پنج گلدان سبز در دفتر کار، ۲۰ درصد کاهش آلودگی هوا

همه گیاهان در زدودن دی‌اکسید نیتروژن از اتمسفر توانایی‌های مشابه چشم‌گیری نشان دادند

«درک محدودیت‌های آنچه می‌توان از گیاهان انتظار داشت، به ما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی کنیم و در مورد کاشت ترکیبی از گیاهان توصیه کنیم که نه تنها زیبا هستند، بلکه خدمت زیست‌محیطی مهمی هم ارائه می‌دهند.»- Canva

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که پنج گیاه خانگی در دفتر کار، می‌توانند آلودگی هوا را تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

هرچند ویژگی‌های تصفیه‌کنندگی گیاهان به خوبی شناخته شده است، داده‌های مربوط به تاثیرشان چندان زیاد نیست.

دانشگاه بیرمنگام با همکاری انجمن سلطنتی باغ‌داری (RHS) تحقیق جدیدی انجام داده است که طبق آن، وجود فقط پنج گیاه کوچک در یک دفتر کار متوسط، می‌تواند میزان دی‌اکسید نیتروژن (NO2 - آلاینده‌ای رایج که باعث بیماری‌های تنفسی می‌شود) را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

دانشمندان از سه گیاه خانگی برای مطالعه‌شان استفاده کردند که گران نیستند و راحت می‌شود از آن‌ها نگهداری کرد و در خانه‌های بریتانیایی‌ها زیاد دیده می‌شوند: گل چمچه‌ای یا اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum wallisii)، درخت ساقه‌ذرتی (Dracaena fragrans)، و زامیفولیا (Zamioculcas zamiifolia).

هر گیاه را به صورت منفرد در اتاق آزمایشی با میزان دی‌اکسید نیتروژن همسان با دفتر کاری در یک خیابان شلوغ، قرار دادند.

در یک بازه زمانی یک‌ساعته، هر یک از گیاهان توانستند حدود نیمی از دی‌اکسید نیتروژن اتاق را از بین ببرند.

محیط‌ این گیاهان، مانند میزان نور و خیس بودن یا نبودن خاک، تاثیری بر عملکردشان نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کریستین فرنگ، محقق ارشد این مطالعه، گفت: «همه گیاهانی که انتخاب کردیم با هم بسیار متفاوت بودند، ولی همه برای از بین بردن دی‌اکسید نیتروژن از اتمسفر توانایی‌های مشابه چشم‌گیری نشان دادند.

«این روش با مطالعه قبلی‌مان که در آن گیاهان فضای بسته، دی‌اکسید کربن را جذب می‌کردند و به‌ شدت به عوامل زیست‌محیطی، مانند شب یا روز یا میزان آب خاک وابسته بودند، کاملا فرق دارد.»

این گروه چنین محاسبه کرد که در یک دفتر کار کوچک (۱۵ متر مربع) فاقد تهویه هوای مناسب با میزان بالای آلودگی هوا، حدود پنج گیاه خانگی با بلندی حدود ۲۵ سانتی‌متر، میزان دی اکسید نیتروژن را تا حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

دکتر فرنگ خاطرنشان کرد که آزمایش‌های بیشتری باید انجام شود، و افزود که صافی‌های مکانیکی در مورد از بین بردن آلودگی هوا بهتر از گیاهان عمل می‌کنند.

دکتر تیجانا بلانوسا، محقق ارشد باغداری در انجمن سلطنتی باغداری و از محققان همکار در این مطالعه، گفت: «این امر تلاش‌های انجمن سلطنتی باغداری را در درک جزئیات علمی پیرامون چیزی تکمیل می‌کند که می‌دانیم مورد توجه عموم است.»

«درک محدودیت‌های آنچه می‌توان از گیاهان انتظار داشت، به ما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی کنیم و در مورد کاشت ترکیبی از گیاهان توصیه کنیم که نه تنها زیبا هستند، بلکه خدمت زیست‌محیطی مهمی هم ارائه می‌دهند.»

نتایج این مطالعه در مجله «ایر کوآلیتی اتمسفیر اند هلت» (Air Quality Atmosphere & Health) چاپ شده است.

این خبر پس از آن منتشر شد که تحلیل جدیدی به این نتیجه رسید که هر بیمارستان و مرکز پزشکی در لندن، در منطقه‌ای واقع است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را جزو مناطق آلوده به هوای سمی رده‌بندی کرده است.

صادق خان، شهردار لندن، خواستار اقدام فوری در مورد ارقام «غیرقابل قبول» شد.

او گفت: «اقدام برای مقابله با آلودگی هوا همچنین به مقابله با بحران تغییرات اقلیمی کمک می‌کند و من مصمم هستم که هر اقدام ممکنی را برای محافظت از سلامتی لندنی‌ها، هم حالا و هم برای نسل‌های آینده، انجام دهیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی