تداوم شهرک‌سازی‌های اسرائیل به‌رغم انتقاد آمریکا

کمیته حقوق‌ بشر سازمان ملل: تقریبا هفتصد هزار شهرک‌نشین در ۲۷۹ شهرک در کرانه باختری و اورشلیم شرقی زندگی می‌کنند

حرکت خودروهای نظامی ارتش اسرائیل در غزه-۲۸ فوریه ۲۰۲4-AFP

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، روز چهارشنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) اعلام کرد که به‌رغم فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل، کشورش همچنان بر گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه غربی رود اردن تاکید دارد. گفتنی است که فلسطینی‌ها این منطقه را مکانی برای استقرار دولت مستقل فلسطین در آینده‌ نزدیک می‌دانند.

اسموتریچ برنامه ساخت شهرک جدیدی به نام «مشمیر یهودا» در جنوب اورشلیم را تشریح کرد و گفت که دادن مجوز برای ساختن شهرک‌های بیشتر ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که مقام‌های ارشد دولت‌های آمریکا و بریتانیا روز جمعه هفته گذشته نارضایتی‌شان را از ادامه شهرک‌سازی‌های دولت اسرائیل در کرانه باختری اعلام کرده بودند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با اشاره به «سیاست دیرینه آمریکا» گفته بود که شهرک‌سازی‌های جدید در رسیدن به صلح پایدار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان اخلال می‌کند و نتیجه عکس می‌دهد. سایمون والترز، سفیر بریتانیا در اسرائیل، نیز پیش‌تر طرح‌ دولت نتانیاهو برای ساختن سه هزار واحد مسکونی جدید در این منطقه را محکوم کرده بود.

اما به گزارش رویترز، وزیر دارایی دولت اسرائیل با اعلام ساختن شهرک «مشمیر یهودا» این تصمیم را «واکنش مناسب» اسرائیل به تیراندازی‌های اخیر در کرانه باختری توصیف و در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما به روند شهرک‌سازی‌ها در سراسر کشورمان ادامه خواهیم داد.»

کرانه باختری رود اردن پس از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ به تصرف ارتش اسرائیل درآمد. بر اساس موازین حقوق بین‌‌‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، این منطقه در زمره «سرزمین‌های اشغالی» محسوب می‌شود. مخالفت دولت بایدن با این اقدام اسرائیل نیز بازگشت به موضع دیرینه آمریکا است که در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور، کنار گذاشته شد.

تغیر سیاست‌ خارجی آمریکا با روی کار آمدن دولت جدید باعث شد که آمریکا با اکثر کشورهای جهان دوباره همراه شود. به همین دلیل، آمریکا شهرک‌های ساخته‌شده در این سرزمین را، که اسرائیل در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ با کشورهای خاورمیانه تصرف کرد، غیرقانونی خوانده است.

به گزارش رویترز، اسرائیل با اشاره به پیوندهای تاریخی و مضمون کتاب مقدس قوم یهود درباره این سرزمین با این دیدگاه مخالفت می‌کند. اما فلسطینیان می‌گویند گسترش شهرک‌ها در سراسر کرانه باختری بخشی از سیاست عمدی اسرائیل برای لطمه زدن به خواست ملی آن‌ها برای ایجاد دولت مستقل به پایتختی اورشلیم شرقی است.

وزیران اسرائیلی هفته گذشته توافق کردند که شورایی برای تایید ساخت حدود ۳۳۰۰ واحد مسکونی در شهرک‌ها تشکیل دهند. به گفته بلینکن، این تصمیم «واشینگتن را ناامید کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات در مسیر تحقق راه‌حل «دو ملت، دو کشور» و حل‌وفصل درگیری‌های چند دهه‌ای میان اسرائیل و فلسطینیان فشار می‌آورد.

بزالل اسموتریچ رهبر بانفوذ یکی از حزب‌های راست افراطی اسرائیل و طرفدار شهرک‌سازی‌ها در دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو است که خود نیز در یکی از این شهرک‌ها زندگی می‌کند و همواره از ساخت‌وساز شهرک‌های بیشتر حمایت کرده است.

شل‌آمو نئمان، شهردار شورای منطقه‌ای گوش اتزیون، به رویترز گفت: «این اقدام ما پاسخی قاطع به کشورهای دیگر جهان است. ما به پیشبرد [شهرک‌سازی] و تقویت این منطقه با ساکنان بیشتر، مدرسه‌های بیشتر، جاده‌های بیشتر، و مهدکودک‌های بیشتر ادامه خواهیم داد.»

گروه مدافع حقوق‌ بشر «صلح اکنون»، که فعالیت‌های توسعه‌ای اسرائیل در شهرک‌سازی را رصد می‌کند، ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر سال ۲۰۲۳، شاهد افزایش بی‌سابقه فعالیت‌های شهرک‌سازی بوده است.

بر اساس گزارشی که کمیته حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد منتشر کرده است، تقریبا هفتصد هزار شهرک‌نشین در ۲۷۹ شهرک در کرانه باختری و اورشلیم شرقی زندگی می‌کنند. این جمعیت در سال ۲۰۱۲ در حدود ۵۲۰ هزار نفر بوده است.

بیشتر از جهان