عطامحمدنور: سازمان ملل برای حل بحران افغانستان صداقت عمل ندارد

رهبران شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، تشکیل دولت فراگیر را کلید حل بحران کشور خواندند

عطامحمد نور، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، کابل، ۲۰۱۵-SHAH MARAI / AFP

رهبران شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان، روز سه‌شنبه، ۲۲ اسفند،(۱۲ مارس)، در نشست مجازی که به مناسبت یادبود عبدالعلی مزاری، دبیرکل حزب وحدت و مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول دولت حامد کرزی برگزار شده بود، گفتند راه حل عبور از بحران افغانستان تشکیل دولت فراگیر است، اما سازمان ملل متحد، در پیگیری روند گفت‌وگو برای آینده افغانستان صادقانه عمل نمی‌کند.

عطامحمد نور، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان، در سخنانی گفت که در رژیم طالبان و حاکمیت این گروه، نشانه‌ای از حکومتداری مدرن و عادل دیده نمی‌شود و دوام سلطه‌شان بر افغانستان، برای آینده این کشور و منطقه یک تهدید بالقوه است. نور افزود: «سلطه جابرانه طالبان بر افغانستان و حضور ۲۲ گروه تروریستی در این کشور، تهدیدی برای افغانستان و کشورهای منطقه  و جهان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمعیت اسلامی همچنین افزود که قدرت در افغانستان در انحصار یک گروه است و هیچ مشروعیتی ندارد. عطامحمد نور در ادامه تاکید کرد که دولت‌های جهان باید متوجه تهدید ناشی از سلطه طالبان و حضور گروه‌های تروریستی متحد طالبان در افغانستان باشند. نور از «عدم صداقت سازمان ملل در حل بحران افغانستان» انتقاد کرد و گفت دولت‌ها و سازمان‌ها باید امنیت و ثبات را در افغانستان در اولویت خود قرار دهند تا خطر ناشی از تروریسم برطرف شود.

همچنین احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در سخنانی گفت احزاب، ساختارها و گروه‌های سیاسی باید برای «رسیدن به آزادی واقعی» متحد شوند. مسعود اضافه کرد که «اتحاد، انسجام، پایداری و مقاومت میان احزاب سیاسی و گروه‌های مقاومت»، می‌تواند به سلطه انحصاری طالبان پایان دهد.

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان تصریح کرد که «مردم از ما توقع دارند» و اساس آینده اتحاد میان همه جریان‌های ضد طالبان است.

در همین حال سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان گفت که طالبان مانند دوسال گذشته، امسال نیز از برگزاری مراسم یادبود رهبران سیاسی مانند عبدالعلی مزاری و مارشال فهیم جلوگیری کردند. دانش افزود: «طالبان قاتل مزاری و عدالت‌اند و روزی باید به جرم این عملکردشان محاکمه شوند.»

سرور دانش که با فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، به نیوزیلند پناه برد، سلطه طالبان را «سیاه و شوم» خواند و افزود که «طالبان دمار از روزگار مردم درآورده‌ است.»

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان که متشکل از رهبران سیاسی دولت‌های پیشین افغانستان است، در دوسال و شش ماه سلطه طالبان بر افغانستان، بارها در نشست‌های آنلاین، از اتحاد و یکپارچگی علیه طالبان سخن گفته‌اند، اما منتقدان این رهبران می‌گویند که آنان به دلیل منافع شخصی خود هنوز نتوانسته‌اند حول محور یک برنامه برای آینده افغانستان جمع شوند.

از میان احزاب و گروه‌های سیاسی مخالف طالبان، جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود و جبهه آزادی افغانستان به رهبری یاسین ضیاء، علیه طالبان به مبارزه نظامی می‌پردازند. بیشتر احزاب و گروه‌های سیاسی مخالف طالبان، از زمان فروپاشی دولت جمهوری، بیشتر سرگرم برگزاری نشست‌های سیاسی به صورت آنلاین هستند.