رای‌گیری برای مجالس ایران زیر سایه تحریم گسترده انتخابات در بسیاری از شهرها

رهبر و سایر مقامات ارشد نظام ایران پس از حضور در پای صندوق‌های رای، از تحریم‌کنندگان درخواست کردند که در تصمیم خود صرف‌نظر کنند

اخبار و تصویرهایی از چند استان ایران که برای ایندیپندنت فارسی فرستاده شده است تایید می‌کند که تا ظهر روز جمعه یازدهم اسفندماه، ساکنان شمار زیادی از شهرهای ایران دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری را تحریم سراسری کرده‌اند و تعداد بسیاری از شعب رای‌گیری در این مناطق خالی از حضور رای‌دهندگان است.

پیش از این نیز نتیجه برخی از نظرسنجی‌های رسمی انجام‌شده در ایران نشان می‌داد که میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات پیش‌ رو بین ۶ تا ۹ درصد، در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ حدود ۲۰ درصد و در سایر حوزه‌ها و شهرهای کوچک بین ۲۴ تا ۲۷ درصد باشد، که احتمالا گویای سردترین انتخابات تاریخ ۴۵ ساله نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

تعداد استفاده کاربران ایرانی مخالف جمهوری اسلامی از هشتگ «سیرک انتخابات» در شبکه ایکس (توییتر) که ابتدا از سوی شاهزاده رضا پهلوی به کار رفت هم تا ظهر روز جمعه به حدود ۳۰۰هزار عدد رسید.

یکی از اهالی بابلسر مازندران، با ارسال تصویری از مسجد اصلی این شهر، که در دهه‌های گذشته شلوغ‌ترین شعبه رای‌گیری بوده است، گفت:‌ «الان ساعت ۱۱ صبح است و همیشه این ساعت‌ها تا بیرون مسجد صف‌های شلوغ مردم برای رای‌گیری به‌پا بود، اما حالا دیگر خبری نیست و بازاریان و کسبه این منطقه هم می‌گویند به هیچ‌ عنوان حاضر نیستند به قاتلان و سرکوبگران فرزندان خود رای بدهند.»

همچنین یک خبرنگار محلی در شهر اصفهان به ایندیپندنت فارسی گفت: «اصلا فکر نمی‌کردم مردم اینقدر هماهنگ به این تحریم سراسری بپیوندند. در اکثر شعب رای‌گیری در مناطق مرکزی اصفهان، هیچ خبری از صفوف طولانی مردمی مانند دوره‌های گذشته نیست و خبرنگار صداوسیما نیز مجبور شد در میدان نقش جهان با جمع کردن چند نیروی بسیجی و از زاویه‌ای بسته گزارش تهیه کند تا خلوتی شعبه رای آشکار نشود. گمان نمی‌کنم بیش از ۱۰ درصد واجدان شرایط در اصفهان به پای صندوق رای بیایند.»

شهروند دیگری از اندیمشک خوزستان ایران هم نوشته است: «فریدون حسنوند، نماینده شهر ما در مجلس و رئیس کمیسیون انرژی، بسیاری از کارمندان دولتی را تهدید کرد که اگر به پای صندوق رای نروند و تصویری از برگه رای با اسم او را برای رئیس دفترش ارسال نکنند، با پرونده‌سازی و اخراج مواجه می‌شوند، اما با این حال اکثر شعب رای‌گیری تا ظهر امروز خالی از حضور مردم بود و همه از او و این نظام اسلامی متنفرند.»

تصاویری از شعب خالی در چند نقطه پایتخت ایران و شهرهای سنندج، کرمان، همدان، تبریز،  کرمانشاه، ساری، آمل، رشت و اردبیل هم برای ایندیپندنت فارسی ارسال شده است.

اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح امروز پس از رای دادن در این دو انتخابات، برای چندمین‌بار در هفته‌های اخیر درخواست کرد تا مردم به پای صندوق‌های رای بروند و گفت: «دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه نیز پس از رای دادن در انتخابات گفت: «امروز رای دادن موجب خوشحالی مردم و ناراحتی دشمن و شیطان می‌شود. امروز شیطان از رای دادن مردم ناراحت و دوستان خوشحال هستند.»

در همین حال امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران که از اصلی‌ترین فرماندهان تصمیم‌گیرنده در شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی بود، شرکت کردن در رای‌گیری جمهوری اسلامی را «پر کردن خشاب و مشت نیروهای مسلح» خواند و اعلام کرد: «از کسانی که هنوز تردید دارند و تصمیم نگرفتند، خواهش می‌کنم غفلت نکنند و پای صندوق‌های رای بیایند.»

این درحالی است که ساعاتی قبل از آغاز رای‌گیری، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت اصلا انتظار نداریم انتخابات در ایران آزاد و منصفانه باشد. او افزود: «هزاران نامزد انتخابات در فرایندی مبهم رد صلاحیت شدند و جهان می‌داند که در نظام سیاسی ایران، سیستم اداری، قضایی و انتخاباتی، غیردموکراتیک و مبهم است.»

از سوی دیگر، محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سیاست‌مدار اصلاح‌طلب، پس از حضور در پای صندوق رای، خطاب به میلیون‌ها ایرانی مخالف جمهوری اسلامی گفت: «خدا را شاکریم که دشمنان ما از احمق‌ها هستند. معمولا تحلیل‌های بی‌ربط و مسخره‌شان هم چند ساعت و چند روز بعد مشخص می‌شود. این انتخابات همانند دیگر انتخابات در کمال امنیت برگزار خواهد شد. جبهه اصلاحات نیز مخالف رای‌ دادن نیست. کجا فراخوان تحریم داده شد؟»

اما صادق زیباکلام، فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفته است: «نظام اصلا نگران میزان مشارکت نیست و به دنبال تشکیل مجلسی کاملا مطیع است.»

در یکی از ویدیوهایی که یک شهروند ساکن تهران آن را در شبکه ایکس (توییتر) منتشر کرده است، یکی از حوزه‌های رای‌گیری خلوت در تهران دیده می‌شود و فیلم‌بردار با اشاره به شلوغی کله‌پزی مقابل حوزه رای‌گیری می‌گوید: «قدرت کله‌پزی بیشتر است.»

روز گذشته هم منابع مطلع در پنج استان ایران به ایندیپندنت فارسی خبر دادند که ماموران امنیتی و نظامی در روزهای اخیر صدها تن از شهروندانی را که انتخابات مجلس شورای اسلامی را «نمایشی و دروغین» خوانده و همشهریانشان را به تحریم انتخابات دعوت کرده بودند بازداشت کرده‌اند.