گشت‌و‌گذار در ریاض؛ چرا الان وقت سفر به پایتخت عربستان سعودی است؟

پل آسمان که در ارتفاع ۳۰۰ متری بر فراز ریاض قرار دارد، منظره شهر را مقابل چشمان بازدیدکنندگان می‌گستراند

نمایی از شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی‌ــ Canva

ریاض، پایتخت آینده‌گرای عربستان سعودی، قطبی تجاری و مالی است که گنجینه‌های تاریخی پنهان در کاخ‌های کهن را با آسمان‌خراش‌های امروزی، مراکز خرید، و رستوران‌های شیک در هم می‌آمیزد.

یورونیوز در مطلبی به جاذبه‌های گردشگری ریاض می‌پردازد و می‌نویسد در حالی که عربستان سعودی صنعت گردشگری‌اش را گسترش می‌دهد، ثروتمندترین شهر جهان به‌سرعت هتل‌ها، جاذبه‌ها، و زیرساخت‌های جدید می‌سازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راه‌اندازی خط ‌هوایی بین‌المللی ریاض‌ایر نشان می‌دهد که این کشور در مسئله گردشگری و ارتباط جهانی جدی است.

ریاض ایر که قرار است در سال ۲۰۲۵ آغاز به کار کند، با مشارکت شرکت آلمانی فناوری اطلاعات لوفت‌هانزا سیستمز، در تلاش است مصرف سوخت و انتشار کربن را به حداقل برساند و به پیشرفته‌ترین فناوری هوانوردی دیجیتال مجهز است.

در ادامه نگاهی داریم به پنج مکانی که در سفر به ریاض نباید از دست داد.

Visit Saudi

پل آسمان: یک ماجراجویی هیجان‌انگیز پانورامایی

«پل آسمان» (Sky Bridge) که در ارتفاع ۳۰۰ متری بر فراز ریاض قرار دارد، منظره شهر را مقابل چشمان بازدیدکنندگان می‌گستراند.

این شگفتی معماری میان دو برج آسمان‌خراش «مرکز المملکه» معلق است و وقتی روی پل کف‌شیشه‌ای قدم می‌گذارید، منظره‌ای تمام‌نما از ریاض می‌بینید‌ــ از آسمان‌خراش‌های درخشان گرفته تا گستره وسیع صحرای عربستان.

Visit Saudi

موزه ملی عربستان سعودی: غوطه در تاریخ

موزه ملی عربستان سعودی در ساختمانی نوگرا قرار دارد و اشیائی را به نمایش می‌گذارد که میراث این کشور از دوره تمدن‌های باستان تا امروز را نشان می‌دهد.

در راهروهای این موزه گشتی بزنید و به تماشای دست‌سازه‌ها از سفال‌های باستانی گرفته تا پارچه‌های ظریف‌بافت و آثار هنری نفیس بایستید. در این موزه همچنین می‌توانید کتبیه‌های سنگی و نمونه بازسازی‌شده یک گور دوره نبطی مدائن صالح را ببینید.

Visit Saudi

قصر المصمک: کشف میراث سعودی

گذشته پادشاهی عربستان سعودی را در قصر المصمک بیابید، قلعه‌ای تاریخی در قلب ریاض.

این قصر خشتی در قرن نوزدهم ساخته شد و با شن احاطه شده و شاهد لحظاتی سرنوشت‌ساز در تاریخ این پادشاهی بوده است از جمله حمله ابن سعود به ابن رشید در سال ۱۹۰۲ که به بازپس‌گیری ریاض منجر شد.

هنگام گشت‌و‌گذار در اتاق‌های آراسته و برج‌و‌باروهای بلند این قصر، از عکس‌های مسحورکننده عربستان سعودی در فاصله سال‌های ۱۹۱۲ تا ۱۹۳۷ غافل نشوید.  

فراموش نکنید به موزه‌ای که در محوطه قصر قرار دارد و پنجره‌ای است به زندگی و زمانه بنیان‌گذاران عربستان سعودی سری بزنید.

Visit Saudi

وادی نمار: واحه‌ای در دل صحرا

شهر را رها کنید و سراغ واحه وادی نمار بروید، منطقه‌ای سرسبز که کنار سد دو کیلومتری نمار قرار دارد.

این پارک دارای دریاچه مصنوعی است و می‌توانید در مسیرهایی که بیش از دو کیلومتر امتداد دارند، قدم بزنید یا دوچرخه‌سواری کنید.

دکه‌های اغذیه و مکان‌هایی برای پیک‌نیک تدارک دیده شده‌اند تا از شلوغی شهر بگریزید و استراحت کنید. برای کودکان نیز محوطه‌های بازی وجود دارد و می‌توانند به اردک‌ها غذا بدهند.

Visit Saudi

بلوار شهر ریاض: محل تلاقی فرهنگ و تجارت

بلوار ریاض بزرگ‌ترین مرکز سرگرمی شهر است، جایی که فرهنگ و تجارت در نمایشی خیره‌کننده از نور و صدا با یکدیگر تلاقی می‌کنند.

این بلوار در منطقه تجاری مرکزی ریاض واقع شده و دارای فروشگاه‌های خانه‌های مد، رستوران‌های شیک، و مکان‌های تفریحی است از تئاتر گرفته تا پیست کارتینگ و اسکی در منطقه برفی.

دورتادور آب‌نماهای رنگین نیز نیمکت قرار داده‌اند تا به تماشای رقص آب بنشینید.

بیشتر از سفر