هشدار دولت بایدن: جمهوری اسلامی ممکن است به سامانه تامین آب آمریکا حمله کند

به فرمانداران برخی ایالت‌های آمریکا هشدار داده شده که زیرساخت‌های حیاتی‌ در معرض تهدید امنیتی ناشی از حملات سایبری تهران و پکن قرار دارند

تصویرسازی از عملیات سایبری ـ‌Canva

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، دولت جو بایدن هشدار داد که جمهوری اسلامی ایران در تدارک حمله به منابع آب آشامیدنی ایالات متحده است.

به گزارش تلگراف، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پیام هشداری برای فرمانداران ایالت‌ها فرستاد و از آن‌ها خواست که مراقب حملات سایبری احتمالی به سیستم‌های زیرساخت‌های حیاتی باشند.

این نامه هشداردهنده که مایکل ریگان، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آن را تنظیم کرده است، روز سه‌شنبه علنی شد. در این نامه به تهدیدهای مداوم هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران و دولت چین اشاره و هشدار داده شده است که هکرهای مرتبط با این دو کشور پیش از این هم به سیستم‌های آبی آمریکا حمله کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ایالات متحده در این نامه تاکید کردند که سیستم‌های آب آشامیدنی و فاضلاب «هدفی جذاب» برای هکرها به شمار می‌روند، زیرا با اینکه بسیار حیاتی‌اند، اغلب فاقد منابع و ظرفیت فنی کافی برای محافظت در برابر حملات احتمالی‌اند.

این دو مقام آمریکایی از فرمانداران ایالت‌ها خواسته‌اند برای مقابله با یک حادثه سایبری بالقوه، برنامه‌های لازم را تدارک ببینند.

چنین هشداری پس از آن صادر می‌شود که واشینگتن مقام‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسبب حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده، از جمله سیستم‌های آب آشامیدنی، معرفی کرد. به گفته دولت بایدن، در اتفاقی که هکرهای جمهوری اسلامی عامل آن بودند، فناوری عملیاتی مورداستفاده در تاسیسات آبی که در آن از تغییر رمزعبور پیش‌فرض غفلت شده بود، هدف قرار گرفت و غیرفعال شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هکرهای تحت حمایت جمهوری اسلامی اواخر ماه نوامبر به کنترل‌های دیجیتالی ساخت اسرائیل که معمولا در صنایع آب و فاضلاب ایالات متحده استفاده می‌شود، حمله کردند و چندین ایالت را تحت تاثیر قرار دادند.

 در نامه دولت بایدن هشدار داده شده که ولت تایفون، یک گروه تحت حمایت دولت چین، هم پیش‌تر آب آشامیدنی و سایر سیستم‌های زیرساختی حیاتی را در ایالات متحده به خطر انداخته است. در این بیانیه آمده که دولت ایالات متحده با درجه بالایی از اطمینان ارزیابی کرده بود که ولت تایفون در حال «شبیه‌سازی موقعیت‌» است تا در صورت افزایش تنش‌ها یا درگیری‌های نظامی، زیرساخت‌های حیاتی را مختل کند.

 به گفته کارشناسان، صدور این هشدار به آن دلیل است که سیستم منابع آب بخشی آسیب‌پذیر از زیرساخت‌های ایالات متحده‌اند که معمولا با کنترل‌های ضعیف، بودجه ناکافی و کمبود کارمند مواجه‌اند.

مایکروسافت اوایل اکتبر در گزارشی اعلام کرد که عملیات‌های سایبری تحت حمایت جمهوری اسلامی به میزان چشمگیری گسترده‌تر، پیشرفته‌تر و تهاجمی‌تر شده‌اند. مایکروسافت ادعا می‌کند که تهران از طریق این حملات سایبری به‌ دنبال ایجاد وحشت در شهروندان اسرائیل، دامن زدن به جنگ‌های مذهبی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و مقابله با عادی‌‌سازی روابط عرب‌ها و اسرائیل است.

مایکروسافت ماه آوریل در گزارشی دیگر، با نام بردن از یک گروه هکری موسوم به «مینت سندستورم» (Mint Sandstorm) نوشت که جمهوری اسلامی ایران با تغییر رویکرد، به‌ دنبال هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده است.