نخست‌وزیر استونی در لیست تحت تعقیب روسیه به‌دلیل حذف بناهای تاریخی دوران شوروی

پسکوف: این اقدام پاسخی به اقدام کالاس و دیگرانی است که «اقدام‌های خصمانه علیه حافظه تاریخی و کشور ما انجام داده‌اند»

کایا کالاس در بروکسل، اول فوریه ۲۰۲۴ - Ludovic MARIN / AFP

مقام‌های استونی، کشور عضو پیمان ناتو، روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه) همزمان با افزایش تنش‌ها بین روسیه و غرب در بحبوحه جنگ اوکراین گفتند که روسیه نخست‌وزیر استونی را به‌دلیل تلاش‌هایش برای حذف آثار دوران شوروی در جریان جنگ جهانی دوم در فهرست تحت تعقیب قرار داده است.

رسانه‌‌های روسی اعلام کردند که نام کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی، به اتهام‌های جناحی نامشخص در فهرست افراد تحت تعقیب وزارت کشور روسیه قرار گرفته است. این فهرست شامل تعداد زیادی از مقام‌ها و قانونگذاران دیگر کشورهای بالتیک است.

به گزارش آسوشیتدپرس، برخی از مقام‌های روسیه گفتند که این اقدام مربوط به تلاش‌های کایا کالاس برای حذف آثار تاریخی جنگ جهانی دوم است که با شوروی مرتبط است. 

استونی، لتونی و لیتوانی به‌‌عنوان اعضای ناتو، بناهایی را که به طور‌گسترده میراث ناخواسته اشغال آن کشورها به دست شوروی تلقی می‌شود، تخریب کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در دو سال گذشته، بناهای یادبود سربازان ارتش سرخ در لهستان و جمهوری چک، تخریب شده است، پاکسازی دیرهنگام آنچه که بسیاری نماد ظلم و ستم گذشته می‌دانند.

مسکو این اقدام‌ها را به‌عنوان هتک حرمت یاد سربازان شوروی که در مبارزه با آلمان نازی کشته‌ شدند، محکوم کرده است.

به‌نظر می‌رسد گنجاندن کایا کالاس که شدیدا از افزایش کمک نظامی به اوکراین و تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه حمایت می‌کند، نشان‌دهنده تلاش کرملین برای افزایش فشار بر کشورهای حوزه بالتیک در مواجه با فشار ناتو بر سر جنگ است.

این نخستین بار است که وزارت کشور روسیه یک رهبر خارجی را در لیست تحت تعقیب قرار می‌دهد. تایمار پترکوپ، وزیر امور خارجه استونی، و سیموناس کایریس، وزیر فرهنگ لیتوانی، نیز در این فهرست ذکر شده‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، درباره این اقدام گفت که این اقدام پاسخی به اقدام کالاس و دیگرانی است که «اقدام‌های خصمانه علیه حافظه تاریخی و کشور ما انجام داده‌اند».

لیست وزارت کشور روسیه همچنین شامل پیوتر هافمانسکی، رئیس دادگاه بین‌المللی کیفری، است که حکم دستگیری سال گذشته علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را صادر کرد.

بیشتر از جهان