مصر با کاهش دادن ارزش پول ملی به توافق با صندوق بین‌المللی پول نزدیک‌ شد

دولت مصر در گذشته گفته بود اگر پوند ضعیف شود، برای مهار دقیق قیمت ارزهای خارجی به سمت نرخ ارز شناور خواهد ‏رفت

عکس تزئینی - تصویر پوند مصر - egiptoexclusivo

ارزش پول مصر روز چهارشنبه ۶ مارس (۱۶ اسفند) به پایین‌ترین حد رسید.

به گزارش رویترز، کاهش ارزش پول مصر پس از آن رخ داد که بانک مرکزی آن کشور اعلام کرد که اجازه می‌‌دهد قیمت ارز شناور شود و ارز خارجی آزادانه خرید و فروش شود. بانک مرکزی مصر در نشستی برنامه‌ریزی‌نشده، در تلاش برای ایجاد ثبات اقتصادی، نرخ‌‌ بهره را نیز تا ۶ درصد افزایش داد.

پس از آنکه قیمت دلار از ۳۰.۸۵ پوند مصر به ۵۰ پوند افزایش پیدا کرد، ارزش پول ملی بار دیگر کاهش یافت. این در حالی است که دولت ماه‌ها می‌کوشید که قیمت دلار را روی مقدار قبلی نگه دارد.

نرخ ارز شناور همیشه یکی از خواست‌های اصلی صندوق بین‌المللی پول بوده است. مقام‌های این نهاد مالی اعلام کردند که برای افزایش وام کنونی سه میلیارد دلاری برای طرح‌های توسعه مصر با مقام‌های دولتی مصر در حال گفت‌وگو بوده‌اند.

تحلیلگران از اقدام روز چهارشنبه استقبال کردند و گفتند که این اقدام راه را برای رسیدن به توافق با صندوق بین‌المللی پول هموار می‌کند. همچنین، قاهره نیوز به نقل از یک مقام بلندپایه ناشناس گفته است که این توافق‌ ظرف چند ساعت امضا خواهد شد.

مصر در گذشته گفته بود اگر پوند ضعیف شود، برای مهار دقیق قیمت ارز به سمت نرخ ارز شناور خواهد رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اعلام این خبر، بهای اوراق قرضه بین‌المللی مصر به‌طور کلی افزایش یافت. بهای اوراق قرضه تاریخ‌دار با سررسید طولانی‌تر نیز حدود چهار سنت افزایش یافت، ولی سپس کمی افت پیدا کرد.

بانک مرکزی مصر اعلام کرد که نرخ بهره بین‌بانکی را به ۲۸.۲۵ درصد و نرخ بهره سپرده را به ۲۷.۲۵ درصد افزایش داده است تا در راه تسریع انقباض پولی و کاهش تورم گام بردارد که در سال گذشته افزایش بی‌سابقه‌ای داشت.

مصر با کمبود شدید ارز خارجی دست به گریبان است. کمبود ارز خارجی فعالیت‌های تجاری محلی را محدود کرده و به انبار شدن محموله‌ها در بندرها و تاخیر در پرداخت بهای کالاها منجر شده است.

از سوی دیگر، در گرماگرم انتظارات در مورد کاهش ارزش پوند، ارسال حواله‌های شهروندان مصر شاغل در خارج از کشور به‌شدت کاهش یافته است. بزرگ‌ترین منبع ورود ارز خارجی به مصر همین حواله‌های ارسالی از خارج است.

به‌علاوه، جنگ در غزه و حمله‌های حوثی‌های یمن به کشتی‌رانی دریای سرخ درآمدهای گردشگری و حمل‌ونقل از طریق کانال سوئزرا به خطر انداخته است، که دو منبع کلیدی دیگر ارز در مصر هستند.

به گفته بانک مرکزی مصر، یکسان‌سازی نرخ ارز بسیار مهم است، زیرا مبادله معوقه‌های ارزی خارجی را تسهیل می‌کند.

پوند مصر از اوایل سال ۲۰۲۲، زمانی که کمبود ارز خارجی شدید شد، طی کاهش‌های پی‌درپی و ناگهانی ارزش، حدود نصف ارزشش را در برابر دلار از دست داد.

به باور تحلیلگران، تردیدها درباره تعهد مصر به انجام اصلاحات ساختاری مانند کاهش تسلط دولت و ارتش بر اقتصاد- که اغلب آن‌ها را به تعویق انداخته است- همچنان باقی‌ است.

بیشتر از اقتصاد