یکشنبه به‌شدت به گفته‌های شومر واکنش نشان داد و در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان، چنین گفته‌هایی را «کاملا نامناسب» خواند.

نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه کابینه روز یکشنبه هم تاکید کرد که نیروهای اسرائیلی به رفح وارد خواهند شد. این در حالی است که رفح، آخرین مکان نسبتا امن برای آوارگان فلسطینی است و برای جلوگیری از حمله به این منطقه که به تلفات بیشتر میان غیرنظامیان منجر می‌شود، فشارهای بین‌المللی گسترده‌ای وجود دارد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، یکی از مقام‌هایی است که درباره حمله به رفح ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که این خطر وجود دارد چنین تهاجمی به «تلفات وحشتناک غیرنظامیان» منجر شود.

بیشتر از جهان