مایکروسافت: حملات سایبری جمهوری اسلامی پیچیده‌تر شده است

مایکروسافت می‌گوید جمهوری اسلامی به‌دنبال ایجاد وحشت میان شهروندان اسرائیلی، دامن زدن به جنگ‌های مذهبی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و مقابله با عادی‌سازی روابط بین اعراب و اسرائیل است

مایکروسافت می‌گوید حملات سایبری ایران پیچیده‌تر شده است-

Reuters/Kacper Pempel

شرکت مایکروسافت با انتشار گزارش دفاع دیجیتال سالیانه خود، اعلام کرد که حکومت جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته میلادی، میزان پیچیدگی حملات سایبری خود علیه شرکت‌های خصوصی و دولت‌های دیگر را افزایش داده است.

در این گزارش ۱۳۱ صفحه‌ای که در توصیف چشم‌انداز امنیت سایبری جهانی منتشر شده است، محققان مایکروسافت به این نتیجه رسیدند که عملیات‌های سایبری تحت حمایت حکومت جمهوری اسلامی به میزان چشمگیری گسترده‌تر، پیشرفته‌تر و تهاجمی‌تر شده‌اند و کمپین‌های هک سیستم‌های رایانه‌ای را با عملیات اطلاعاتی برای نشر پروپاگاندای مطلوب خود هدایت می‌کنند.

براساس این گزارش، جمهوری اسلامی نه‌تنها حملات سایبری به کشورهای غربی را پس از آغاز خیزش سراسری مردمی در ایران افزایش داده، بلکه دامنه جغرافیایی حملاتش را به کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین گسترش داده است.

به گفته مایکروسافت، جمهوری اسلامی همچنین در حملات سایبری خود به‌دنبال نشر مطالب دروغین با محوریت مقاومت فلسطینی‌ها، ایجاد وحشت میان شهروندان اسرائیلی، دامن زدن به جنگ‌های مذهبی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مقابله با عادی‌سازی روابط بین اعراب و اسرائیل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرود دی گریپو، مدیر استراتژی مقابله با تهدیدهای امنیتی در شرکت مایکروسافت، درباره پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در حملات سایبری و استفاده از ایمپلنت‌های نرم‌افزاری سفارشی گفت: «به‌نظر می‌رسد آن‌ها در هدف‌گیری خود، مصمم‌تر و متمرکزتر از آنچه قبلا دیده‌ایم هستند. آن‌ها حالا برای آسیب‌زدن بهتر عمل می‌کنند، در عملیات سایبری متمرکز و واقعی بهتر شده‌اند و بنابراین ما شاهد تکامل آن‌ها هستیم.»

به استناد این گزارش، جمهوری اسلامی ضمن انجام حملاتی سایبری در جهت منافع کشور روسیه، به تقویت پیام‌های دستکاری شده برای پیشبرد اهداف ژئوپلیتیکی یا بهره‌برداری از داده‌ها در شبکه‌های حساس متمایل شده است

دولت‌ها مختلفی در جهان، ازجمله جمهوری اسلامی، روسیه و چین، اغلب از فضای اینترنت و عملیات سایبری برای انتشار روایت‌های تبلیغاتی مطلوب خود، دستکاری افکار جوامع مختلف به منظور تضعیف نهادهای دموکراتیک و همچنین ایجاد درگیری‌های مسلحانه یا دخالت در انتخابات ملی استفاده می‌کنند.

پیش از این، شرکت مایکروسافت روز ۲۳ شهریور هم اعلام کرده بود که  هکر‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی با هدف جمع‌آوری اطلاعات، شرکت‌های ماهواره‌ای، دفاعی و دارویی ایالات متحده و سراسر جهان را هدف قرار دادند.

به گفته مایکروسافت، این هکرها از ماه فوریه به چندین سازمان از هزاران هدف خود نفوذ کردند و این هدف‌گذاری و تکنیک آن‌ نشان‌دهنده عزم تهران برای سرقت اطلاعاتی ارزشمند است.

به گفته شرود دی‌گریپو، تحریم، انگیزه ایران را برای به‌دست‌ آوردن اسرار تجاری شرکت‌های خارجی افزایش داده است: «ممکن است دلیل حمله آن‌ها به این شرکت‌ها مشکلاتی باشد که در داخل کشور در فرآیند تولید محصولات مشابه به وجود آمده است.»

به گزارش سی‌ان‌ان، این تحلیل‌گران هدف احتمالی جمع‌آوری اطلاعات را تولید داخلی محصولات این صنایع در بحبوحه تحریم‌های آمریکا عنوان کردند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر بارها بر تولید داخلی و بومی کردن تولید تاکید کرده است.

بیشتر از تکنولوژی