وزیر خارجه چین: پکن از عضویت کامل «فلسطین» در سازمان ملل حمایت می‌کند

وزیر خارجه چین: این برای تمدن و جهان امروز ننگ است که در قرن بیست‌ویکم نمی‌تواند جلو فاجعه انسانی در غزه را بگیرد

در حالی که تلاش‌های آمریکا، مصر و قطر برای توقف جنگ در نوار غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی هنوز به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده است، وانگ یی، وزیر خارجه چین، روز پنجشنبه بار دیگر بر موضع رسمی کشورش مبنی بر «برقراری آتش‌بس فوری در جنگ غزه» تاکید کرد و گفت: «این یک تراژدی برای بشریت و یک ننگ برای تمدن محسوب می‌شود که امروز در قرن بیست‌ویکم، نمی‌توان جلو این فاجعه انسانی را گرفت.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه هفتم مارس (۱۷ اسفند)، در گزارشی به‌ نقل از وزیر خارجه چین نوشت: «هیچ دلیلی نمی‌تواند ادامه درگیری‌‌ها در غزه را توجیه کند. برای کشته شدن انسان‌های امید‌باخته هم هیچ بهانه‌ای وجود ندارد.»

وزیر خارجه چین در بخش دیگری از صحبت‌هایش در روز پنجشنبه‌، خواهان تشکیل یک «کنفرانس صلح بین‌المللی» با هدف پایان دادن به جنگ و درگیری‌ها در غزه شد. او همچنین تاکید کرد که پکن از عضویت «کامل» فلسطین در سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.

از سال ۲۰۱۲ تاکنون، وضعیت حقوقی فلسطین در سازمان ملل متحد به‌عنوان «دولت ناظر غیرعضو» شناخته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه چین افزود که جامعه بین‌المللی باید بی‌درنگ وارد عمل شود و برقراری آتش‌بس فوری و توقف خصومت‌ها در غزه را اولویت نخست قرار دهد و کمک‌های بشردوستانه را به‌عنوان «مسئولیت اخلاقی فوری» در نظر بگیرد.

به‌ گفته این دیپلمات ارشد چینی، «فاجعه غزه» به جهانیان نشان داد که دیگر نمی‌‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که سرزمین‌های فلسطینی برای مدت طولانی اشغال شده‌اند و «دیگر نمی‌توان از آرزوی دیرینه مردم فلسطین برای تشکیل یک کشور مستقل چشم‌پوشی کرد. بی‌عدالتی تاریخی که مردم فلسطین متحمل شده‌اند، دیگر نمی‌تواند برای نسل‌ها ادامه پیدا کند.»

به‌گزارش روزنامه لوموند، از ابتدای شروع جنگ در نوار غزه، چین بر لزوم «آتش‌بس فوری» میان اسرائیل و نیروهای حماس تاکید کرده است.

به‌ نوشته لوموند، چین همواره به‌لحاظ تاریخی با آرمان فلسطین برای تشکیل کشور مستقل همراه بوده و از پیشبرد «راه‌حل دو کشوری» برای پایان دادن به مناقشه تاریخی اسرائیل و فلسطینی‌ها حمایت کرده است.

بیشتر از جهان