هشدار نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره خطرات پیش روی نظم جهانی شکننده؛ «ایران یک تهدید است»

«به‌نظر می‌رسد ایران و اسرائیل به‌منظور اجتناب از درگیری تمام‌عیار مستقیم به‌دنبال تنظیم اقدامات خود علیه یکدیگرند»

ارویل هینز در حال صحبت کردن-AFP

روسای نهادهای اطلاعاتی آمریکا در جلسه استماع سالانه‌ که روز دوشنبه در کمیته اطلاعاتی سنا برگزار شد در فهرست تهدید‌های پیش روی ایالات‌متحده به جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند و گفتند این نگرانی وجود دارد که دشمنان با استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، نظم جهانی را که به‌طور فزاینده‌ای شکننده‌تر می‌شود، به چالش بکشند.

در این گزارش جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه عواملی تهدیدزا برای انتخاباتی که در سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، معرفی شده‌اند.

ارویل هینز، رئیس اطلاعات ملی آمریکا در این جلسه گفت:«درحالی که امسال بیش از ۶۰ انتخابات در جهان برگزار می‌شود، این تهدید که بازیگران مخرب از این ابزار و تکنولوژی برای به چالش کشیدن منافع و دمکراسی آمریکا استفاده کنند، وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهادهای اطلاعاتی آمریکا در این زمینه به تلاش‌های چین برای دستکاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ با استفاده از هوش مصنوعی و به راه‌انداختن کارزار اطلاعات غلط اشاره کرده‌اند.

در گزارش ۴۰ صفحه‌ای این نهادهای اطلاعاتی با عنوان تهدید‌های جهانی به تهدید‌های روسیه و بازیگران منطقه‌ای مانند جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره شده است که قوانین سیستم بین‌المللی را تضعیف می‌کنند.

در جلسه روز دوشنبه علاوه بر هینز، ویلیام برنز رئیس سیا و کریستفر ری، رئیس اف‌بی‌آی نیز حضور داشتند.

در بخش دیگری از این گزارش به خطر افزایش تنش‌ها در خاورمیانه اشاره شده است و گفته شده که بحران انسانی در نوار غزه، کشورهای عرب منطقه را که دیدگاه‌هایی ضد اسرائیل و آمریکا داشتند، هماهنگ‌تر کرده است.

با این حال هینز می‌گوید، «هنوز خیلی زود است که بگوییم بحران در نوار غزه بر تروریسم تاثیر عمده‌ای خواهد داشت.»

به گزارش تایم، برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که «رهبران جمهوری اسلامی از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل اطلاع نداشتند و آن را هماهنگ نکرده بودند.» این گزارش در عین حال تاکید می‌کند که حمله‌های گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، ثبات لبنان، عراق، خلیج فارس و دریای سرخ را تهدید می‌کند و خطر افزایش درگیری‌ها وجود دارد.

در بخش دیگری از این گزارش حمایت آمریکا از اوکراین در سومین سال حمله روسیه به این کشور «حیاتی» ارزیابی شده است.

این گزارش به چالش‌های ناشی از تقویت روابط روسیه با ایران، چین و کره شمالی نیز اشاره می‌کند.

در این گزارش به پیامدهای حمله هفتم اکتبر حماس برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دولت او اشاره شده و آمده است که به‌نظر می‌رسد ایران و اسرائیل به‌منظور اجتناب از درگیری تمام‌عیار مستقیم به‌دنبال تنظیم اقدامات خود علیه یکدیگرند.

بیشتر از جهان