روسیه از انهدام ۳۸ پهپاد اوکراینی در شبه‌جزیره کریمه خبر داد

شبه‌جزیره کریمه که روسیه در ۲۰۱۴ تصرف کرد، اینک به منطقه‌ای حیاتی در جنگ دو ساله مسکو علیه‌ کی‌یف تبدیل شده است

پس از انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های اجتماعی اوکراین و روسیه مبنی بر وقوع انفجارهای قوی در بندر فئودوسیا، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور تمام ۳۸ پهپادی را که اوکراین در نخستین ساعات بامداد یکشنبه، ۳ مارس (۱۳ اسفند)، به شبه‌جزیره کریمه پرتاب کرده بود، منهدم کرده‌اند.

در بیانیه‌ وزارت دفاع روسیه که در پیام‌‌رسان تلگرام منتشر شد، به خسارت‌ها یا تلفات جانی اشاره نشده و اوکراین نیز دراین‌باره اظهارنظر نکرده است.

به گزارش رویترز، رسانه‌های اجتماعی روسیه و اوکراین به نقل از ساکنان فئودوسیا گزارش دادند که حدود ساعت دو بامداد یکشنبه صدای انفجارهای قوی شنیده شد.

شبه‌جزیره کریمه که مسکو در ۲۰۱۴ از اوکراین تصرف و به خاک روسیه ضمیمه کرد، اینک به صحنه‌ای حیاتی در جنگ دو ساله مسکو علیه کی‌یف تبدیل شده است.

اوکراین حمله‌های پهپادی را به اهداف نظامی روسیه در کریمه افزایش داده و در همین حال، مسکو از ناوگانش در دریای سیاه برای حمله‌های دوربرد به اوکراین استفاده می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، گفته است که نیروهایش در کاهش قدرت نظامی مسکو در دریای سیاه موفق بوده‌اند. به گفته او، با حمایت بیشتر متحدان کی‌یف، این موفقیت می‌تواند به پیروزی نهایی اوکراین در جنگ با روسیه منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درگیری‌های روسیه و اوکراین در حالی ادامه می‌یابد که هنوز چشم‌اندازی برای پایان این جنگ دو ساله به چشم نمی‌خورد و مذاکراتی که تاکنون انجام گرفته، بی‌فایده بوده است.

وزارت خارجه روسیه یکشنبه اعلام کرد که مسکو و پکن معتقدند که روسیه باید در مذاکرات مربوط به اوکراین حضور داشته باشد.

میخائیل گالوزین، معاون وزیر خارجه روسیه، و لی هوی، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا، گفتند که بدون مشارکت مسکو، حل‌و‌فصل موضوع اوکراین ممکن نخواهد بود.

فرستاده چین در دومین سفر به اروپا، با گالوزین دیدار کرد تا درباره حل‌و‌فصل سیاسی بحران اوکراین گفت‌وگو کند. نماینده چین قرار است با مقام‌هایی از لهستان، اوکراین و آلمان نیز در این زمینه تبادل‌نظر کند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تبادل‌نظر بسیار جامعی درباره بحران اوکراین انجام شد و تاکید کردیم که بدون مشارکت روسیه و در نظر گرفتن منافع این کشور در حوزه امنیتی، هرگونه بحث برای حل‌و‌فصل سیاسی و دیپلماتیک [بحران اوکراین] ناممکن است.»

وزارت خارجه چین هم در بیانیه‌ای درباره این نشست اعلام کرد که پکن آماده است به تلاش‌ها برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح، میانجیگری و ایجاد اجماع بین روسیه، اوکراین و سایر طرف‌های مربوطه و دستیابی به حل‌وفصل سیاسی نهایی بحران اوکراین ادامه دهد.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تهاجم تمام‌عیار به اوکراین را آغاز کرد و آن را «عملیات نظامی ویژه» خواند. کی‌یف و متحدان غربی‌اش، این تهاجم و جنگی را که بیش از دو سال ادامه یافته و غیرنظامیان را قربانی می‌کند، محکوم کرده‌اند.

اوکراین که در دو سال جنگ با روسیه، به کمک‌های نظامی متحدان غربی‌اش وابسته بوده است، از کمبود تسلیحات نظامی ضروری برای ادامه مقاومت و نبرد با نیروهای روسیه نگران است.

در حالی که برخی کشورهای غربی به اعزام نیروی نظامی به اوکراین می‌اندیشند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، پنجشنبه، ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند)، هشدار داد که چنین اقدامی، خطر جنگ هسته‌ای جهانی را همراه خواهد داشت.

او در سخنرانی سالانه‌اش برابر نمایندگان و مقام‌های عالیرتبه روسیه، ضمن ارائه گزارش مفصلی از پیشرفت جنگ، متعهد شد که اهداف مسکو در اوکراین محقق شود. او همچنین درباره پیامدهای «فاجعه‌بار» دخالت بیشتر غرب در جنگ روسیه و اوکراین هشدار داد و برای غرب خط‌ و‌ نشان کشید.

اشاره پوتین به سخنان امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه، بود که گفته بود احتمال اعزام نیروهای زمینی غرب به اوکراین نباید منتفی شود.

بیشتر از جهان