طالبان تحصیل دختران ازطریق برنامه‌های رسانه‌ای را هم ممنوع کردند

طالبان دلیل ممنوعیت این برنامه‌ها را برقراری تماس‌های «غیرشرعی» دختران با مجریان مرد برنامه‌ها اعلام کردند

مسئولان رژیم طالبان در استان خوست، واقع‌در شرق افغانستان، تولید و پخش هر نوع برنامه‌‌ آموزشی برای دختران را در رسانه‌های محلی این استان ممنوع کردند. 

در نامه‌ رسمی که فرمانده پلیس طالبان در استان خوست به رسانه‌ها ارسال کرده، آمده که دختران «به بهانه برنامه‌های درسی»، با گردانندگان برنامه‌ها «تماس‌های تلفنی نامشروع‌» برقرار می‌کنند و هشدار داده شده است در صورتی که زمینه تماس تلفنی دختران با رسانه‌ها فراهم شود، مسئولان این رسانه‌ها احضار می‌شوند و تحت پیگرد قرار خواهند گرفت. 

فرمانده پلیس طالبان در استان خوست در این نامه تاکید کرد: «بعضی رادیوهای خصوصی خوست به فساد اخلاقی دامن می‌زنند که مثال خوب آن پخش درس‌های مدرسه یا برنامه‌های اجتماعی است که در آن دختران زیادی شرکت می‌کنند. دختران با سوءاستفاده از این برنامه‌های درسی و اجتماعی، در وقت‌های رسمی و غیررسمی با گردانندگان برنامه‌ها تماس‌های تلفنی نامشروع برقرار می‌کنند که این نوع تماس‌های تلفنی، از یک سو جامعه را به سوی فساد اخلاقی سوق می‌دهد و از طرف دیگر خلاف موازین اسلامی است.»

مرکز خبرنگاران افغانستان با صدور بیانیه‌ای، ضمن تایید این نامه، این اقدام طالبان را محکوم کرد و خواستار لغو این دستور شد. 

در بیانیه این مرکز آمده است: «مرکز خبرنگاران افغانستان تهدید فرمانده پلیس در خوست به احضار و پیگرد خبرنگاران و مسئولان رسانه‌های این استان به بهانه فراهم‌کردن زمینه تماس تلفنی دختران با رسانه‌ها را خلاف قانون رسانه‌های همگانی می‌داند. مرکز خبرنگاران افغانستان با توجه به امکان مداخله بیشتر و افزایش محدودیت‌ کاری رسانه‌ها از طریق این دستورالعمل، خواستار لغو آن و رعایت حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در این نامه، یکی از دلایل دیگر ممنوعیت پخش برنامه‌های آموزشی از رسانه‌های محلی خوست را نداشتن جواز پخش این برنامه از سازمان معارف (آموزش و پرورش) عنوان کرده‌اند. در حالی که بر اساس قوانین رسانه‌های جمعی در افغانستان، رسانه‌های دارای مجوز مجبور نیستند برای هر برنامه از وزارتخانه‌های مختلف جداگانه اجازه بگیرند.

بر اساس آمارهای مرکز خبرنگاران افغانستان، در حال حاضر در استان خوست در شرق افغانستان، علاوه بر رادیو و تلویزیون ملی (دولتی) تحت کنترل طالبان، ۱۵ شبکه رادیویی و سه تلویزیون خصوصی فعالیت می‌کنند.

پس از آنکه طالبان تحصیل دختران بالاتر از کلاس ششم را در سراسر افغانستان ممنوع کردند، شماری از دختران در افغانستان برای ادامه تحصیل به کلاس‌های آنلاین (غیرحضوری) و برنامه‌های درسی در تلویزیون و رادیو روی آوردند. در این میان، شماری از رسانه‌ها مانند بی‌بی‌سی هم برای دختران افغانستان که امکان تحصیل در داخل کشورشان را نداشتند، برنامه‌های ویژه‌ای راه‌اندازی کردند و با کمک شماری از دختران افغان که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به بریتانیا پناهنده شده‌اند، یک برنامه آموزشی تلویزیونی به نام «درس» تولید می‌کنند. این برنامه‌ را که از سرویس جهانی بی‌بی‌سی پخش می‌شود، شازیه حیا و ملکه احمدزی (به زبان پشتو) و عالیه فرزان و سحر رحیمی (به زبان فارسی دری) اجرا می‌کنند.

در کنار این برنامه، شماری از فعالان آموزشی خارج از افغانستان هم ابتکارهای دیگری برای آموزش به دختران محروم از تحصیل انجام داده‌اند اما طالبان در تلاش‌اند جلو همه این برنامه‌ها را بگیرند.