۲۸هزار پوند برای ویراست اول کتاب هری پاتر و سنگ جادو

از اولین کتاب این مجموعه تنها ۵۰۰ نسخه‌ «جلد سخت» چاپ شده است

 در نسخه اولیه چاپی این مجموعه محبوب دو غلط املایی واضح وجود دارد - REUTERS/Peter Nicholls

نسخه‌ای کمیاب از ویراست اول «هری پاتر و سنگ جادو» در برنامه تلویزیونی «شکار در حراج» به قیمت ۲۸ هزار پوند فروخته شد. این کتاب‌ پیش از این به قیمت ۲۸ پوند خریداری شده بود.

این کتاب یکی از ۵۰۰ نسخه چاپی و از آن ۳۰۰ نسخه‌ای است که به کتابخانه‌های سراسر بریتانیا فرستاده شده بود.

برچسبی که نشان می‌داد کتاب قبلاً متعلق به مجموعه کتابخانه‌های استافورد بوده، و نیز غلط املایی کلمه‌ «جادو» بر پشت جلد کتاب، فوراً مشخص کرد این کتاب جزو ویراست اول است. 

در صفحه ۵۳، واژه‌ «چوب جادویی» دو بار در فهرست وسایل موردنیاز دانشجویانی که وارد دانشکده جادوگری و تجهیزات جادویی هاگوارتز می‌شوند آمده. همچنین، در صفحه اطلاعات کتاب، نام نویسنده این مجموعه، جی کی رولینگ، «جوآن» آمده است، حال آن که او در ویراست‌های بعدی از حروف اول نامش استفاده کرد.

به گزارش تارنمای لَد بایبل فروشنده - که نامش را فاش نکرده است، گفته: «باورم نمی‌شود. آرزو داشتم این طور شود، اما واقعاً فکرش را هم نمی‌کردم چنین قیمتی روی کتابم بگذارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چارلز هنسون، برگزارکننده حراج، در این برنامه شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی به مجری برنامه گفت: «مشتری فقط می‌خواهد با این [پول] یک سرویس بهداشتی جدید بخرد.»

او در ادامه گفت: «همین الآن نسخه‌ جلد شمیز این کتاب - که ویراست اول بوده‌، هزاران پوند آب می‌خورد. اما این نسخه جلد سخت، و یکی از آن ۵۰۰ نسخه است. این موضوع در تاریخ جالب مجموعه هری پاتر بسیار مهم است.»

جیم اسپنسر، رئیس بخش کتاب حراجی هنسونز، گفت: «روزی با من تماس گرفتند که به خانه یک مشتری نزدیک استافورد بروم و سه کارتن کتاب را قیمت‌گذاری کنم و این کتاب هم بین آن‌ها بود. گفتم بفرما، جام مقدسِ مجموعه کتاب‌های هری پاتر را پیدا کردم. خیلی هیجان‌زده بودم. هرکسی که در کار قیمت‌گذاری کتاب باشد آرزوی یافتن چنین چیزی را دارد.»

سال گذشته، همین ویراست از این کتاب در حراجی بونهامز در نایت‌بریجِ لندن، به قیمت ۷۰ هزار پوند فروخته شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی