انتخابات ریاست‌جمهوری اندونزی؛ شمارش آرا از پیشتازی پرابوو سوبیانتو خبر می‌دهد

در صورتی که هیچ‌یک از نامزدها نتوانند بیش از ۵۰ درصد آرای کشوری و ۲۰ درصد آرای هر استان را کسب کنند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود

با پایان رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در اندونزی، شمارش آرا با سرعت زیادی آغاز شده و آمارها حاکی از آن است که پرابوو سوبیانتو، وزیر دفاع، فعلا پیشتاز است.

به گزارش رویترز، آمارهای غیررسمی از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اندونزی در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که پرابوو سوبیانتو از رقبایش گانجار پرانوو، فرماندار سابق جاوه، و انیس بازودان، فرماندار سابق جاکارتا، پیشی گرفته است. در صورت تداوم این روند، او ممکن است در همان دور اول به پیروزی قطعی برسد.

اندونزی به عنوان سومین دموکراسی بزرگ جهان با جمعیت ۲۰۰ میلیون نفر که در ۱۷ هزار جزیره گسترده شده‌اند، صبح چهارشنبه چهاردهم فوریه رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری را در سه منطقه زمانی آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۲۵ هزار پلیس در این کشور جنوب شرق آسیا تامین امنیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارند؛ انتخاباتی که موردتوجه بسیاری کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا و چین است.

پیش از برگزاری انتخابات، نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که پرابوو سوبیانتو، وزیر دفاع، می‌تواند بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست بیاورد. اکنون بر اساس برگه‌های شمارش‌شده در برخی مراکز رای‌گیری، پرابوو حدود ۵۸ درصد آرا را به دست آورده، در حالی که آنیس بازودان و گانجار پرانوو به ترتیب حدود ۲۵ و ۱۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

نتیجه رسمی احتمالا تا چند هفته پس از رای‌گیری اعلام نخواهد شد اما تداوم الگوی آماری کنونی می‌تواند نشان‌دهنده پیروزی پرابوو در دور اول باشد.

برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری اندونزی، هر نامزد به بیش از ۵۰ درصد آرای کشوری و ۲۰ درصد آرای استانی نیاز دارد. اگر هیچ نامزدی اکثریت آرا را کسب نکند، دور دوم انتخابات بین دو نفر برتر در ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

در بزرگ‌ترین انتخابات یک‌روزه جهان، هم‌زمان ۲۵۹ هزار نامزد نیز برای تصدی ۲۰ هزار و ۶۰۰ پست پارلمانی، استانی و منطقه‌ای با هم رقابت خواهند کرد، اما تمرکز اصلی این انتخابات بر رقابت برای جانشینی جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی، است تا مشخص شود چه کسی سکان این دموکراسی بزرگ جهان را به دست می‌گیرد.

برتری زودهنگام در انتخابات روز چهارشنبه مزیت بزرگی برای پرابوو خواهد بود. او پیش از این دو بار از جوکو ویدودو، رئيس‌جمهوری فعلی، شکست خورده است. جوکو ویدودو در اندونزی محبوبیت بسیاری دارد اما به دلیل محدودیت دوره تصدی، نمی‌توانست در این انتخابات شرکت کند.

انیس بازودان، از رقبای اصلی پرابوو، با حضور در یکی از شعبه‌های رای‌گیری درباره انتخابات ریاست‌جمهوری اندونزی گفت: «می‌خواهم تاکید کنم که ما خواهان برگزاری انتخاباتی صادقانه و عادلانه‌ایم  که به طور صلح‌آمیزی به پایان برسد.» اشاره او به شورش‌های مرگبار پس از انتخابات سال ۲۰۱۹ این کشور است؛ زمانی که پرابوو پیروزی جوکو ویدودو را به چالش کشید.

رئیس پلیس ملی اندونزی اعلام کرده که وضعیت تاکنون تحت کنترل بوده است.

پرابوو سوبیانتو نیز درباره انتخابات روز چهارشنبه اعلام کرد که امیدوار است فرایند رای‌گیری «به‌خوبی» پیش برود. این تاجرثروتمند ۷۲ ساله در اظهارنظرهای بعدی به خبرنگاران گفت که در صورت پیروزی در این انتخابات، می‌خواهد «از حقیقت دفاع کند، فساد را از بین ببرد و اطمینان حاصل کند که هیچ‌کس در اندونزی گرسنه نخواهد ماند».

بیشتر از جهان