دیدار رهبران جهان در کنفرانس امنیتی مونیخ با موضوع اصلی جنگ غزه و جنگ اوکراین ‏

رئیس‌جمهور اسرائیل در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، ‏و نخست‌وزیر قطر دیدار کرد

کنفرانس امنیتی مونیخ از روز جمعه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) آغاز شد و قرار است تا روز یکشنبه ادامه یابد.

بسیاری از رهبران و وزیران خارجه کشورهای خاورمیانه و غرب برای شرکت در این نشست سالانه به آلمان سفر کرده‌اند.

تقویت اوکراین در جنگ با روسیه و عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح دو موضوع مهمی‌اند که، به گزارش شبکه‌های خبری، نشست ۲۰۲۴ کنفرانس امنیتی مونیخ را تحت‌ شعاع قرار داده است. با این حال، وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه، دو طرف مهم در آنچه در اوکراین و غزه در جریان است، در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور ندارند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، صبح جمعه با هواپیمایی وارد مونیخ شد که روی آن نوشته شده بود «آنان را به خانه بازگردانید». اشاره این نوشته به گروگان‌های اسرائیلی است که همچنان در دست حماس اسیرند. او در سخنانی خواستار آزادی گروگان‌های اسرائیلی شد که گروه شبه‌نظامی حماس به اسارت گرفته است.

هرتزوگ روز جمعه در مونیخ با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این دیدار از حمایت‌های دولت جو بایدن از اسرائیل در جنگ با حماس قدردانی کرد و گفت که بازگرداندن فوری و بی‌قیدوشرط گروگان‌های اسرائیلی اسیر حماس نگرانی اصلی دولت اسرائیل است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع آگاهی که با رسانه‌های اسرائیلی صحبت کرده‌اند از دیدار مخفیانه هرتزوگ با شیخ محمد عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، در حاشیه کنفرانس مونیخ خبر داد و نوشت که آزادی گروگان‌ها محور این گفت‌وگو بوده است.

این در حالی است که بنی گانتس، وزیر کابینه جنگی اسرائیل، گفته است که جنگ اسرائیل با حماس در ماه رمضان نیز ممکن است ادامه یابد. او گفت: «تروریست‌های حماس و رهبرانشان باید بدانند که غزه، چه روی زمین و چه زیر زمین، پناهگاه نخواهد داشت. آتش [جنگ] در ماه رمضان ادامه خواهد یافت.»

گانتس افزود: «اگر گروگان‌ها آزاد نشوند، جنگ را به رفح گسترش می‌دهیم. ما برای این عملیات آماده می‌شویم و با متحدانمان، از جمله مصر، همکاری می‌کنیم.»

در کنفرانس امنیتی مونیخ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و وزیران خارجه کشورهای غربی و خاورمیانه‌ای، از جمله اسرائیل، مصر، قطر، و اردن حضور دارند.

پیش‌تر، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تلفنی صحبت کرد. به گفته کاخ سفید، بایدن در این تماس تلفنی گفت که عملیات نظامی اسرائیل در رفح بدون آنکه امنیت غیرنظامیان را تضمین کند پذیرفتنی نیست.

بنی گانتس در سخنان امروزش گفته است که طرح عملیات اسرائیل در رفح حفاظت از غیرنظامیان را در اولویت قرار داده است. هم‌زمان، کشورهای غربی دیگری چون بریتانیا، فرانسه، استرالیا، و کانادا نیز خواستار توقف عملیات زمینی اسرائیل در رفح شدند. 

همچنین، ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، روز پنجشنبه در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو دیدار و گفت‌وگو کرد. او پس از سفر به مصر و شرکت در نشست قاهره با حضور روسای سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و مصر و نیز نخست‌وزیر قطر به اسرائیل سفر کرد. 

با وجود خوش‌بینی‌های اولیه، نشست چهارجانبه قاهره در روز سه‌شنبه شکست خورد و نتوانست به نتایج مورد انتظار برای رسیدن به توافقی جدید میان دولت اسرائیل و نمایندگان حماس دست یابد.

هم‌زمان با حضور ویلیام برنز در اسرائیل، آنتونی بلینکن بار دیگر در مورد دستیابی به توافقی جدید میان دولت اسرائیل و نمایندگان حماس ابراز امیدواری کرد و گفت که دستیابی به چنین توافقی «همچنان ممکن» است.

علاوه بر کامالا هریس و آنتونی بلینکن، جان کری، نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی، نیز به کنفرانس مونیخ رفته است. پیش‌تر در دی امسال، رسانه‌های خبری گفته بودند که کری از سمتش کناره‌گیری خواهد کرد تا به مبارزات انتخاباتی جو بایدن بپیوندد.

چنان‌که واشینگتن‌ پست نوشته است، مقام‌های آمریکایی تلاش دارند متحدان اروپایی واشینگتن را متقاعد کنند که آمریکا همچنان به مسئله اوکراین و به ناتو متعهد است. گروهی از سناتورهای آمریکایی نیز در مونیخ حاضرند که احتمالا از آن‌ها درباره مخالفت قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا با تخصیص بودجه و کمک نظامی بیشتر به اوکراین سوال خواهد شد. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، پس از توقفی در برلین و پاریس با هدف جلب حمایت بیشتر اروپا از اوکراین در جنگ با روسیه، روز جمعه  برای شرکت در نشست مونیخ وارد این شهر خواهد شد. او روز جمعه در برلین در دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، پیمان بلندمدت امنیتی برای دادن کمک‌های جدید نظامی به اوکراین را امضا کرد. این در حالی است که مرگ الکسی ناوالنی، منتقد کرملین، در زندان روسیه از موضوع‌های داغ مورد بحث در کنفرانس امنیتی مونیخ بوده است و یولیا ناوالینا، همسر الکسی ناوالنی، نیز در مونیخ حضور دارد. 

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و در پی موفقیت‌های دونالد ترامپ در رای‌گیری‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، کشورهای اروپایی نگران تعهد آمریکا به پیمان ناتو هستند. ترامپ بارها گفته است که کشورهای عضو ناتو ملزم به پرداخت کامل حق عضویت در این پیمان‌اند. واشینگتن‌ پست نوشته است که کنفرانس امنیتی مونیخ فرصتی برای کشورهای اروپایی است که بر تعهدشان به ناتو تاکید کنند. در همین ارتباط، ینس استولتنبرگ در هفته جاری در بروکسل انتقادهای ترامپ درباره بودجه دفاعی کشورهای اروپایی را «وارد» دانست.

بیشتر از جهان