وزیر خارجه عربستان سعودی: ساکنان غزه در معرض وحشتناک‌ترین نمونه‌های نقض حقوق بشر قرار دارند 

برای نخستین بار از زمان شروع جنگ در پی حمله هفتم اکتبر حماس، اسرائیل اجازه می‌دهد کمک‌های بشردوستانه از شمال نوار غزه وارد شود

Alexander Zemlianichenko / POOL / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، به آنچه «استاندارد دوگانه» در قبال جنگ غزه خواند، انتقاد کرد. 

شاهزاده فیصل بن فرحان در اظهاراتی که در پنجاه‌وپنجمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ایراد کرد، با رد معیارهای دوگانه، خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شد و گفت که جامعه بین‌المللی باید مسئولیت‌های خود را بپذیرد. 

وزیر خارجه عربستان سعودی در این اظهارات که دوشنبه، ۲۶ فوریه (۷ اسفند)، ایراد شد، گفت که ساکنان غزه در معرض وحشتناک‌ترین نمونه‌های نقض حقوق بشر قرار دارند. 

او همچنین درباره تبعات «فاجعه‌بار» حمله اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه هشدار داد و بر اهمیت [بهره‌گیری از] روش‌ها و اختیارات موجود شورای حقوق بشر برای حفاظت از غیرنظامیان، پایان دادن به جنگ و رسیدگی به وضع حقوق بشر در نوار غزه تاکید کرد. 

اندکی پیش از تاکید وزیر خارجه عربستان سعودی بر نقش شورای حقوق بشر در بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در مراسم افتتاحیه پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، از ناتوانی شورای امنیت در یافتن پاسخ مناسب برای جنگ اسرائیل و حماس در غزه، ابراز تاسف کرد. او همچنین گفت که بن‌بست در درگیری‌های کنونی جهان، نشان می‌دهد که اقتدار شورای امنیت به طرز فاجعه‌باری تضعیف شده است، و افزود که به نظر می‌رسد شورای امنیت به اصلاحات جدی نیاز دارد. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در این نشست سخنرانی کرد و شورای امنیت سازمان ملل را به بی‌عملی در قبال «نسل‌کشی» فلسطینی‌ها در نوار غزه متهم کرد.

مقام‌های ارشد بین‌المللی بارها درباره شرایط ناگوار انسانی در نوار غزه ابراز نگرانی کرده‌‌اند. آنان همچنین کوشیده‌اند توافق بشردوستانه‌ای برای آتش‌بس میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حماس برقرار کنند تا در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی اسیر حماس، کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی به فلسطینیلن غیرنظامی در غزه برسد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتقادهای بین‌المللی درباره وضعیت ناگوار انسانی و نقض حقوق بشر فلسطینیان غیرنظامی در نوار غزه در حالی ادامه دارد که دوشنبه، ۲۶ فوریه، اعلام شد که در پی انتشار گزارش‌ها از مرگ افراد بر اثر گرسنگی، به نظر می‌رسد که مقام‌های اسرائیلی برای نخستین بار پس از شروع جنگ در پی حمله هفتم اکتبر حماس، اجازه داده‌اند کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شود. 

شبکه خبری العربیه به نقل از منابع اسرائیلی نوشت که این کشور برای اولین بار، اجازه می‌دهد محموله‌های کمکی از شمال غزه، نه از طریق مرز رفح با مصر، وارد این منطقه شود و نخستین کاروان امدادی دوشنبه وارد غزه می‌شود. 

بنا به گزارش‌ها، قرار است کاروان‌های امدادی پس از بازرسی ارتش اسرائیل در مرز کرم‌شالوم، راهی شمال غزه شوند. 

با تداوم تنش و ناآرامی در سراسر منطقه، حمله اسرائیل به جنوب لبنان در روز دوشنبه باعث کشته شدن دو عضو حزب‌الله شد. 

از سوی دیگر، محم اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه غربی، در اعتراض به افزایش تنش در کرانه غربی و اورشلیم و با هدف ایجاد اجماع میان فلسطینی‌ها درباره تنظیم‌های سیاسی پس از جنگ اسرائیل و حماس، استعفای دولت خود را به محمود عباس، رئیس این تشکیلات، تسلیم کرد. 

ابراز نگرانی درباره وضعیت انسانی و همزمان، تلاش جناح‌های فلسطینی برای در اختیار گرفتن قدرت در دوران پس از جنگ، در حالی است که اسرائیل از وعده خود درباره طرح حمله به رفح در جنوب نوار غزه عقب‌نشینی نکرده است. در مقابل، کاخ سفید و دست‌اندرکاران عمده منطقه‌، از جمله عربستان سعودی، مصر و اردن، درباره تبعات حمله به شهر رفح هشدار اکید داده‌اند. 

بنیامین نتانیاهو گفته است که پس از آغاز عملیات نظامی در رفح، اسرائیل ظرف چند هفته گروه شبه‌نظامی حماس را که از حمایت تهران برخوردار است، کاملا شکست خواهد داد. 

رفح در جنوب نوار غزه و در مرز مصر، اینک به بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان فلسطینی تبدیل شده است که در پنج ماه گذشته از شرایط جنگی در مناطق شمالی غزه گریخته‌اند و خود را به جنوب رسانده‌اند. 

تخمین زده می‌شود که اینک بیش از ۱.۴ میلیون فلسطینی غیرنظامی در رفح به سر می‌برند.