گیاهان آپارتمانی به مقابله با کپک دیوار کمک می‌کند

راه‌هایی وجود دارد که  سطوح پایین‌ نم و کپک را با روش‌های آسان و البته چشم‌نوازی برطرف می‌کند

 تصویر یک گلدان نخل زینتی -CANVA

در فصل‌ سرد سال که در و پنجره‌ها بسته‌ است، گیر افتادن رطوبت در داخل فضاهای بسته باعث می‌شود گاهی اوقات شاهد منظره‌های ناخوشایندی در گوشه‌وکنار خانه‌مان باشیم که نشانه رشد کپک است و علاوه بر ظاهر نازیبا، برای سلامتی هم مضر است.

کپک دیوار مشکلی است که اگر مراقب آن نباشیم، همه‌جا سروکله‌اش پیدا می‌شود. نیک جوناس و همسرش پریانکا مجبور شدند به دلیل مشکلات بهداشتی محل سکونتشان، ملک ۲۰ میلیون دلاری خود را با اسباب‌کشی اضطراری ترک کنند. به گفته رسانه‌ها، کپک ناشی از نم و رطوبت باعث شد که ساختمان آن‌ها «عملا برای زندگی نامناسب» و «از نظر بهداشتی خطرناک» باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک موسسه خیریه مسکن در بریتانیا هشدار داده است که بیش از یک‌چهارم مستاجران در این کشور، در خانه‌های خود با رطوبت و کپک دست‌وپنجه نرم می‌کنند که عامل بروز مشکلات سلامتی متعددی، از جمله مشکلات تنفسی، عفونت‌های تنفسی و حساسیت یا آسم است.

اگر روی دیوارهای خانه کپک مشاهده کردید و می‌دانستید که ناشی از مشکلات جدی نشت آب و رطوبت نیست، راه‌هایی وجود دارد که بتوان سطوح پایین‌تر نم و کپک را با روش‌های آسان و البته چشم‌نوازی برطرف کرد.

به گزارش نشریه «خانه ایده‌آل» (ideal home)، به‌ویژه در ماه‌های سخت زمستانی که گرفتگی هوا و کپک‌زدگی رایج‌تر است، برخی گیاهان آپارتمانی می‌توانند به کاهش رطوبت و جلوگیری از کپک به ما کمک کنند.

گیاه عنکبوتی یا گندمی (Spider plants)

گیاه‌ عنکبوتی که برای حیوانات خانگی ایمن و نگهداری‌شان آسان است،می‌توانند نقطه شروع مناسبی برای کسانی باشند که امیدوارند خانه‌ای با گل‌و‌گیاه داشته باشند. این گیاه‌ها نه‌تنها به زیبایی هر گیاه دیگری‌اند، بلکه برای کاهش رطوبت نیز بسیار موثرند.

مارک لین، مجری برنامه «دنیای باغبانان» بی‌بی‌سی، می‌گوید: «گیاهان عنکبوتی برای جذب رطوبت اضافی و بهبود کیفیت هوای محیط داخلی عالی‌اند. مراقبت و نگهداری‌شان هم آسان است و به‌خوبی با شرایط مختلف سازگار می‌شوند.»

گیاهان همیشه‌سبز چینی (آگلونما یا نخشید)

آگلونما یا نخشید، گیاه چینی موسوم به همیشه‌سبز، گیاهی خیره‌کننده با برگ‌های راه‌راه منحصربه‌فرد است که می‌تواند سطح رطوبت را در خانه‌ها کاهش ‌دهد. اگر با گرفتگی هوا مشکل دارید، این گیاه مکمل ایده‌آلی برای خانواده گیاهان شما خواهد بود.

این گیاه سخت‌جان همچنین گزینه خوبی برای کسانی است که در نگهداری از گیاهان موفق نبوده‌اند.

زنبق صلح (گل چمچه‌ای)

هرچند مراقبت از این گیاه کمی پیچیده‌تر از بقیه گیاهان خانگی و تزئینی است، به گفته مارک لین، دارای ویژگی‌هایی است که برای تصفیه هوا مناسب است و می‌تواند با کاهش رطوبت از طریق برگ‌ها، رطوبت را به طرز موثری کاهش دهد. او همچنین به جذابیت بصری این گیاه اشاره می‌کند، و نظرش بی‌تردید درست است.

آلوئه‌ورا (Aloe Vera)

آلوئه‌ورا از دیرباز گیاه دارویی محبوبی بوده و ژل داخل آن اغلب برای درمان بریدگی، خراش یا سوختگی کاربرد دارد. در عین حال، می‌تواند به همان اندازه که برای سلامتی پوست مفید است، برای تنفس و شش‌ها هم گزینه خوبی باشد. آلوئه‌ورا گیاهی آبدار است که می‌تواند نم را جذب کند و رطوبت خانه را کاهش دهد.

گیاهان نخلی

گیاه زینتی نخل‌ آپارتمانی نیز رطوبت را از طریق برگ‌های خود جذب می‌کند و گزینه‌ای عالی برای کمک به کنترل رطوبت و پیشگیری از بروز کپک‌ است. انواعی از این گیاه که باید به آن‌ها توجه کرد، عبارتند از نخل آرکا، نخل بامبو، نخل لیدی، نخل خرمای کوتوله و نخل بهشتی.