سیاست متناقض بایدن در قبال تهران؛ تهدید به تحریم پس از تمدید معافیت از تحریم

وال‌استریت ژورنال: سیاست بایدن در قبال جمهوری اسلامی همچنان در جهان پیش از حمله ۷ اکتبر باقی مانده است، سیاستی که درخواست صلح و آرامش از رژیمی دارد که به هیچ‌کدام از این‌ها علاقه‌ای ندارد

سخنرانی جو بایدن در کامیونیتی کالج پرنس جورج، مریلند، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳‌ـ Kevin Dietsch/Getty Images via AFP

دولت بایدن روز جمعه، دو روز پس از تمدید معافیت ۱۰ میلیارد دلاری ایران از تحریم‌ها، تهدید کرد در صورتی که جمهوری اسلامی به روسیه موشک بالستیک بدهد، گروه هفت به‌صورت هماهنگ تحریم‌هایی علیه ایران اعمال خواهد کرد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، رهبران گروه هفت نوشتند: «چنانچه ایران موشک بالستیک یا فناوری مرتبط را در اختیار روسیه بگذارد، ما آماده‌ایم تا با اقدام‌هایی جدید و قابل‌توجه پاسخی سریع و هماهنگ بدهیم.»

روسیه در جنگ اوکراین از حمایت پهپادی جمهوری اسلامی بهره‌مند بوده و ماه‌ها است که علاقه‌اش به موشک‌های تهران آشکار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد وقتی آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در اکتبر ۲۰۲۳ اجازه دادند تحریم‌ بین‌المللی برنامه موشکی ایران منقضی شود، این موضوع قابل پیش‌بینی بود. دولت بایدن به‌جای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، ترجیح داد از اقدام‌های مخل دیپلماسی با جمهوری اسلامی اجتناب کند. تا هفته‌ها پس از حمله ۷ اکتبر، و وقتی گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی نیروهای آمریکایی در منطقه را هدف قرار می‌دادند، فضای دلجویی و مماشات برقرار بود.

در نوامبر هم که دولت بایدن معافیت از تحریم‌ها را تمدید کرد و به جمهوری اسلامی امکان دسترسی به بیش از ۱۰ میلیارد دلار را داد، داستان به همین منوال بود. با این اقدام، جمهوری اسلامی به پول بلوکه‌شده فروش برق به عراق دسترسی پیدا کرد، کشوری که به نظر می‌رسد مدام بهانه‌ای برای خرید اقلام تحریمی ایران دارد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، وزارت خارجه آمریکا طبق معمول اعلام کرد که این پول فقط برای «اهداف بشردوستانه» استفاده می‌شود و دولت ترامپ نیز معافیت‌هایی اعطا کرده بود.

ریچارد گولدبرگ از بنیاد دفاع از دموکراسی می‌گوید معافیت‌های قدیمی به عراق امکان می‌داد برق را از ایران وارد کند، اما پول را به حسابی در عراق واریز می‌کرد که جمهوری اسلامی به آن دسترسی نداشت. بایدن قوانین را تغییر داد، و اجازه داد پول از این حساب خارج شود، به یورو تبدیل شود و در نهایت، به‌عنوان وجوه ایران به بانک‌های عمان منتقل شود. از این پول می‌شود برای پرداخت بدهی‌های ایران و واردات استفاده کرد.

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌‌افزاید هر آدم عاقلی می‌داند که پول قابل تبدیل است. این وجوه سایر پول‌ها را آزاد می‌کند تا برای گسترش تروریسم در خارج از کشور و پیشبرد برنامه‌ تسلیحات هسته‌ای در داخل کشور استفاده شود. چرا دولت بایدن وانمود می‌کند غیر از این است؟

این نشریه در پاسخ به این سوال می‌نویسد: «شاید به همان دلیل که دولت بایدن پنهان می‌کند ایران از آخرین بار که معافیت تمدید شد، به چه مقدار از این ۱۰ میلیارد دلار دسترسی داشته است: مردم آمریکا شاید از آنچه بفهمند خوششان نیاد.»

وال‌استریت ژورنال در پایان می‌نویسد قاطعیت تازه گروه هفت در مورد انتقال موشک‌های ایران به روسیه مغتنم است، اما معافیتی که بایدن ۴۸ ساعت پیش‌تر اعطا کرده بود از میزان بازدارندگی این تهدید می‌کاهد. سیاست بایدن در قبال جمهوری اسلامی همچنان در جهان پیش از حمله ۷ اکتبر باقی مانده است، سیاستی که درخواست صلح و آرامش از رژیمی دارد که به هیچ‌کدام از این‌ها علاقه‌ای ندارد.