نمایش قدرت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا؛ ترامپ در میشیگان، میزوری و آیداهو هم پیروز شد

دونالد ترامپ با پیروزی در ایالت‌های آیووا، نیوهمپشایر، نوادا، جزایر ویرجین ایالات متحده، کارولینای جنوبی و اکنون میشیگان، میزوری و آیداهو، پیشتاز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، روز شنبه دوم مارس (دوازدهم اسفند) در انتخابات حزبی جمهوری‌خواهان در میشیگان هم به‌راحتی پیروز شد.

پیروزی ترامپ در میشیگان در شرایطی به دست آمد که حزب جمهوری‌خواه این ایالت با مشکلات داخلی درگیر است و این برای طرفداران ترامپ که می‌خواهد نامزد اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ باشد، نگرانی‌هایی ایجاد کرده بود.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده روز شنبه در انتخابات حزب جمهوری‌خواه در دو ایالت میزوری و آیداهو نیز پیروز شد و نیکی هیلی، آخرین رقیب باقی‌مانده‌ ترامپ برای نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، در این سه ایالت‌ هم عرصه را به ترامپ واگذار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیروزی‌های روز شنبه ترامپ او را یک گام دیگر به نامزدی اصلی حزبش برای رقابت کاخ سفید نزدیک‌تر کرد و حالا این احتمال که رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده با جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات فعلی، در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ رودررو شود، بیشتر تقویت شده است.

ترامپ در ایالت میشیگان، نیکی هیلی را در تمام ۱۳ ناحیه شرکت‌کننده در گردهمایی نامزدها شکست داد. او در مجموع با ۹۸ درصد حمایت پیروز شد یعنی یک هزار و ۵۷۵ رای در مقابل تنها ۳۶ رایی که نیکی هیلی به دست آورد.

درصد بالای حمایت از ترامپ سبب شد که پیت هوکسترا، رئیس حزب جمهوری‌خواه میشیگان، آن را «پیروزی قاطع و غالب» بخواند.

نیکی هیلی پس از شکست‌های متعدد در برابر ترامپ، هنوز از رقابت کناره‌گیری نکرده است. با این حال فرصت‌ این نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل برای جلب آرای جمهوری‌خواهان رو به اتمام است. سه‌شنبه پنجم مارس مهم‌ترین روز برای انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان به شمار می‌رود؛ در این روز ۱۵ ایالت و یک منطقه به نامزدها رای خواهند داد.

نیکی هیلی پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرده بود که دست‌کم تا «سه‌شنبه بزرگ»، در رقابت باقی می‌ماند؛ اگرچه حتی در یک رقابت هم در برابر رئیس سابقش پیروز نشده است.

 پیش‌بینی می‌شود هیلی روز سه‌شنبه هم به‌سختی شکست بخورد زیرا ترامپ با پیروزی در ایالت‌های آیووا، نیوهمپشایر، نوادا، جزایر ویرجین ایالات متحده، کارولینای جنوبی و اکنون میشیگان، میزوری و آیداهو نشان داده که در این رقابت کاملا پیشتاز است.

اما این فقط نیکی هیلی نیست که از شکست مقابل ترامپ نگران است بلکه جو بایدن و طرفدارانش نیز بیش‌ازپیش از شکست مقابل رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده نگران شده‌اند. نتایج نظرسنجی مشترک روزنامه نیویورک تایمز نشان می‌دهد که اگر انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده همین ماه برگزار شود، دونالد ترامپ برنده خواهد بود و ۴۳ درصد شرکت‌کنندگان به جو بایدن و ۴۸ درصد به دونالد ترامپ رای خواهند داد.

در نظرسنجی که دسامبر ۲۰۲۳ انجام شد، ترامپ ۴۷ درصد از آرای شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داد و به نظر می‌رسد که محبوبیت رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در حال افزایش است.

نشریه اینترنتی واشینگتن فری‌بیکن نیز روز شنبه نوشت که بنا بر نظرسنجی‌های منتشرشده در خبرگزاری بلومبرگ در ۲۹ فوریه، دونالد ترامپ در صدر است. ترامپ در این نظرسنجی‌ها با فاصله اندکی از جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، قرار دارد و فاصله او با بایدن در ایالت‌های نوسانی از دو امتیاز در میشیگان تا ۹ امتیاز در کارولینای شمالی متغیر است.

بر اساس میانگین نظرسنجی‌ها، ترامپ از سپتامبر ۲۰۲۳ بر بایدن پیشی گرفته و در همه ایالت‌های نوسانی از بایدن جلوتر است؛ غیر از پنسیلوانیا که در آنجا یک امتیاز از بایدن عقب است.

به نوشته واشینگتن‌ فری‌بیکن، رویدادهایی چون دو استیضاح، ۹۱ مورد اتهام، چهار کیفرخواست، مجازات‌های مدنی، تقریبا یک دهه دعواهای جنجالی، سایه وقایع ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و هشدارهای مقام‌های سابق آمریکا هم نتوانسته است دونالد ترامپ را به حاشیه براند و بر پیشروی او را در رقابت‌‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تاثیر بگذارد.

بیشتر از جهان