مهلت رای‌گیری انتخابات به پایان رسید؛ رویترز: خامنه‌ای در بحبوحه نارضایتی‌ها به دنبال حضور گسترده است

این انتخابات اولین آزمون رسمی افکار عمومی پس از اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ است

به گزارش ایرنا، طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۱ اسفند پایان مهلت رای‌گیری در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرد. او همچنین افزود که اگرچه زمان اخذ رای تمدید نمی‌شود، اما منع قانونی برای اخذ رای وجود ندارد. 

در حالی که جمهوری اسلامی با نارضایتی عمومی ناشی از بحران اقتصادی و محدودیت‌های آزادی سیاسی و اجتماعی مواجه است، انتخابات مجلس شورای اسلامی را به چشم آزمونی برای مشروعیتش می‌بیند.

رویترز در مقاله‌ای به انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌پردازد و می‌نویسد رهبر جمهوری اسلامی که رای دادن را «وظیفه‌ای شرعی» خوانده است، اولین نفری بود که رای خود را به صندوق انداخت.

او به مردم توصیه کرد «در کارهای نیک پیشی بگیرید و در اولین ساعات رای خود را به صندوق‌ها بیندازید» و در ادامه افزود «بدانید امروز چشم بسیاری از مردم و افراد دارای جایگاه سیاسی در دنیا به ایران دوخته شده است، پس دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انتخابات اولین آزمون رسمی افکار عمومی پس از اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ است که بزرگ‌ترین ناآرامی سیاسی پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران محسوب می‌شود.

رویترز در ادامه می‌‌افزاید جمهوری اسلامی برای ترمیم مشروعیتش که در اعتراض‌های اخیر به‌شدت آسیب دید، نیازمند حضور و مشارکت بالا است. اما نظرسنجی‌های رسمی حاکی از آن است که فقط حدود ۴۱ درصد افراد واجد شرایط رای می‌دهند. در دوره قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸، میزان مشارکت با رقم ۴۲.۵ درصد به پایین‌ترین حد رسید. این در حالی است که در سال ۱۳۹۴ حدود ۶۲ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات شرکت کرده بودند.

در همین حال، صداوسیما استقبال عمومی از انتخابات را به تصویر می‌کشد و گزارش‌های زنده از سراسر ایران و سرودهای ملی‌میهنی پخش می‌کند و افرادی را نشان می‌دهد که به‌رغم بارش برف، به حوزه‌های انتخابات شهرها و روستاها می‌روند و برخی از آن‌‌ها می‌گویند رای می‌دهند «تا رهبر را خوشحال کنند».

فعالان و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی نیز با انتشار هشتگ‌های «رای‌ بی‌رای» و «سیرک انتخابات» در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، می‌گویند مشارکت در انتخابات به جمهوری اسلامی مشروعیت می‌بخشد.

شاهدان عینی می‌گویند مراکز رای‌گیری در تهران و چند شهر دیگر خلوت بوده‌اند. رضا، معلم ۳۵ ساله، از ساری به رویترز می‌گوید: «من به رژیمی که آزادی‌های اجتماعی‌ام را محدود کرده است رای نمی‌دهم. رای دادن بی‌معنی است.»

مجلس شورای اسلامی بیش از دو دهه است که تحت کنترل تندروها قرار دارد و در اصل، رقابت میان تندروها و محافظه‌کارانی است که وفاداری‌شان به آرمان‌های انقلاب اسلامی را اعلام کرده‌اند.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند شمار زیادی از ایرانیان معتقدند که جمهوری اسلامی قادر به حل بحران اقتصادی نیست که در اثر سوء‌مدیریت، فساد و تحریم‌های آمریکا ایجاد شده است.

این در حالی است که به‌رغم نارضایتی عمومی، رهبر جمهوری اسلامی همچنان واقعیت را کتمان و «دشمن» را به تلاش برای دلسرد کردن رای‌دهندگان متهم می‌کند.