حذف کتاب‌های هری پاتر به دلیل داشتن وردها و افسون‌های«واقعی»

تصمیم‌گیری کشیش یک مدرسه‌ کاتولیک بعد از رایزنی با جن‌گیرها

BEN STANSALL / AFP

مدرسه‌‌ای وابسته به کلیسای کاتولیک رومی در ایالت «تنسی» آمریکا مجموعه رمان‌های «هری‌ پاتر» نوشته‌ «جی‌کی‌رولینگ» را از قفسه‌ کتاب‌خانه‌های خود حذف کرد، زیرا یکی از کشیش‌های مدرسه با جادوهای به تصویر در آمده در این اثر مشهور جهانی مخالفت کرد. این کشیش هشدار داد که نویسنده، وِردها ‌و افسون‌های واقعی را شرح داده است که با خواندن آن «خطر احضار ارواح شرور» وجود دارد.

جناب‌کشیش «دان ریهیل» با ارسال ایمیلی به والدین دانش‌آموزان مدرسه‌ کاتولیک «سنت ادوارد» نشویل درباره‌ تصمیم خود توضیح داد و اعلام کرد بعد از رایزنی با جن‌گیرهای ایالات متحده و واتیکان، داستان هفت جلدی جادوگری‌های پسرکی در مدرسه‌ «هاگوارتز» و نبرد وی با «لرد ولدمورت» و نیروهای تاریکی را ممنوع کرده است.

جناب‌کشیش «ریهیل» ظاهراً در کمال جدیت نوشته است: «در این کتاب هم جادوی مطلوب آمده است هم جادوی نامطلوب که حقیقت ندارد و در واقع فریب‌کاری هوش‌مندانه‌ است. وردها و افسون‌های به کار رفته در این کتاب وردها و افسون‌های واقعی هستند و وقتی که انسان و از جمله خواننده‌ کتاب آن‌ها را به زبان بیاورد، خطر آن وجود دارد که ارواح شرور احضار شوند».

«ربه‌کا همل» رییس مدرسه‌های قلمروی اسقفی کاتولیک «نشویل» به نشریه‌ تنسین گفت که کشیش «ریهیل» ایمیلی را ارسال کرده است و تصمیم نهایی در این باره هم با خود او است، زیرا کلیسای کاتولیک دارای موضع رسمی در مورد این مجموعه کتاب‌های پرفروش خانم «رولینگ» نیست.

«همل» گفت: «هر کشیشی اختیار شرعی آن را دارد که برای مدرسه‌ قلمروی کلیسایی خود چنین تصمیم‌هایی را بگیرد و چنین اقدامی کاملاً در حوزه‌ اختیارات وی بوده است».

خانم «همل» توضیح داد که به تازگی کتاب‌خانه‌ جدیدی برای دانش‌آموزان این مدرسه راه‌اندازی کرده بودند و به هیئت امناء تکلیف کرده بودند فهرست کتاب‌ها را از نو ارزیابی کنند.

«همل» گفت: «می‌دانستم که روند کار در حال انجام است و می‌خواهند به نوعی برخی از درون‌مایه‌ها را هرس کنند تا پاکسازی صورت گیرد و کتاب‌های بهتری را به امانت بدهند».

خانم «همل» می‌گوید اگر والدین بچه‌ها صلاح بدانند مدرسه مانع بچه‌ها برای خواندن داستان هری پاتر نمی‌شود.

«همل» می‌گوید: «اگر والدین این کتاب یا سایر رسانه‌ها را مناسب تشخیص دهند ما فقط آرزو می‌کنیم که طوری دختران و پسران خود را راهنمایی کنند که از پشت عینک باورهای دینی ما چنین درون‌مایه‌هایی را مطالعه کنند. در واقع ممیزی ما در مورد چنین مجموعه‌هایی در این خلاصه می‌شود که کتاب‌های درون کتاب‌خانه‌ مدرسه برای سن دانش‌آموزان ما مناسب باشد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از کتاب