اخراج مدیرعامل مترو تهران، پس از دعوا برسر کارگروه حجاب و عفاف مترو

مسعود درستی، مدیرعامل عزل‌شده مترو تهران، قصد دارد همراه با اعضای خانواده‌اش از ایران مهاجرت کند

تصویر مسعود درستی، مدیرعامل برکنارشده شرکت بهره‌برداری مترو تهران‌‌- ایرنا

محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران، روز یکشنبه ۲۷ اسفند با انتشار تصویری خبر داد که علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مسعود درستی را از سمت مدیرعاملی شرکت بهره‌برداری متروی تهران برکنار و رضا محمدنژاد بیدخت را جایگزین او کرده است. پس از آن، خبرگزاری ایرنا نیز حکم انتصاب محمدنژاد بیدخت را منتشر کرد.

دولت کانادا روز هشتم مارس (۱۸ اسفند) به مناسبت روز جهانی زن، نام مسعود درستی، مدیرعامل مترو تهران، را به اتهام نقض حقوق بشر و به دلیل سرکوب زنان مخالف حجاب اجباری در ایستگا‌ه‌های مترو پایتخت ایران در فهرست افراد تحت‌تحریم‌ این کشور قرار داد. پس از آن هم خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه مسعود درستی قصد دارد از سمتش استعفا کند.

دو روز بعد، در تاریخ ۲۰ اسفند، سایت دیده‌بان ایران در گزارشی نوشت که دولت کانادا دقیقا هم‌زمان با اینکه اعضای خانواده مسعود درستی قصد مهاجرت به این کشور را داشتند، او را تحریم کرد و حالا «تیر او و خانواده‌اش به سنگ خورده است». در این گزارش آمده بود که مدیرعامل مترو که «ازسوی خانواده‌ تحت فشار قرار دارد، در محل کارش حاضر نشده و در میان برخی مدیران شهرداری از رفتن سخن گفته است».

سایت دیده‌بان ایران ضمن اشاره به «حاشیه‌ها، خرابی‌های مکرر، کمبود قطعات و موضوع لاینحل حجاب‌بان‌ها» از مسعود درستی اتهام‌زدایی کرد و مدعی شد که «مدیران شهرداری هم اقدام‌های علیرضا زاکانی، شهردار تهران، را قبول ندارند».

در این گزارش همچنین ادعا شده که مدیرعامل مترو «در یک جمع خصوصی، تهدیدها و شرایط خاص سال گذشته در مترو را تشریح کرده است». نویسنده گزارش به نقل از اطرافیان مسعود درستی نوشت: «او چوب شرایطی را می‌خورد که شهردار تهران و برخی از اعضای شورای شهر به وجود آورده‌اند.»

اما روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند برخی رسانه‌های داخلی در ایران از جمله کانال شهر ما خبر دادند که مسعود درستی پس از سه روز قهر، به محل کارش بازگشته و در نخستین اقدام، دبیر کارگروه حجاب و عفاف مترو را برکنار کرده است. کانال شهر ما با ادعای حل موقتی مشکل، نوشت: «شایعات حاکی از بگومگوی درستی با زاکانی و اعتراض متقابل شهردار انقلابی به این مدیر نه‌چندان انقلابی است.»

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران هم در گزارشی نوشت که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو و معاون او به صحن علنی شورای شهر دعوت شده بودند تا درباره خرابی‌های مکرر قطارهای مترو تهران توضیح بدهند اما مسعود درستی در این جلسه حاضر نشد و مجید رستمی، قائم‌مقام او، به سوالات اعضای شورای شهر پاسخ داد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در پاسخ به نمایندگانی که به غیبت مسعود درستی انتقاد داشتند، گفت: «او از سخنان اعضای شورای شهر ناراحت شده و استعفا کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود درستی هنوز به این اتفاق‌ها و دلیل اصلی قهر و سپس برکناری‌اش واکنشی نشان نداده است، اما به نظر می‌رسد حکم جدید علیرضا زاکانی در اخراج او با تلاش‌های درستی و خانواده‌اش برای مهاجرت به کانادا و تحریم شدن او از سوی دولت این کشور ارتباط مستقیم دارد.

روز دهم مهرماه ۱۴۰۲، یک روز پس از آنکه برخی خبرنگاران در ایران نوشتند ماموران حجاب‌بان در مترو تهران یک دختر نوجوان را هل داده‌اند و این دختر دانش‌آموز در اثر اصابت سرش به میله آهنی بیهوش و به بیمارستان فجر منتقل شده، مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، روبه‌روی دوربین خبرگزاری دولتی ایرنا قرار گرفت و هرگونه درگیری در ایستگاه مترو شهدا را انکار کرد. او همچنین مدعی شد که دختر نوجوان «در اثر افت فشار» بیهوش شده است، ادعایی که اندکی بعد، مادر این دختر که مشخص شد آرمیتا گراوند نام دارد، در مصاحبه‌ای تصویری‌، تلویحا به تردیدآمیز بودن آن اشاره کرد.

آرمیتا گراوند در نهایت پس از چند هفته‌ مبارزه با مرگ روی تخت بیمارستان از دنیا رفت و سازمان مترو تهران هم تنها دقایقی تقطیع‌شده از فیلم ایستگاه شهدا هنگام روی زمین افتادن آرمیتا گراوند را منتشر کرد و مدعی شد قطاری که آرمیتا و دوستانش سوار آن شده بودند، دوربین نداشت.

هنوز افکار عمومی درباره دلایل جان‌‌باختن آرمیتا گراوند پاسخ قانع‌کننده‌ای نگرفته بود که تصاویر دیگری از حضور حجاب‌بان‌ها در ایستگاه‌های مترو تهران در رسانه‌ها فراگیر شد. حضور پرشمار زنان حجاب‌بان که با چادرهای مشکی در ورودی ایستگاه‌های مترو صف کشیده بودند، موجی از واکنش‌ها را در پی داشت و بسیاری با کنایه به آنچه برای آرمیتا گراوند رخ داد، آن صحنه را به «تونل وحشت» تشبیه کردند.

پیش از آن در تابستان هم گزارشی منتشر شد از اینکه حجاب‌بان‌ها با حقوق ماهی ۱۲ میلیون تومان در مترو استخدام شده‌اند. در تمامی این موارد، مسعود درستی، مدیرعامل مترو، همسو با جریان حاکم بر جمهوری اسلامی، روبه‌روی مردم ایستاده بود.