بن‌بست در مذاکرات آتش‌بس غزه؛ گفتگوها بی نتیجه بود

منابع امنیتی مصر اعلام کردند که همچنان با اسرائیلی‌ها در تماس‌اند تا اجازه داده شود مذاکرات بدون حضور هیئت اسرائیلی ادامه یابد

مذاکرات آتش‌بس بین حماس و میانجی‌ها با هدف توقف جنگ با اسرائيل در غزه، روز سه‌شنبه پنجم مارس (پانزدهم اسفند) در قاهره بدون هیچ پیشرفتی متوقف شد.

باسم نعیم، یکی از مقام‌های ارشد حماس، به رویترز گفت که این گروه شبه‌نظامی طی دو روز گفت‌وگو پیشنهادش را برای توافق آتش‌بس به میانجی‌ها ارائه کرده و اکنون منتظر پاسخ اسرائیلی‌ها است که در این دور از مذاکرات حضور نداشتند.

نعیم تاکید کرد: «به نظر می‌رسد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نمی‌خواهد به توافق برسد. اکنون توپ در زمین آمریکایی‌ها است تا او را برای توافق تحت فشار بگذارند.»

اسرائیل از اظهارنظر علنی در مورد مذاکرات قاهره خودداری کرده اما یک منبع پیش‌تر به رویترز گفته بود که اسرائیل در این مذاکرات شرکت نکرده  زیرا حماس درخواست ارائه فهرستی از همه گروگان‌های زنده را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باسم نعیم درباره ارائه فهرست کامل گروگان‌ها گفت که این امر بدون برقراری آتش‌بس غیرممکن است؛ زیرا گروگان‌ها در سراسر منطقه جنگی پراکنده‌اند و گروه‌های جداگانه از آن‌ها نگهداری می‌کنند.

مذاکرات قاهره به عنوان تلاشی برای دستیابی به اولین آتش‌بس طولانی در جنگ اسرائیل و حماس پیش از شروع ماه رمضان در نظر گرفته می‌شد. بر اساس طرح پیشنهادی این آتش‌بس، قرار بود ظرف ۴۰ روز توقف جنگ،‌ ده‌ها گروگان آزاد شوند و کمک‌ها به غزه برای جلوگیری از قحطی در حال گسترش افزایش یابد.

منابع امنیتی مصر روز دوشنبه گفتند که همچنان با اسرائیلی‌ها در تماس‌اند تا اجازه داده شود مذاکرات بدون حضور هیئت اسرائیلی ادامه یابد.

از طرفی واشینگتن که هم نزدیک‌ترین متحد تل‌آویو و هم حامی مذاکرات آتش‌بس است، می‌گوید یک توافق موردتایید اسرائیل در حال حاضر روی میز است و این به حماس بستگی دارد که آن را بپذیرد یا خیر. حماس این روایت را رد می‌کند و می‌گوید که این اظهارات تلاشی برای سرزنش نشدن اسرائیل در صورت شکست مذاکرات آتش‌بس، است.

ایالات متحده از اسرائیل خواسته برای کاهش فاجعه انسانی در غزه اقدام‌های بیشتری انجام دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در نوار غزه بیش از ۳۰ هزار نفر در اثر حمله اسرائیل کشته شده‌اند و قحطی این منطقه را فرا گرفته است.

ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه در یک ماه گذشته به شدت کاهش یافته است و به گفته شاهدان، چند بیمارستان فعال غزه که پیش از این با مجروحان پر شده بودند، اکنون مملو از کودکانی‌اند که از گرسنگی در حال مرگ‌اند.

بدترین وضعیت در شمال غزه وجود دارد که از دسترس سازمان‌های امدادرسان یا دوربین‌های خبری به دور است. مقام‌های بهداشتی غزه می‌گویند فقط در یک بیمارستان، ۱۵ کودک به دلیل سوءتغذیه یا کم‌آبی جانشان را از دست داده‌اند.

در پی فشارهای بین‌المللی، اسرائیل می‌گوید که می‌خواهد از طریق باز کردن دو ایست‌بازرسی، اجازه دهد کمک‌های بیشتری به غزه ارسال شود اما سازمان ملل و سایر نهادهای کمک‌رسانی معتقدند برای غیرنظامیان غزه به کمک‌های بیشتری نیاز است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که آمریکا علاوه‌ بر افزایش ارسال کمک‌ به غزه از طریق آسمان، زمین و دریا، فشار بر اسرائیل را به منظور تسهیل ورود کامیون‌های امدادی بیشتر به غزه افزایش می‌دهد.

بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل، هم روز دوشنبه در کاخ سفید با مقام‌های ارشد دولت آمریکا از جمله کامالا هریس، معاون بایدن، درباره جنگ اسرائیل در غزه گفت‌وگو کرد. این دیدار یک روز پس از آن انجام شد که کامالا هریس رسما خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد.

گانتز قرار است روز سه‌شنبه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم دیدار کند. او بلندپایه‌ترین مقام اسرائیلی است که از زمان آغاز جنگ به واشینگتن دعوت می‌شود.

بیشتر از جهان