بریتانیا: افراطی‌ها را به کشورمان راه نمی‌دهیم

نخست وزیر بریتانیا افراط‌گرایان مسلمان را «مبلغان نفرت» خواند و گفت برای حفاظت از منافع ملی بریتانیا مانع ورود و فعالیت آنان خواهد شد

ادای احترام با قرار دادن گل و شمع در میدان آلبرت در منچستر، شمال غربی انگلیس در ۲۴ می ۲۰۱۷، به عنوان ادای احترام به قربانیان ترور ۲۲ مه. (عکس از CHRIS J RATCLIFFE / AFP)

دولت ریشی سوناک، در بحبوحه افزایش فعالیت‌های افراط‌گرایان در بریتانیا، اعلام کرد که در حال تدوین قوانین جدیدی برای جلوگیری از ورود و فعالیت افراط‌گرایان به این کشور است. نخست وزیر بریتانیا این گروه‌ها را «مبلغان نفرت» خواند و گفت: « کسانی که در بریتانیا ویزا دارند و انتخابشان نفرت‌پراکنی است حق حضور در این کشور را نخواهند داشت.»

رسانه بریتانیایی «تلگراف» روز یکشنبه ۱۳ اسفند (۳ مارس)، در گزارشی اعلام کرد که وزارت کشور بریتانیا به‌دنبال از بین بردن اتحادی است که میان گروه‌های چپ افراطی ضد دموکراسی و افراط‌‌گرایان مسلمان در بریتانیا شکل گرفته است. این رسانه نوشت: «براساس طرح جدید، خطرناک‌ترین افراط‌گرایان از کشورهایی اچون افغانستان، پاکستان و اندونزی شناسایی خواهند شد. سپس این افراد به فهرست‌های هشدار ویزا اضافه و به صورت خودکار از ورود به بریتانیا منع خواهند شد.»

این طرح در حالی اجرا می‌شود که در دو سال و شش ماه گذشته، پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، همزمان با خروج نیروهای ناتو از این کشور، هزاران شهروند افغان نیز با عنوان «افراد تحت خطر» به بریتانیا، آمریکا، آلمان و دیگرکشورهای اروپایی منتقل شدند. از این میان دست کم ۲۴هزار نفر به‌عنوان کارکنان محلی نهادهای زیر نظر ارتش و دولت بریتانیا در افغانستان استخدام شدند و افراد تحت خطر نیز به بریتانیا رفتند و آنجا ساکن شدند. پس از این عملیات بزرگ تخلیه،  گزارش‌ها نشان دادند که در میان انتقال‌یافتگان شماری از افراد با پیشینه تروریستی نیز بوده‌اند.

در همین حال، دولت بریتانیا معتقد است که خطرناک‌ترین گروه‌های افراطی که در این کشور درصدد مبارزه با دموکراسی و ترویج عقاید اسلامی افراطی‌اند شهروندان افغانستان، پاکستان و اندونزی هستند. نیروهای امنیتی این کشور در دو سال گذشته چندین نفر را بازداشت کرده‌اند که برای پیوستن به داعش در افغانستان راهی این کشور بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، با اشاره به قانون جدید دولت برای مبارزه با افراط‌گرایان دینی، گفت: «دولت در این ماه چارچوب قوی و جدیدی را درمورد نحوه برخورد ما با این موضوع اجرا خواهد کرد تا مطمئن شود که با علت اصلی این مشکل برخورد می کنیم و هیچ گروه یا سازمان افراطی با اقدامات و تعاملش با دولت مرکزی مشروعیت نمی‌یابد.» او خطاب به گروه‌های افراطی گفت: «شما نمی‌توانید بخشی از زندگی مدنی ما باشید، اگر قصد براندازی آن را داشته باشید.»

«تلگراف» اعلام کرد، وزرای دولت بریتانیا همچنین بر این باورند که اختیارات امنیت ملی موجود به جلوگیری از ورود افرادی که به نظر می‌رسد «برای منافع خطرآفرین‌اند» کمک خواهد کرد.

براساس این گزارش، افرادی که سابقه تبلیغ نژادپرستی دارند و برای تضعیف دموکراسی به ارعاب یا اعمال خشونت دست می‌زنند احتمالا تحت قوانین جدید تحریم شوند.

نخست‌وزیر بریتانیا در حالی از تدوین این قانون خبر داد که حدود یک هفته پیش، جورج گالووی، نماینده جنجالی حزب کارگر بریتانیا، یک بار دیگر به نمایندگی از حوزه مسلمان‌نشین روچدیل، به مجلس بریتانیا راه یافت. گالووی پیروزی‌اش را به مردم غزه تقدیم کرد. او در سخنرانی‌اش گفت: «این پیروزی برای غزه است.»

نخست‌وزیر بریتانیا جورج گالووی را یکی از حامیان افراط‌گرایان دینی در بریتانیا خواند و گفت: «انتخاب او ترسناک بود.» او تاکید کرد که افراط‌گرایان اسلامی و راست‌گرایان افراطی در بریتانیا همدیگر را تغذیه می‌کنند و قوانین جدید باید مانع این کار شود.

بیشتر از جهان