افزایش نگرانی آمریکا در مورد طرح جدید نتانیاهو برای حمله به رفح

طرح جدید بنیامین نتانیاهو با پیشنهادهای دولت بایدن که بارها از اسرائیل خواسته است عملیات نظامی را گسترش ندهد، در تضاد به نظر می‌رسد

کاخ سفید همچنان زنگ خطرها را در مورد برنامه‌های مدنظر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای حمله به شهر رفح واقع در جنوب غزه، به صدا درمی‌آورد.

به گزارش نشریه هیل،‌ پس از اینکه نتانیاهو اوایل فوریه ۲۰۲۴ دستور تخلیه شهر جنوبی رفح را صادر کرد، حمله به این منطقه پیش‌بینی می‌شد. این در حالی است که طرح نتانیاهو برای حمله به رفح با پیشنهادهای دولت بایدن که بارها از اسرائیل خواسته است عملیات نظامی را گسترش ندهد، در تضاد به نظر می‌رسد.

بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت که برنامه‌های تهاجم موردانتظار ارتش را بررسی خواهد کرد. او با تاکید بر اینکه عملیات در رفح «باید انجام شود»، گفت پس از آنکه اسرائیل عملیات در رفح را آغاز کند، ظرف چند هفته، «پیروزی کامل» بر گروه شبه‌نظامی حماس حاصل خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر اسرائیل به رغم ابراز نگرانی‌های کاخ سفید، مدعی شد که آمریکا با اسرائیل درمورد عملیات در غزه هم‌نظر است. او گفت: «ما در این زمینه با ایالات متحده همسوییم.» نتانیاهو با اشاره به نگرانی‌ها درباره چگونگی تخلیه فلسطینی‌های حاضر در رفح، افزود: «دلیل ازدحام جمعیت در رفح این است که ما آن‌ها را از مکان‌های دیگر و مناطق جنگی پاکسازی کردیم، اما اکنون امکان بازگشت آ‌ن‌ها به شمال رفح و مکان‌هایی که جنگ را در آن‌ها به پایان رسانده‌ایم، وجود دارد.»

با وجود این اظهارات،‌ به نظر می‌رسد ایالات متحده نظر دیگری دارد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به شبکه ان‌بی‌سی گفت که جو بایدن هیچ طرحی برای عملیات نظامی در رفح یا هیچ برنامه‌ای با محور تخلیه فلسطینی‌هایی که به این منطقه رانده شده‌اند، ندیده است.

سالیوان در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان برنامه‌های اسرائیل برای رفح قرار دارد و این طرح را دیده است یا نه؟ پاسخ داد: «نه او ندیده است. فراتر از آن، ما در مورد دیدگاهمان در مورد این موضوع بسیار واضح بوده‌ایم. ما در مورد بیش از یک میلیون نفر صحبت می‌کنیم که به دلیل عملیات نظامی در جاهای دیگر به این فضای کوچک در غزه رانده شده‌اند. از طرفی رفح منطقه‌ای است که تمام کمک‌های بشردوستانه برای غزه به آنجا می‌رسد. بنابراین ما روشن کرده‌ایم که معتقد نیستیم  یک عملیات نظامی بزرگ در رفح باید ادامه یابد؛ مگر اینکه برای محافظت از غیرنظامیان برنامه‌ای واضح و اجرایی وجود داشته باشد که ما چنین طرحی را ندیده‌ایم.»

رفح مکانی است که بزرگ‌ترین کمپ آوارگان فلسطینی‌ که از جنگ فرار کرده‌اند، آنجا قرار دارد و تخمین زده می‌شود که بیش از ۱.۴ میلیون نفر در بحبوحه درگیری‌های جاری در این شهر اسکان یافته باشند.

جیک سالیوان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تاکید کرد که برنامه‌های نتانیاهو برای غزه پس از جنگ را هم ندیده است.

 به گزارش آسوشیتدپرس، نتانیاهو هفته گذشته از طرح‌هایی درباره غزه پس از جنگ رونمایی و در آن سناریویی را ترسیم کرد که اسرائیل بر سراسر غزه غیرنظامی‌شده کنترل امنیتی نامحدودی را حفظ خواهد کرد.

سالیوان در این زمینه به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: «هیچ مقامی از اسرائیل چنین طرحی را برای من ارسال نکرده است، بنابراین قصد ندارم در مورد آن صحبت کنم. موضع ما در مورد انتظاراتمان برای آینده غزه و آینده روابط اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بسیار روشن است. ما علنی و خصوصی توضیح داده‌ایم که در چه وضعیتی قرار داریم؛ بنابراین مشتاقانه منتظرم به طور مستقیم‌ از دولت اسرائیل بشنوم که اهداف مدنظرشان چیست. اما باید بگویم که با توجه به آنچه در گزارش‌ها دیده‌ام، نگرانی‌هایی دارم.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه ۲۵ فوریه (۶ اسفند)، به شبکه سی‌بی‌ای گفت که توافق آزادی گروگان‌ها بین اسرائیل و حماس عملیات ارتش اسرائیل در رفح را به تاخیر می‌اندازد، با این حال تاکید کرد که اسرائیل این عملیات را بعدا انجام خواهد داد.

بیشتر از جهان