میزبانی جام جهانی فوتبال جوانان از اندونزی پس گرفته شد

ممانعت فرماندار بالی از حضور هیئت اسرائیلی در مراسم قرعه‌کشی دلیل این تصمیم فیفا است

بنرهای نصب شده در مقابل ساختمان فدراسیون فوتبال اندونزی، جاکاراتا- REUTERS/Willy Kurniawan

فیفا حق میزبانی اندونزی از جام جهانی جوانان فوتبال را پس گرفت. این تصمیم واکنش به لغو مراسم قرعه‌کشی این مسابقات است که قرار بود جمعه در بالی برگزار شود.

فدراسیون فوتبال اندونزی اعلام کرد که پس از ممانعت فرماندار بالی از میزبانی هیئت اسرائیلی، فیفا چنین تصمیمی گرفته است. این مسابقات قرار است از ۲۰ مه تا ۱۱ ژوئن سال جاری برگزار شود و فیفا در روزهای آینده میزبان جدید را اعلام خواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌‌سی، اندونزی روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد و به‌تازگی تظاهراتی در جاکارتا علیه حضور تیم جوانان اسرائیل در این مسابقات و در حمایت از فلسطین برگزار شد. حق میزبانی جام جهانی جوانان در سال ۲۰۱۹ به اندونزی اعطا شد، پیش از اینکه اسرائیل بتواند به این مسابقات صعود کند.

در بیانیه فیفا آمده است: «فیفا با در نظر گرفتن این شرایط تصمیم گرفت میزبانی جام جهانی جوانان ۲۰۲۳ را از اندونزی بگیرد. میزبان جدید در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام خواهد شد و تاریخ برگزاری مسابقات تغییری نخواهد کرد. همچنین ممکن است جرائمی برای فدراسیون فوتبال اندونزی در نظر گرفته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش الجزیره، گرفتن این میزبانی زیان اقتصادی بزرگی به اندونزی خواهد زد. همچنین احتمال می‌رود فیفا محرومیت سنگینی برای اندونزی در نظر بگیرد که یکی از موارد آن می‌تواند منع حضور تیم ملی این کشور در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ باشد.

آریا سینولینگا، عضو کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال اندونزی، پیش از انتشار بیانیه فیفا گفته بود که نگران احکام محرومیت علیه فوتبال این کشور است: «اگر سیاست را وارد ورزش کنیم، همیشه باید منتظر چنین اتفاقاتی باشیم. ما از اکوسیستم فوتبال کنار گذاشته خواهیم شد. این شرایط خیلی سختی برای ما است. ورزش ما گرفتار هرج‌ومرج شدیدی شده است. ما باید فوتبال و ورزش را از سیاست جدا نگه داریم.»

فیفا کمتر از سه ماه برای انتخاب میزبان جدید این مسابقات فرصت دارد. گفته می‌شود آرژانتین که تیمش نتوانسته است به این مسابقات صعود کند، مایل است که میزبانی را به عهده بگیرد و در این صورت جایگزین اندونزی خواهد شد.

تیم جوانان ایران در جام ملت‌های آسیا در ازبکستان حضور داشت که به‌دلیل شکست مقابل عراق در مرحله یک‌چهارم نهایی، نتوانست مجوز صعود به جام جهانی را به دست آورد.

بیشتر از فوتبال