حماس جزئیاتی از روابط میان عزالدین قسام و شبه‌نظامیان همسو در منطقه را فاش کرد

حوثی‌های یمن می‌گویند تصمیم‌گیری در مورد کشتی توقیف‌شده و خدمه آن را به گردان‌های قسام واگذار کرده‌اند

حوثی ها و تسلیحات نظامی گروه های شبه نظامی عراق - خبرگزاری فرانسه

شاخه نظامی حماس می‌گوید از زمان عملیات طوفان الاقصی ارتباط و هماهنگی میان حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن و جریان موسوم به «مقاومت» در عراق با گردان‌های عزالدین قسام برقرار است.

الجزیره به نقل از یکی از فرماندهان گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، نوشت که تمامی جبهه‌های مذکور تصمیم گرفته‌اند تا زمانی که حمله اسرائیل به غزه و محاصره این باریکه متوقف نشود، به حملاتشان ادامه دهند.

این مقام نظامی حماس روز پنجشنبه ۷ مارس (۱۷ اسفند)، به نقل از شبه نظامیان حوثی‌های یمن، موسوم به گروه «انصارالله»، افزود: «تشدید تنش در دریای سرخ به دلیل قصد اسرائیل برای حمله به رفح و سیاست کابینه جنگ نتانیاهو در قبال کمبود آب‌ و غذا و دیگر اقلام موردنیاز نزدیک به دو میلیون آواره فلسطینی در نوار غزه است.»

حوثی‌های یمن تایید کردند که تصمیم‌گیری در مورد کشتی توقیف‌شده و خدمه آن را منحصرا به گردان‌های قسام واگذار کرده‌اند. گفته می‌شود حوثی‌ها در نامه‌ای به گردان‌های قسام، از آن‌ها درباره مذاکرات برای آزادی خدمه کشتی‌ که در اختیار دارند، نظرخواهی کرده‌اند.

این نخستین بار است که یک مقام حماس به طور رسمی از هماهنگی میان گروه‌های یادشده و گردان‌های نظامی عزالدین قسام و نقش پررنگ این گروه در حملات شبه‌نظامیان هوادار آن به اهداف اسرائیل و آمریکا در منطقه سخن می‌گوید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام حماس، تلاش‌های مستقیم و غیرمستقیم ایالات متحده در منصرف کردن تک‌تک جبهه‌ها از حمله شکست خورده است.

جزئیات جدید از مناسبات بین حماس و دیگر گروهای شبه‌نظامی همسو در منطقه در حالی منتشر می‌شود که بر اساس گمانه‌زنی‌ها، دستیابی به توافق آتش‌بس پیش از فرا رسیدن ماه رمضان، یعنی تا سه چهار روز دیگر، بعید به‌ نظر می‌رسد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که امید‌ها برای دستیابی به توافق بین اسرائيل پیش از موعد موردنظر، رنگ باخته است. با این حال جک لو، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، با تاکید بر اینکه نمی‌توان اطمینان داد مذاکرات به نتیجه برسد، افزود: «گفت‌وگوها هنوز شکست نخورده است.»

شبکه تلویزیونی وابسته به قاهره نیوز نیز به نقل از یک منبع رسمی مصری گزارش داد که مذاکرات درباره آتش‌بس در غزه به دلیل درخواست حماس مبنی بر روند یک مرحله‌ای که به پایان جنگ نظر دارد، در حال حاضر به بن‌بست رسیده است. این منبع افزود با اینکه نمایندگان حماس قاهره را برای دیدار و رایزنی با رهبران این گروه ترک کرده‌اند، مذاکرات هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

به گفته رهبران حماس توافق پیشنهادی نه‌تنها خواسته‌های اصلی حماس را برآورده نمی‌کند بلکه به انتظارات مردم فلسطینی نیز پاسخ نمی‌دهد. اشاره آن‌ها به آتش‌بس پایدار، بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان در شمال غزه، ارسال آزادانه و بی‌قیدوشرط کمک‌های بشردوستانه و همین‌طور بازسازی نوار غزه است.

بیشتر از جهان