ویروس کرونا به امارات متحده عربی رسید

خروج دو گردشگر مشکوک به کرونا از قرنطینه در شهر یزد

سنجش دمای بدن مسافران در ایستگاه قطار در چین-STR / AFP

آمار قربانیان و مبتلایان به ویروس مرگبار کرونا در چین به سرعت در حال گسترش است. تنها در ۲۴ ساعت گذشته، هزار و ۴۵۹ مورد جدید ابتلا به بیماری گزارش شده و تا امروز ۱۳۲ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. این در شرایطی است که مواردی از بیماری در کشورهای نزدیک ایران از جمله امارات متحده عربی گزارش شده است. 

در حال حاضر کشورها تلاش می‌کنند شهروندان خود را از چین خارج کنند و تاکنون ژاپن موفق شده که شهروندان خود را از«ووهان» چین که کانون این بیماری‌ست خارج کند.

رویترز به نقل از منابع خود گزارش داد که یک هواپیمای چارتر آمریکایی نیز بامداد چهارشنبه ووهان چین را ترک کرده است. احتمال می‌رود دیپلمات‌ها و دیگر شهروندان آمریکایی سرنشین این هواپیما باشند.

استرالیا نیز قصد دارد شهروندان خود را از شهرهای آلوده شده به بیماری در چین خارج کند و احتمالا آنها را برای مدتی در جزیره کریسمس که حدود دو هزار کیلومتر با خاک استرالیا فاصله دارد، قرنطینه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، ممنوعیت سفر به چین از جمله گزینه‌هایی است که دیگر کشورها در حال بررسی آن هستند. از سوی دیگر تعداد پروازها به چین نیز کاهش یافته است.

در حال حاضر ۵ هزار و ۹۷۴ نفر در چین مبتلا به ویروس کرونا هستند که بیش از ۵ هزار و ۳۲۷ نفری است که در سال ۲۰۰۳ به ویروس سارس مبتلا شده بودند. این ویروس جان ۸۰۰ نفر را در جهان گرفت.

برخی متخصصان بر این باورند که کرونا به اندازه سارس کشنده نیست، اما سرعت گسترش آن و دوره پنهان ویروس در بدن، بسیار نگران کننده است.

تا روز چهارشنبه موارد جدیدی از ابتلا به ویروس در بیش از ۱۲ کشور دیگر گزارش شده است. این ویروس از اقصی نقاط جهان از آمریکا تا اروپا و استرالیا پخش شده است و امروز نخستین مورد آن در امارات‌متحده عربی گزارش شد.

وزارت بهداشت امارات امروز (چهارشنبه) از شناسایی اولین مورد از ابتلاء به ویروس کرونا در این کشور خبر داد. خبرگزاری رسمی امارات، به نقل از وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که فرد مبتلا از اعضای خانواده‌ای است که از شهر ووهان چین به امارات سفر کرده‌اند. 

این درحالی است که دانشمندان در استرالیا نمونه آزمایشگاهی این ویروس را کشت کرده‌اند. محققان موسسه پیتر دورتی در ملبورن می‌گویند که این نمونه‌ها را در اختیار سازمان بهداشت جهانی و دیگر لابراتوارها در سراسر جهان قرار می‌دهند.

این ویروس از انسان به انسان منتقل می‌شود و دوره پنهان آن می‌تواند تا دو هفته طول بکشد. سپس علایم تب و تنگی نفس ظهور می‌کند و التهاب ریه ناشی از ویروس می‌تواند کشنده باشد. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که تا امروز هیچ یک از موارد مشکوک در ایران به این ویروس مبتلا نبوده‌اند. 

در همین حال، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت دو توریست مشکوک به کرونا در یزد گفت: «این دو توریست تنها به علت مشکوک بودن و احتمال ابتلا به کرونا، تحت قرنطینه قرار گرفته بودند. خوشبختانه در آزمایش‌های تکمیلی، هیچ کدام از دو توریست آلمانی و چینی، علائم مثبت بیماری را نشان ندادند. بر این اساس دیگر نیازی به ادامه قرنطینه آنها نبود.»

گویا در پاسخ به این پرسش که آیا موردی از ابتلا در کشور گزارش شده است؟ گفت: «تاکنون گزارشی دال بر ورود این ویروس به کشور نداشته‌ایم. نه مسافرانی که به کشور وارد شده‌اند و نه در بین هموطنانمان ابتلا به این بیماری مشاهده نشده است.» 

با این حال کیانوش جهان‌پور،‌ رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در صفحه توییتر خود نوشت: «ویروس کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده، مشاهده موارد ابتلا در امارات، اقلیم کردستان و موارد مشکوک در عربستان، پاکستان و... از احتمال قریب‌الوقوع ورود کروناویروس به ایران حکایت دارد.»

او ضمن اشاره به ادامه «مراقبت و غربالگری» اعلام کرد که این موارد «مانع قطعی و کامل» در مقابل این ویروس نخواهند بود.

در حال حاضر با کمک تب‌سنج و اسکنرهای حرارتی در فرودگاه امام خمینی غربالگری مسافران انجام می‌شود.

بیشتر از