کاکتوس کریسمس، زیبای مقاوم در زمستان

این گیاه بومی جنگل‌های بارانی گرمسیری است، بر خلاف کاکتوس‌های کویری، به آبیاری منظم نیاز دارد

اگر در میان آن از دسته افراد قرار دارید که درخت کریسمس را دوست دارید، اما به هر دلیلی امکان داشتن آن را ندارید، می‌توانید با کاکتوس کریسمس به استقبال این آیین و سال نو بروید.

کاکتوس کریسمس چیست؟

کاکتوس کریسمس با نام علمی شلوم برجرا، از انواع گیاهان اپی‌فیت و بومی برزیل است و به دلیل اینکه در ایام کریسمس گل می‌دهد، به کاکتوس کریسمس مشهور است.

از آنجا که این گیاه بومی جنگل‌های بارانی گرمسیری است، بر خلاف کاکتوس‌های کویری، به آبیاری منظم نیاز دارد. این نوع از کاکتوس برگ‌های صافی دارد که بیشتر به ساقه شبیه‌اند و گل‌های آن نیز نوک برگ‌ها تشکیل می‌شوند. هرچه گیاه شما برگ‌های بیشتری داشته باشد، بیشتر گل خواهد داد. گل‌های این گیاه بیشتر به رنگ قرمزند اما ممکن است صورتی، بنفش و نارنجی هم باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایه یا آفتاب؟

نگهداری از کاکتوس کریسمس اصلا سخت نیست. شما به فضایی روشنی با نور غیرمستقیم یا کم نیاز دارید. بهتر است گلدان را روبروی یک پنجره شرقی یا غربی قرار دهید؛ زیرا آفتاب و گرمای بیش از حد می‌تواند به چروک شدن یا تغییر رنگ برگ‌ها منجر شود.

چطور آن را زنده نگه داریم؟

کاکتوس‌ها معمولا به دو دوره استراحت سالانه نیاز دارند. اولین دوره بعد از گل‌دهی گیاه اواخر ژانویه تا مارس (حدودا از نیمه بهمن‌ تا نیمه فروردین) است که باید دمای محیط را کاهش بدهید، کمتر آبیاری کنید و کود ندهید. دومین بار در سپتامبر (اواسط شهریور) تا زمان رسیدن جوانه‌های گل‌دهنده است که گیاه هوای گرم را دوست دارد و باید دمای اتاق بیش از ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد.

چطور تکثیرش کنیم؟

کاکتوس کریسمس را به دو روش می‌توان تکثیر کرد؛ اولین روش که ساده‌تر است، قلمه گرفتن از ساقه و دیگری پیوند زدن است.

آخرین نکات

ساقه‌های پایینی گیاه به مرور زمان و بعد از چند سال چوبی می‌شوند و گیاه زیبایی و جوانی اولیه خود را از دست می‌دهد. در این حالت، بهتر است از ساقه‌های سالم گیاه قلمه بگیرید. از گیاهانی که ساقه‌هاشان چوبی شده است، می‌توانید به عنوان پایه مادر برای تکثیر گیاهتان استفاده کنید.

نگهداری از کاکتوس کریسمس بسیار ساده است و این گیاه می‌تواند سال‌ها مهمان خانه شما باشد و از دیدن آن لذت ببرید.

بیشتر از زندگی