سفیر عربستان سعودی در هلند: حملات اسرائیل، غزه را به گورستان تبدیل کرد

«ریاض هرگونه توجیهی برای کشتار هزاران انسان بی گناه و آواره کردن آنها از غزه را رد می‌کند»

زیاد العطیه- سفیر عربستان سعودی در هلند- x: @SaudiDecisions

زیاد العطیه سفیر عربستان سعودی در هلند تاکید کرد که اقدامات نظامی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی هیچ توجیهی ندارد.

وی در سخنرانی روز سه‌شنبه ۱ اسفند (۲۰ فوریه) خود در برابر دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند با بیان اینکه «تداوم اشغالگری اسرائیل منجر به وحشتناک‌ترین نتایج شده است»، گفت: «اجماع بین‌المللی در مورد غیرقانونی بودن اشغالگری اسرائیل وجود دارد.»

عربستان سعودی بر اهمیت تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای پاسخگویی به اسرائیل به دلیل نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه تاکید می‌کند.

وی همچنین افزود: «اسرائیل سرعت شهرک سازی را افزایش داده و از حملات شهرک‌نشینان (به شهروندان فلسطینی) چشم پوشی کرده است.»

سفیر عربستان سعودی در جلسه استماع دادگاه لاهه گفت: «تعداد شهرک نشینان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است.»

او افزود که اسرائیل احساس می‌کند که در برابر قوانین بین المللی مصونیت دارد.

عربستان سعودی از ابتدای جنگ غزه بر راه‌حل دوکشوری برای حل این مناقشه و تامین حقوق فلسطینی‌ها تاکید کرده و در تلاش بوده است تا تل‌آویو را به توقف حملات وادار کند. دولت بنیامین نتانیاهو اما تاکنون در برابر خواسته‌های جهانی برای پذیرش کشور مستقل فلسطینی مقاومت کرده و گفته است که او به اجرای چنین طرحی راضی نخواهد شد.

زیاد العطیه در سخنانش در دادگاه لاهه گفت که: «رد راه حل دو کشوری توسط اسرائیل، موید قصد این کشور برای سلب حقوق فلسطینیان است. آن‌ها آشکارا مردم غزه را به مرگ و نابودی تهدید می‌کنند.»

العطیه همچنین تاکید کرد که اسرائیل ساکنان نوار غزه را از دسترسی به مایحتاج اساسی زندگی محروم می‌کند.

وی با بیان اینکه ریاض هرگونه توجیهی برای کشتار هزاران انسان بی گناه و آواره کردن آنها از غزه را رد می‌کند، افزود: «نوار غزه به دلیل تجاوزات مداوم اسرائیل به گورستان تبدیل شده است.»

سفیر پادشاهی سعودی در هلند همچنین افزود که مقام‌های ارشد اسرائیل به صورت علنی ​​مردم غزه را به مرگ و نابودی تهدید می‌کنند.

جلسات استماع دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه که از دیروز دوشنبه آغاز شده و تا ۲۶ فوریه ادامه دارد، به موضوع پیامدهای سیاست‌ها و عملکرد اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از سال ۱۹۶۷ می‌پردازد. طرح شکایت تشکیلات خودگردان فلسطین از اقدامات حقوقی و سیاسی اسرائیل در کرانه باختری، با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل، سرانجام سال گذشته به دیوان بین‌المللی دادگستری سپرده شد.

تعداد بی‌سابقه‌ای از ۵۲ کشور در جریان جلسات عمومی نظرات خود را اعلام خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه به موضوع پیامدهای اقدامات اسرائیل به ویژه در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی و شهرک‌سازی‌ها و آوارگی ساکنان فلسطینی این مناطق رسیدگی خواهد کرد. اسرائيل هیچ گاه صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری را به رسمیت نشناخته ‌است.

پرسش‌های مطرح‌شده در این شکوائیه را آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، تنظیم و به دیوان دادگستری بین‌المللی ارسال کرده است.

مهم‌ترین بخش این شکایت، حول محور «پیامدهای حقوقی نقض مداوم حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت، در حالی که اشغال و شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی کرانه باختری ادامه دارند»، تنظیم شده است.

سازمان ملل متحد سال گذشته میلادی اعلام ‌کرد که تبعیض‌ها و شهرک‌سازی‌ها[ی اسرائیل] می‌تواند ماهیت جمعیتی تاریخی را در کرانه باختری کاملا تغییر دهد.

به گفته تیم حقوقی فلسطین که در جلسات دادگاه حضور دارد، «اشغالگری اسرائیل غیرقانونی است» زیرا سه اصل کلیدی حقوق بین‌الملل را نقض کرده است. آن‌ها می‌گویند که اسرائیل با الحاق بخش‌های وسیعی از سرزمین‌های فلسطینی، ممنوعیت اشغال سرزمین‌ها را نقض کرده، حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها را زیر پا گذاشته و نظامی مبتنی بر «تبعیض نژادی و آپارتاید» را بر آن‌ها تحمیل کرده است.

رسیدگی به این پرونده احتمالا ماه‌ها زمان می‌برد و اگرچه رای آن از نظر قانونی الزام‌آور نیست، می‌تواند بر افکار عمومی، رویه قضایی بین‌المللی و کمک‌های بین‌المللی به اسرائیل تاثیر عمیقی بگذارد.

اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷، کرانه غربی رود اردن، نوار غزه و شرق بیت‌المقدس را تصرف کرد. اینک فلسطینی‌ها با هدف تشکیل کشوری مستقل به‌ دنبال پس گرفتن هر سه منطقه‌اند اما اسرائیل کرانه غربی را منطقه موردمناقشه می‌داند و آینده آن را به مذاکرات مستقیم و بدون پیش‌شرط پیوند زده است.

به گفته ناظران صلح، اسرائیل با احداث ۱۴۶ شهرک در کرانه غربی، بیش از ۵۰۰ هزار شهرک‌نشین یهودی را در این منطقه سکنا داده و جمعیت شهرک‌نشینان کرانه غربی تنها در پنج سال گذشته، بیش از ۱۵ درصد بیشتر شده است.

اسرائیل شرق بیت‌المقدس را هم ضمیمه خاکش کرده است و کل این شهر را پایتخت اسرائیل می‌داند. نزدیک به ۲۰۰ هزار ‌اسرائیلی دیگر نیز در شهرک‌های واقع در بیت‌المقدس شرقی زندگی می‌کنند و ساکنان فلسطینی این شهر با تبعیض سازمان‌یافته مواجه‌اند.

جامعه بین‌المللی شهرک‌سازی‌های اسرائیل را غیرقانونی می‌داند و الحاق شرق بیت‌المقدس به اسرائیل که حساس‌ترین مکان‌های مقدس از نظر ادیان مختلف در این شهر قرار گرفته، در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

بیشتر از جهان